Cirkelkrok och Ålmete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Cirkelkrok och Ålmete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Cirkelkrok och Ålmete

Tjena.
    Satt och funderate lite angående ålmete.
    Att ålen är svår att kroka bra om man ska släppa tillbaks den, har sett folk som rekommenderar billiga krokar som du lätt kan böja ut, utan att ålen tar för mycket skada.
    Dessutom verkar det ett himlas knep att kroka av en djupt krokad ål när den är levande.

Cirkelkroken är ju konstruerad för att vid mothugg glida upp och sätta sig i mungipan.

Någon som har erfarenheter eller åsikter om den?

Om den fungerar som den ska vid ålmete så är det ju ett perfekt alternativ för en nybörjare som vill börja meta ål.
    Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

Erfarenhet 1:
    Cirkelkrokar lämpliga för ålmete finns inte. Jag har letat en hel del och samtliga exempel på saluförd cirkelkrok jag sett har varit alldeles för klena i godset eller på tok för stora. Andra erfarenheter emottages tacksamt.

Erfarenhet 2:
    I samband med rensning av ål har jag vid några få tillfällen simulerat napp med cirkelkrok genom att med en peang föra ned en tacklad betesfisk i svalget och sedan dragit i linan. Dessa, högst ovetenskapliga, försök tyder på att en fin krokning i läpp/mungipa inte på något sätt är garanterad. Påpekas bör att de aktuella krokarna har varit "hemböjda" (kamasan B982, stl 2) och kanske inte hade den exakt rätta formen.

Erfarenhet 3:
    Jag har experimenterat med "hemböjda" cirkelkrokar vid några få ålpass. Resultatet är 3 napp varav inget resulterade i krokad fisk. Ett för stort bete (löja, 15cm) kombinerat med för tidiga krokningar (max 10 sekunder efter nappindikation) är nog den främsta orsaken till det klena resultatet. Underlagets storlek är naturligtvis på tok för litet för att kunna dra några riktiga slutsatser.

Erfarenhet 4:
    Cirkelkrok vid gädd- och abborrmete har jag provat lite mer. Mina erfarenheter härifrån pekar på att tidiga krokningar nästan alltid misslyckas. Det verkar som om cirkelkroken fungerar som tänkt endast då den befinner sig långt bak i munhålan eller svalget.

Åsikt 1:
    Erfarenheterna 2 och 4 gör att jag ogärna metar ål metar cirkelkrok. Tidiga krokningar verkar vara hopplösa och att medvetet låta ålen svälja bär mig emot. Att vänta med krokningen ökar ju dessutom risken för att ålen går fast i något eller kommer på andra tankar och spottar.

Alternativ:
    Med följande kombination kan man, enligt mina erfarenheter, minimera antalet ålar som sitter så illa att de ej går att rädda:
    1) Snabba krokningar. Själv brukar jag försöka kroka inom 10 sekunder efter nappindikation. Är man för tidigt ute är det bara att kasta ut till samma område igen. Ålen brukar nappa igen inom någon timme.
    2) Stora beten. Med en löja på upp emot 15 cm behöver även en stor ål lite tid att svälja.
    3) Hullinglös krok. Om olyckan är frame så kapar man linan. Ålen är mästare på att kroka av sig själv (se även punkt 4). Vad beträffar risken för tappad fisk under drillen så är mitt facit en tappad (sanslöst klanteri från min sida) av ca 200 sedan jag började bruka hullinglös krok.
    4) Om du har möjlighet, sumpa och observera de tveksamma fallen hellre än att avliva dom. Många är dom ålar jag trott mig vara tvungen att avliva för att senare kunna återutsätta dom. Min erfarenhet är att efter 36 timmar är kusten klar. En annan erfarenhet är att ålar som efter fångsten får ett fläckigt eller tvärrandigt mönster aldrig överlever. OBS: vid sumpning måste man sörja för god syresättning annars dör ålen av syrebrist. Små vattenvolymer och hög vattentemperatur bör undvikas.

Fundering:
    Angående tipset att använda krokar som kan rätas vid avkrokning. En krok som är så mjuk lär väl näppeligen räcka till när den riktigt stora (2+) sitter där?

Kommentera

Måste tacka för ett långt och utförligt svar.

Slutsats för mig är att inte använda cirkelkrok till ålmete snarare relativt snabba mothugg.

Med mask borde man väl kunna göra mothugget direkt efter nappindikation?

Angående sump, en skonsam fisksump brevid båten eller strandkanten borde ge tillräckligt med syre och vattenvolym, eller?

