Nätfiske - varför inte? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nätfiske - varför inte?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag vill lägga till i mitt resonemang detta:

Nätfiske skiljer inte ut fisk beroende på storlek och art, allt som KAN fastna i maskorna gör det och allt utom en bråkdel KAN överleva. Skulle en fisk överleva tills nätet dras upp så är det ännu större risk att den dör då du försöker lirka loss den ur maskorna.

Detta gör att all fisk som du får i ditt nät är en död fångst.

Med spöfiske går det med rätt utrustning och rätt hemtagning att återutsätta minst 95% av fångsten om den nu skulle vara av en art som du inte vill ha eller av en storlek som du inte är nöjd med.

Kommentera

lät mig berättas att Norska fångster ibland rensas i låglöne länder typ Kina, så sej/torsk etc kan gå t.o.r till Kina innan den dimper ned i ICA frysen,
      lägg ut näten

Kommentera

Eller ät mer kött, som en riktig man :P
        Det har blivit mycket sk*tsnack om att man ska äta mer fisk.
        Samma sk*tsnack som för några år sedan handlade om grönt och lättlurat folk sprang och blev vegeterianer.

En dag i veckan, det räcker.
        Själv äter jag aldrig fisk och jag har varken dött eller har sjukdomar mer än vad som är normalt.

Att rensa sjöar med nät bara för att man tycker att man borde ha rätt att göra det är inte smart.
        Men trådskaparen vill ju lägga ett nät fyra gånger om året och äta upp all fisk som han får så det tycker även jag är okej.

Kommentera

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
          Jag vill lägga till i mitt resonemang detta:

Nätfiske skiljer inte ut fisk beroende på storlek och art, allt som KAN fastna i maskorna gör det och allt utom en bråkdel KAN överleva. Skulle en fisk överleva tills nätet dras upp så är det ännu större risk att den dör då du försöker lirka loss den ur maskorna.

Detta gör att all fisk som du får i ditt nät är en död fångst.

Med spöfiske går det med rätt utrustning och rätt hemtagning att återutsätta minst 95% av fångsten om den nu skulle vara av en art som du inte vill ha eller av en storlek som du inte är nöjd med.
          Fast det kan det emmellertid göra, inte art vis men storleksmässigt. Lägger man ett finmaskigt nät får man bara mindre fisk, lägger jag ett nät med grövre masker får jag större fiskar.
          Ex där jag nätar ibland (en- två ggr /år) så lägger jag med mindre masker får jag bara mindre abborar el mört. större maskor på exakt samma ställe blir det gäddor.
          Detta görs i en sjö som förrut hadde rellativt stor nätandes och övrigt fiske/år med bra bestånd av stora abborrar, sik och en del fina gäddor. Dessutom hade de mjärdar på våren i åarna för att fånga gädda till hundmat. Detta har successivt mattas av till i princip inga nät alls och en ytterst sparsamt fiske i övrigt under de sista 30 åren. Då unga i bygden inte fiskar och de som fiskade inte orkar.
          Om det är avmattningen av fisket eller någon annan faktor som resulterat i att storleken har minskat drastiskt på både gädda och abborre men att antalet individer har mångfaldigats vet jag inte.
          Senast ändrad av Larsson; 2009-04-01, 11:44.

Kommentera

Ursprungligen postat av Larsson Visa inlägg
            Fast det kan det emmellertid göra, inte art vis men storleksmässigt. Lägger man ett finmaskigt nät får man bara mindre fisk, lägger jag ett nät med grövre masker får jag större fiskar.
            Ex där jag nätar iblan så lägger jag med mindre masker får jag bara mindre abborar el mört. större maskor på exakt samma ställe blir det gäddor.
            Detta görs i en sjö som förrut hadde rellativt stor nätandes och övrigt fiske/år med bra bestånd av stora abborrar, sik och en del fina gäddor. Dessutom hade de mjärdar på våren i åarna för att fånga gädda till hundmat. Detta har successivt mattas av till i princip inga nät alls och en ytterst sparsamt fiske i övrigt under de sista 30 åren. Då unga i bygden inte fiskar och de som fiskade inte orkar.
            Detta har resulterat i att storleken har minskat drastiskt på både gädda och abborre. Men de finns i tusentals.
            Att en "brist" på nätfiske skulle leda till småväxta bestånd tycker jag låter i högsta grad otroligt. Snarare pekar all forskning som jag tagit del av på att nätfiske är mycket effektivt i att ta bort de större fiskarna i ett bestånd.

