Båt.... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båt....

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Båt....

Funderar på att sälja min styrpulpetare och köpa en linder 400 med 15 hk 4-takt, detta för att bli en mer flexibel fiskare men även för att jag är trött på sabotage och stölder.

Någon som har erfarenhet av en linder 400 Sportsman?
    Bifogade filer
    El Pico

Vad har du nu då?
    Att fiska är ju faktiskt riktigt kul!

Kommentera

Det handlar väl också om hur vilda vatten du tänker beträda. Det är en bra båt upp till sina storleks begränsningar.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

En jobbarkompis till mig har en,är lite osäker på vilken modell han har.
        Har kollat på dom själv litegrann på olika mässor mm.
        Det verkar vara en mycket vettig båt oavsett vilken man väljer med genomtänkta lösningar och tillbehör,tänker mest på takbåts anordningen där man lastar båten helt själv och lite andra grejer som fästen till årorna i bakkanten,betesfisk sump som man hänger på relingskanten mm mm..

Alla båtar har ju sina begränsningar när det gäller sjögång och så men med en båt på 4 meter kan man ju vara ute i rätt så bra sjö ändå med lite vana.

Kommentera

Jag har en exakt den båten du pratar om, med en 15 hk suzuki 4-takt. Finns mkt att säga om båten.. Den är väldigt lätt-trailad, får upp och ner den nästan överallt. Skrovet är tåligt och lättskött. Min båt toppar 28 knop när jag är själv i båten. Med två pers så går den i lite över 25 knop. Går inte att trolla med den stora motorn om du inte har drivankare. Ur fiskesynpunkt så är den helt ok. Skulle gärna vilja ha ett sittbräde mindre för mer utrymme. Den största nackdelen med båten är hur lätt den är. trollar du vid grov sjö, är själv i båten och har en mindre motor så blir det ganska svårhanterligt med ett antal spön ute. Den är lätt att utrusta och linder har ju många lösningar, själv har ja t ex fasta spöhållae, ekolod, extra motorfäste, trädurk mm.. Nästa projekt är djupriggfästen. Har även haft elmotor på den en säsong. Fungerade mkt bra. Att glida fram en heeelt stilla morgon med den lätta båten och helt tysta motorn med 6 spön ute och vänta på gösen är/var en fröjd. Om man ska ta fram nån av mer av de få nackdelarna så är de väl att det är inte särskilt bra att traila den nu när vägsaltet börjar komma fram.. Som mete och spinnbåt är den perfekt. Du kommer åt överallt och kommer dit hyggligt fort också.

Lägger du ett bra bud så kanske du kan få köpa min...?

Kommentera

Du ser ju den här intill ju..! =)

Kommentera

Jag vill också ha en sån, funderar faktiskt på att byta båt efter nästa säsong.
              Jag har idag en 6,4 meters mittpulpetare med 100 HK Suzuki V4, den är väldigt stabil, går fort etc. Men den väger ju fläskhög, måste ha en riktig ramp i antingen betong eller asfalt för att kunna sjösätta. Annars så får man nog lämna kvar båten i vattnet....
              Den har varit med till Norge som trailerbåt och var där underbar. Alla hyrbåtar saknar ju t.ex. spöhållare, men jag har 16 st på min.

Av det som jag har hört angående Linder 400 så är det en perfekt spinnbåt samt även trollingbåt för de mindre vattnen, det blir nog inte så kul med 2 meters vågor och en Linder 400.
              Om jag köper en sådan så blir det nog en utan styrpulpet för att få mer utrymme i båten. Sen så blir det EU-trailer så att man får köra 80 km/h. Det finns så mycket intressanta småvatten runt ikring som man vill prova men inte får ner sin mastodont-båt i.
              Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Man tackar för inläggen!

esoxlucius74: Jag har en 15 fots styrpulpet med Honda 45 hk

BeBest: Självklart handlar det om hur vilda vatten man tänker beträda. Man får anpassa båten efter tänkta fiskevatten.

qvarnis25: Hur känns 28 knop i en Linder 400? Du har styrpulpet i din va? (Svårt att se, men det ser så ut...=) Du vill inte ha en 15 fots styrpulpet med en Honda 45Hk?

Da_Moose: Jag vill helst ha en utan styrpulpet oxå, men har inte tänkt mig att köpa en ny, så man får inte va för kräsen....=)
                El Pico

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                3 427 svar
                239 771 visningar
                12 gillar
                Senaste inlägg emilone