Wire och wirelås - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Wire och wirelås

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Wire och wirelås

Ska köpa wire som är 0,7mm från Mustad och undrar vad för storlek det ska vara på wirelåsen till denna diametern ? Har frågat butiken men de svarar aldrig så jag är tacksam för hjälp. Ska göra egna tafs så jag viker ju wiren dubbel (ögla) och nyper (låser) ihop med wirelåset.

Wire 0,7 mm (25 kg) och passande wirelås ?

Gå in på http://www.havsfiskecenter.se/ sedan klickar du på wire.

Klicka på den dim du vill ha så kommer det upp lämplig storlek på wirelås!

alltså 1,2

Personligen tycker jag att du antingen ska göra som du beskrev och "svetsa" ihop några cm efteråt ELLER dra igonom wiren en gång till så den låses helt! (alltså 3 genomgångar genom hylsan)
    (tänk då på att gå upp till 1,6mm hylsor)

Brukar köra den senare modellen till den övre kroken på tackel och sedan svetsar jag den undre.
    (du använder låset och stumpen som blir över tvinnar du ihop med wiren bakåt och sedan tar en tändare och försiktigt eldar under tills den smälter ihop och blir vit) om den blir svart eller mörk har du gjort för länge, coatingen
    ska bara precis "burra" upp sig för högsta hållbarhet.

Good luck!
    Senast ändrad av roppin; 2008-12-11, 14:22.

Kommentera

Ursprungligen postat av gäddfeskern Visa inlägg
      Ska köpa wire som är 0,7mm från Mustad och undrar vad för storlek det ska vara på wirelåsen till denna diametern ? Har frågat butiken men de svarar aldrig så jag är tacksam för hjälp. Ska göra egna tafs så jag viker ju wiren dubbel (ögla) och nyper (låser) ihop med wirelåset.

Hej Tony "Gäddfeskern": Ring till Wiggler AB som är agent för Mustad här i Sverige. Du kan tala med Håkan Bernlo (0303-798744, mobil 0733-840815) eller Hans Lindholm (0303-798744, mobil 0706-622223). Båda är stjärnsäljare och kan allt om Mustads grejor!
      Go for the Big Ones!
      Old Firehand

Kommentera

Hej igen Tony;
        Själv köper jag ytterst sällan färdiga tafsar, eftersom jag inte alltid litar på lindningarna hos köpetafsar. Jag gör mina egna tafsar av Berkleys eller Mustads nylonöverdragen wire. Till wiren använder jag hylsor, lekande och DuaLoc eller Crossloc hakar i olika storlekar och brottstyrkor. Mina hemmagjorda tafsar är 25 - 30 cm långa för vanligt spinnfiske och 40 - 50 cm långa för trolling. Jag har tafsar i klasserna 20 lb, 30 lb, 45 lb, 60 lb och 80 lb. En mycket viktig detalj är att inte nypa åt wirehylsorna för hårt. Jag går alltid tre gånger igenom hylsan med wiren för att få en liten ögla som extra wirelås på hylsornas insida . Då behöver jag inte nypa åt hylsan så hårt med wiretången. När "Den Stora" sitter på då gäller det att alla grejor håller.
        Go for the Big Ones!
        Old Firehand

Kommentera

Hej

Nä köpetafsar är inget att ha om man satsar på stora fiskar. Använder Crosslock, som jag anser starkast, efter ett missöde i mötet med en rejäl krokodil (15kg kanske). Satt säkert gjorde hon, men hon "bet upp tafsen" när hon vände och vred på sig. (tafsen gick troligen över tänderna och på så vis lossnade låsningen). Gäddan gick loss med en wobbler i svalget, tyvärr.

Har du provat Mustads 49trådig wire som inte har plastöverdrag. Den kör jag rätt mycket med och den är väldigt smidig och följsam. Dessutom "kinkar" den sig inte lika lätt vilket gör att den håller längre (man behöver inte byta lika ofta). Den plastöverdragna tycker jag kinkar sig mer ofta. Men å andra sidan är den ju betydligt billigare. Bara att byta oftare.

Kommentera

Hej

Nä köpetafsar är inget att ha om man satsar på stora fiskar. Använder Crosslock, som jag anser starkast, efter ett missöde i mötet med en rejäl krokodil (15kg kanske). Satt säkert gjorde hon, men hon "bet upp tafsen" när hon vände och vred på sig. (tafsen gick troligen över tänderna och på så vis lossnade låsningen). Gäddan gick loss med en wobbler i svalget, tyvärr.

Har du provat Mustads 49trådig wire som inte har plastöverdrag. Den kör jag rätt mycket med och den är väldigt smidig och följsam. Dessutom "kinkar" den sig inte lika lätt vilket gör att den håller längre (man behöver inte byta lika ofta). Den plastöverdragna tycker jag kinkar sig mer ofta. Men å andra sidan är den ju betydligt billigare. Bara att byta oftare.
            Hej igen Tony; Jag har Berkley och Mustad wire och hylsor i de flesta dimensioner och fabrikat i tillräckliga mängder för att räcka 20 år eller 5.000 fiskedagar framöver...

Tafsen knipsar jag av och kasserar så snart den kinkar sig eller blir det allra minsta skadad. Längst ner i fiskeboxen har jag en 35 cm lång ask där ett 15-tal gäddtafsar i varje Lb-klass finns tillgängliga för snabbt byte.

Mitt bästa gäddtafsråd: "En mycket viktig detalj är att inte nypa åt wirehylsorna för hårt. Jag går alltid tre gånger igenom hylsan med wiren för att få en liten ögla som extra wirelås på hylsornas insida . Då behöver jag inte nypa åt hylsan så hårt med wiretången. "
            Go for the Big Ones!
            Old Firehand

Ps. Trollingtafsarna på 40 - 50 cm förvarar jag runt en bulkspole och kopplar ihop dem hake-lekande-hake-lekande-hake-lekande osv. runt bulkspolen. Då trasslar de inte ihop sig eller blir skrynkliga. Ds.
            Senast ändrad av Old Firehand; 2008-12-11, 16:18.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
            3 428 svar
            239 948 visningar
            12 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Startad av JontaK, 2019-03-28, 21:01