Kommentera

Personligen är jag emot fritidsfiske med nät och tycker det skall förbjudas helt och hållet!
              Tror det skulle göra en hel del för våra fiskbestånd.

Kommentera

Ursprungligen postat av Zil Visa inlägg
                Med risk för att sparka i ett myrbo

Varför skulle nätfiske vara så dåligt? Om jag som vanlig svensson åker till ICA och köper fryst fisk från andra sidan jorden så kan ju inte det vara det mest miljövänliga införskaffandet av fisk. Om jag istället lade eget nät typ 4 ggr per år så borde väll det vara mycket bättre?

För miljön är det kanske bra, känns bra i alla fall, men tyvärr gör det nog ingen skillnad, fisken lär "åka från andra sidan jordklotet" även om man lägger sina egna nät tyvärr.
                För fiskbestånden är det inte bra, yrkesfiskarnas "kvoter" minskar tyvärr inte för att man lägger sina egna nät. Alla sportfiskare lägger egna nät i stället för att köpa sin fisk i affären känns inte som en bra ekvation, mängder av "privat" nätfångad fisk samtidigt som yrkesfiskarnas kvoter är konstant, för varje egen nätfångad fisk blir ju summan en mindre fisk i havet, man fångar dessutom ganska många fiskar med nät....
                Kan liknas lite med djurrättsaktivister som släpper ut tillfånatagna minkar i naturen, med det räddas ett antal minkar men förstör för annat liv, fisk & fågel i enorma mängder. Man tror sig göra en god gärning men skadar i slutänden mer än vad det tjänar.
                Kommenterar här enbart principen med "tänket", att lägga nät 4ggr per år är väl i sig inte mycket att reagera över. Riktigt illa skulle det dock bli om alla som fiskar la sina egna nät, är min tanke och vad jag vill få fram...

Kommentera

Ursprungligen postat av Larsson Visa inlägg
                  Ex där jag nätar iblan så lägger jag med mindre masker får jag bara mindre abborar el mört. större maskor på exakt samma ställe blir det gäddor.
                  Detta har resulterat i att storleken har minskat drastiskt på både gädda och abborre. Men de finns i tusentals.
                  Forskning på området, fiskeriverket har jag för mig, tydde på motsatsen, i motsats till vad man faktiskt kan tro.
                  I vatten med hårt fisketryck ska bestånd av tex gädda ha tydlig tendens att bli fler till antalet men med betydligt mindre medelvikt, vad detta beror på framgick inte i "rapporten"... Kanske har fisketrycket varit så hårt där du fiskar att konsekvensen av det visar sig först nu!?

Kommentera

Ursprungligen postat av FiskeJacke Visa inlägg
                    om tonfisken utrotas drabbas inte de flesta svenska sportfiskare värst mycket, men om man pratar om antal ton gädda som tas upp blir folk förbannade för då får dem mindre på linändan. Människan är ju en egoist i sin natur..
                    Tyvärr så var det spöfiske som till stor del knäckte tonfiskbeståndet i Sverige,
                    1940-1950-talen som var det en otroligt fiske efter blåfenad tonfisk i Öresund.
                    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
                      Utan att ha fiskat med nät så tror jag så här:

Ett skäl emot nätfiske kan vara "spöknäten".
                      Ett enda nät som tappas bort fortsätter att fiska bra länge, är 50 år rimligt?
                      Om man funderar på hur många nät som "tappas" bort varje år så borde det i sig vara skäl till att nät inte borde användas.

Om man spånar att nätet tar fisk som i sin tur lockar till sig mer fisk som fastnar o.s.v. så är det väl inte så bra. Visserligen så blir det ju mat till annan fisk så det kanske går på ett ut.

Ett annat skäl bör väl vara att ett nät inte är så bra att selektera och att det innehåller fisk som man inte vill ha.
                      Spöknät fiskar inte effektivt i 50år, rutten fisk och fågel, alger och skräp typ plast tynger ner dom efter nått år som mest sen sjunker det till botten,men det är illa nog, dessutom en fara för båtar, en köl på en stor båt går ner en bit, för inte att tala om trollare och deras djupriggar.
                      Problemet är all skada som nät gör på fisk under minimåttet och fisk man inte vill ha (kom ihåg ifrån 1980-talet hur nätfiskare berättade hur dom fått stora idstim i sina nät, 18öre/kilot som minkfoder, så det var bara att dumpa).
                      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11
                      4 svar
                      10 087 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Bjorn88
                      av Bjorn88