Rent faktamässigt, hur har du fått reda på att ålen krokar loss sig själv bra?

Är rostbara krokar ett alternativ ifall man ska klippa linan?

Kommentera

Det var intressanta synpunkter om cirkelkroken. Jag metar inte ål själv men använder en egentillverkad cirkelkrok (Kamasan B983) när jag metar vilda fettfenor, abborre och vitfisk.

Min erfarenhet är att om man gör ett snabbt mothugg glider kroken ur fisken men om man kan dröja till betet kommit ner till svalgets början och bara stramar upp linan så brukar krokningen gå bra.

Detta att man bör vänta med krokningen med en cirkelkrok kan säkert göra att ålen riskerar att hinna få tid till att gå fast.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Originally posted by ljohan
          Måste tacka för ett långt och utförligt svar.

Slutsats för mig är att inte använda cirkelkrok till ålmete snarare relativt snabba mothugg.

Med mask borde man väl kunna göra mothugget direkt efter nappindikation?
          Antagligen, ett såpass litet bete lär nog slinka ner snabbt. Jag använder själv nästan aldrig mask eftersom mitt hemmavatten kryllar av mört, björkna och andra nattaktiva masktjuvar. Oddsen att en ål skulle hinna först till betet är helt enkelt för dåliga.

Angående sump, en skonsam fisksump brevid båten eller strandkanten borde ge tillräckligt med syre och vattenvolym, eller?
          Alla former av "behållare" med genomströmning är nog ok. Slutna behållare typ hinkar kräver dock täta vattenbyten. Själv använder jag karpsäckar under fisket och en trädgårdsdamm på ca 2-3 kubikmeter vid längre "förvaring".

Rent faktamässigt, hur har du fått reda på att ålen krokar loss sig själv bra?
          Jag fick reda på fenomenet via engelsk fiskepress. Sedan dess har jag hittat ett antal lösa krokar i sumpar där ålar förvarats. Vid halvdjupa (nära svaljet men ändå synligt) krokningar kan man göra en visuell inspektion.

Är rostbara krokar ett alternativ ifall man ska klippa linan?
          Beror nog på vad man menar med "rostbara" krokar. Jag har provat att skrapa bort ytskiktet på en vanlig krok och låtit den ligga i vatten. Efter ett par veckor hade inte mycket hänt.
          I havsfiskesammanhang har jag hört talas om krokar som ska lösas upp på några dygn. Dessa skulle nog funka (om dom funkar i icke-salt vatten). Frågan är om dom finns i lämpliga storlekar för ålmete.

Kommentera

Beror nog på vad man menar med "rostbara" krokar. Jag har provat att skrapa bort ytskiktet på en vanlig krok och låtit den ligga i vatten. Efter ett par veckor hade inte mycket hänt.
            I havsfiskesammanhang har jag hört talas om krokar som ska lösas upp på några dygn. Dessa skulle nog funka (om dom funkar i icke-salt vatten). Frågan är om dom finns i lämpliga storlekar för ålmete.
            Jag menar givetvis krokar som löses upp.

Kommentera

Originally posted by ljohan
              Jag menar givetvis krokar som löses upp.
              Har du sett sådana i, för ålmete, användbara storlekar?
              Det vore intressant att prova.

Kommentera

Originally posted by dennis
                Har du sett sådana i, för ålmete, användbara storlekar?
                Det vore intressant att prova.
                Nej, det har jag inte gjort.
                Men det måste finnas. Om du är väldigt angelägen så lär det gå att beställa från någon utländsk butik.

Kommentera

Regel nummer ett vid fiske med cirkelkrok är att inte göra mothugg, utan att bara sträcka upp linan. Cirkelkrok har funkat perfekt för mig vid olika typer av rovfiskmete (Abborre, Gös och Gädda framförallt). I början hade jag stora problem att lägga band på mothuggsreflexen, men efter ett tag gick det bättre. Vid fast fisk sitter kroken osvikligen i mungipan eller läppen, så de problem man hade tidigare med framförallt Abborre och Gös som krokats i magmunnen var ett minne blott. Eagle claw och Owner har bra krokar. Eagle claw:s är ganska tunna, men jag har hittills inte haft krokbrott. Jag har landat ett par Gäddor i 7-8 kilosklassen och Gös på runt fyra på dem, så förhoppningsvis skulle de stoppa för en slang på två pannor också. Owners krokar är mycket tjockare i godset, men jag har endast testat dem praktiskt vid två tillfällen så där har jag inte mycket att säga.

Kommentera

Då kanske cirkelkrok vore lösningen för BBRF?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                    14 svar
                    2 050 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11