Hur fiskar man gädda på Hösten? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur fiskar man gädda på Hösten?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hur fiskar man gädda på Hösten?

    Jur fiskar ni gädda på hösten?

    Nu är det ju bara en 3-6 grader i vattnet.

    * Fiskar ni på vårställerna eller är det de gamla vanliga grynnorna och vassruggarna?
    * Jerking?
    * Långsamt eller snabbt å hettsigt för att trigga till hugg?
    * Jigg?
    * Vanligt spinn?
    * Djupt? dvs - djupare än 3 meter

    Vore kul att att se hur mycket folk använder/ändrar olika tekniker under året.

  • #2
    Fiskar inte så mycke gädda bara på ismete!!
    Blää

    Kommentera


    • #3
      var ute idag. Fick 2 gäddor, 1 på 7kg och en på 2kg. Hade ett jävla problem att hitta dom, samma sak för polaren igår då han bara fick en på 6.5kg.

      Jag tycker att hösten är den svåraste tiden att fiska på, ena dagen står dom på ett sätt och på den andra dagen helt tvärtom.
      I alla fall, idag fick vi alla fiskar på kanten in till grundarevikar. På va 4 meters djup.

      Dom 10 senaste gäddorna vi tagit över 5 kg har tagits på Buster Jerk, om du inte har en sådan så införskaffa en direkt. Jag använder hellre mitt vanliga spinnspö än mitt jerkspö då jag ska använda buster jerk eftersom man får en hel del slack hugg med den, och då kan det vara svårt att hinna med om man kör ett kort spö.

      Jag brukar ta hem bustern genom att veva och sen ungefär varannan meter rycka lite med spötoppen så att den ställer sig på sniskan. Sen kan man också göra ett längre spinnstopp ungefär var 10 meter. Detta har funkat bra för mig, det viktiga är att man tar det lungt, riktigt lungt.

      Kommentera


      • #4
        Själv jerkar jag inte..
        Men nu när de börjar bli så kallt i vattnet så står de inte på de vanliga gruna vårställena. Har fiskat i en sjö (norra småland) vid flertalet tillfällen i höst för ungefär 2 veckor sedan då det var lite varmare kunde man ta dem lite grundare, men nu, igår, var jag där och trollade. 5,8 grader i vattnet och stark nordan. Nästan all fisk stod djupt. 9-12 meter stod den mesta fisken. Så om jag skulle ge mig ut och fiska, och försöka ta en feting så skulle jag meta på branter av den lite större och djupare sorten, gärna typ branter ut från större vikar ut mot själva "storsjön".

        Kommentera


        • #5
          Jag har haft många bompass nu. Igår tappade jag en på 5+. Den stod precis utanför ett stenrös vid en ö, ca 2 m djupt. Men idag när jag återvände dit så var det helt dött. Fiskade ändå av ett stort område väldigt noga. Förstår mig inte på gäddorna vid denna årstiden. Håller med MastaPike.


          Edit: Spinnfiskar

          Kommentera


          • #6
            MastaPike:

            Jag har några Busters... iofs är slidern min favvo

            Låter du bustern sjunka ner till typ 6 meter och sedan börjar ta hem den eller blyar du ner den med extra bly på linan?

            Kommentera


            • #7
              Är det riktigt ruggigt och kallt med tempfall osv skall man inte underskatta stenras/bergsbranter i lugnt vatten på solsidan. Kan vara lite lurigt att hitta dem som sagt.

              //K
              BJ@

              Kommentera


              • #8
                Jag låter den sjunka av sig självt, tycker att man total förstör gången om man håller på att blya på linan. Buster jerk är ju uppbyggd på så sätt att den ska kunna fungera som ett "gångjärn" mellan drag och tafs och detta försämras då man blyar, så det är bara att sätta sig ner och vänta på att den ska sjunka

                Sen går den lite för djupt om man blyar den också, man ska ju kunna ta hem den råsakta.

                Förövrigt så håller jag med qvarnis, det är ut mot storsjön man ska ta dom nu. Dock så anser jag inte att man måste ner så långt som 9-12 m, men det är lite beroende på vädret. Desto hårdare väder, desto närmare land kan man fiska.

                Men det allra viktigaste är att du provar på nya ställen, har tagit en 6kgs och en 7kgs nu på 2 pass för att jag åkt runt och letat nya platser, annars så brukar jag ta ett flertal gäddor per tur men det är ju självklart mycket roligare med större!

                Kommentera


                • #9
                  Är det någon som har erfarenhet av denna metod? Man knyter fast ett trevägs-lekande i huvudlinan och sätter en 0,7-1,5 m lång tafs mellan detta och wobblern. I lekandets nedersta ögla knyter man fast en 0,5-1 m lång tafs, i vars andra ände sänket fästs-förslagsvis ett strömsänke på 20-60 gram, beroende på djupet. Med detta tackel i kombination med en flytande wobbler kan man fiska wobblern precis över bottnen, där gäddorna oftast står.
                  Detta tog jag från "gäddfiske" av Göran Cederberg. Någon som har någon erfarenhet av detta?

                  Man ror alltså.
                  Bifogade filer

                  Kommentera


                  • #10
                    Dåligt gäddfiske på hösten? va snackar ni om guys? de bästa höstdagarna, ja då, bud på att de e bäst gäddfiske av de 365 dagarna. På efterleksfisket är de oftast så taniga...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 594 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 902 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 370 svar
                    236 541 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av metspö, 2016-08-10, 09:18
                    30 svar
                    3 386 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av JontaK, 2019-03-28, 21:01
                    96 svar
                    10 643 visningar
                    5 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Arbetar...
                    X