Nybörjare inom flugfisket - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjare inom flugfisket

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjare inom flugfisket

Behöver hjälp, är en tjej som köpte flugkasteset förra året, började lite lätt att försöka mig på flugkast, men det var inte lätt, trassel, kom ut max 3 meter.
    Men nu har jag tagit fram det igen och tänkte börja om från början.
    Har nu tittat på spöt, där det står:Length: 2.40m SEC:3 L.W:6-7#.
    Fick med flytlina och tafs, men jag tycker att tafsen ser otroligt tunn ut, går av vid minsta lilla.
    Kan någon tipsa mig om vad jag ska ha för lina, tafs osv som passar spöt

Ska till Ammarnäs i sommar, tipsa mig gärna också om flugor osv.

Senast ändrad av Kina; 2009-04-01, 18:42.

Ursprungligen postat av Kina Visa inlägg
    Behöver hjälp, är en tjej som köpte flugkasteset förra året, började lite lätt att försöka mig på flugkast, men det var inte lätt, trassel, kom ut max 3 meter.
    Men nu har jag tagit fram det igen och tänkte börja om från början.
    Har nu tittat på spöt, där det står:Length: 2.40m SEC:3 L.W:6-7#.
    Fick med flytlina och tafs, men jag tycker att tafsen ser otroligt tunn ut, går av vid minsta lilla.
    Kan någon tipsa mig om vad jag ska ha för lina, tafs osv som passar spöt

Ska till Ammarnäs i sommar, tipsa mig gärna också om flugor osv.

Vart bor du?

Mvh Magnus
    Jakten på dundergurkan

Kommentera

Jag bor i Stockholmsområdet, Nacka. Vill även veta om det finns någonstans man kan träna på flugfisket inom området, förutom Sandasjön.
      Jag har nu fått reda på att jag har ett 8 fots spö, är det för kort?

Kina

Kommentera

Hej Kristina
        Vill du ha proffsig hjälp av andra tjejer så kolla in fjällorna:

http://mangemo77.blogspot.com/

Kommentera

Jag ska titta där också, men jag hade bara funderingar kring mitt spö och tillhörigheter, har jag hamnat på fel forum för att jag är tjej?

Kommentera

Hej. Generellt sett (snabb snabb snabb genomgång) så ska linan (linklass men gärna oxå att den specifika linan passar spöt) vara anpassad till spöt. Förmodligen är fallet så, då du köpt ett kit men skadar inte att kolla.

Om du ska till ammarnäs och fiska den berömda storöringen så kanske ett spö i klass 6-7 är i minsta laget. Men funkar i nödfall. Tycker då inte att du ska ha en tafsspets på under 0,22 (nästan uteslutande C&R där och högsäsong när det är varmt i vattnet så gäller att drilla in öringen snabbt/hårt så den tar så lite skada som möjligt). I annat fiske (harr öring, röding, regnbåge) som ditt spö är anpassat för kommer det nog variera mellan 0,12 ( i extremfall) men kanske snarare 0,14-0,20.

Flugor är väldigt vattenberoende men om du precis börjat kanske en eller två blandade flug/nymfaskar från tex flugor.se är en bra start.

Kort och finns folk som kan svara bättre...

/Don

Kommentera

oj, nej, det var absolut inte så jag menade, du är hjärtligt välkommen här! Fjällorna var bara menat som ett tips om en fiskeklubb som verkar ha himla skoj. Om du kikar i deras fotoalbum så finns det också en massa bilder från Ammarnäs där de var och fiskade för nåt år sedan. Jag har förresten stuga där också.

Om jag skulle säga något om utrustningen så skulle jag nog rekommendera ett spö i klass fem, nio fot - det tycker jag är lagom för allroundfiske efter fettfenor - om du inte ska fiska riktigt grov öring, då behövs lite tyngre grejer.

Om du är nybörjare så är det bättre med ett spö som inte har så snabb aktion, dvs att det inte är så styvt. Långsam aktion - mjukare spö gör att du inte riskerar att snärta av tafsen då flugan vänder i bak/framkast. När man har flugfiskat några år byter man gärna till ett lite snabbare spö som är lättare att skuta linan med. Andra tycker kanske tvärt om men så känner jag.

Det finns ju en hel uppsjö av spön, linor med mera så det bästa tipset är nog att gå till någon fiskeaffär och be att få prova 5-6 olika spön tills du hittar ett som passar just dig.
              http://mangemo77.blogspot.com/

Kommentera

Hej, ett 8 fot spö är lite kortare än medelländ ( = 9 fot ). Men det borde fungera alldeles utmärkt ändå. Klass 6-7 fungerar bra till det mesta fisket, förutom att kasta stora gäddflugor. Tafs skulle jag inte rekommendera att du går under 0.16 till att börja med, dels på grund av relativ hög klass på spöet och att det är lätt att dra av om man inte van att drilla med flugspö. 0.16 lämpar sig bra till torrflugor och små nymfer efter harr o öring. 0.20 funkar bra till regnbågsfiske, Ska du prova havsöring eller stor öring i strömmande vatten lämpar sig 0.25 bättre. Flugor får man anpassa efter tid o plats. men harr o öring små torrflugor o nymfer. regnbåge, havsöring o stor öring lämpar sig streamer bra.

Jag anordnar en flugfisketräff i rudan i haninge den 23 maj, så kommer du dit kan du säkert få hjälp med kastteknik och lite andra råd.

Kommentera

Tusen tack för alla råd, ska också poängteras att jag inte är så himla lång heller (156cm), provade förra året ett längre spö, men kände att jag inte skulle behärska det, därför valde jag ett 2,40cm, men vem vet jag kanske kan avancera till nästa år.

Kommentera

Gå in på Stockholms flugfiske center med spö mm och be dem kolla på det och ge dig lite tips.
                    Du kommer inte att ångra det.

Mvh Magnus
                    Jakten på dundergurkan

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 427 svar
                    239 632 visningar