Ang. digitala vågar !?! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ang. digitala vågar !?!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Re: Re: D.A.M

Originally posted by P A
    Liten rättelse.
    DAM har inte köpts av Svensden Sport, utan av Svendsen Holding, som äger bl.a Svendsen Sport.
    Alltså..Lars Svendsen själv har köpt aktiemajoriteten i DAM via ett holdingbolag han äger.
    Svendsen Sport i sig har alltså inget med det hela att göra.
    Däremot kommer i vissa länder DAM säljas med hjälp av Svendsen Sports försäljningorganisation och vice versa för att hålla nere organisationen i storlek.
    DAMs program är helt annorlunda än det vanliga lågprisprogrammet i glansig förklädnad som Svendsen brukar kränga.

Hur jag vet detta, är för att jag arbetade på DAM som huvudman i Sverige i många år och har kontinuerlig kontakt med tyskarna fortfarande.
    I övrigt kan jag inte berätta mer än så här då jag inte får. Jag har dock sett det mesta av nya programmet redan förra året.
    En hel del ser mycket bra ut.
    Okej, hoppas dom/ni klarar att hålla uppe allt som förr !
    Okej, trodde det va så att D.A.M skulle ingå i Svendsens koncer.
    Då hade det nog funnits viss risk i att man hade utnyttjat märket för att sälja bra.
    sigpic

Kommentera

FORTFARANDE?

Originally posted by P A
      För övrigt kan tilläggas att DAM aldrig gick i konkurs, utan förvaltades under en period av tyska staten efter en ogiltig försäljning där huvudmännen numera skakar galler.

Hela tiden har det dock gått att göra affärer som vanligt med DAM även om man hållit en låg profil och en minimal organisation under mellanperioden.
      Okej, kul med lite infomation, anställd på fiskebutiker har inte ens fått den informationen.

Kommer Tectan linan att finnas kvar, vore väldigt kul då det är en av dom hetaste linorna som gjorts.

//Markus
      sigpic

Kommentera

Re: FORTFARANDE?

Originally posted by specimen.of
        Okej, kul med lite infomation, anställd på fiskebutiker har inte ens fått den informationen.

Kommer Tectan linan att finnas kvar, vore väldigt kul då det är en av dom hetaste linorna som gjorts.

//Markus
        Håller med. Bästa nylonlina jag fiskat med. Den var på fallrepet ett tag under gamla ledningen på grund av priset, men vi i Skandinavien lyckades tjata den kvar.
        Den kommer finnas kvar som den var/är, och dessutom kommer en variant av den som är isblå (eller snarare en ljust blå nästan klar färg) som är en aning mjukare och kallas "Imperial Spinning".

Tectan / Imperial tillverkas i Japan, vilket tyvärr kommer fortsätta placera den i högre prisklassen bland nylonlinor. Men den är värd varenda spänn, tycker jag i varje fall.

Angående konkurs-snacket, så spreds det ryktet av konkurrenterna för att sno marknadsandelar så gott dom kunde. Man ska ju ha klart för sig att DAM förut var en av världens största företag i redskapsbranschen med över 900 anställda bara i Tyskland, och en omsättning på över 100 millioner Euro. (Om jag minns siffrorna helt rätt), så det föll sig naturligt med lite "smutskastning" när det trasslade till sig.

Smutskastning är ju rätt populärt i den här branschen, som du kanske vet.
        Även jag har ju fått min beskärda del av sådant genom åren.
        Men det är bara att strunta i sånt.

Pratade precis med gubbarna där nere. EFFTEX hade varit grymt bra för DAM. De hade blivit totalt överrumplade av intresset, och då de varit alldeles för få personer i montern, så han dom knappt gå på muggen ens..Så det verkar som det kommer rulla på i stor skala igen snart om det hela sköts på rätt sätt.

:o)

Kommentera

Re: Vågar

Originally posted by RimboRambo
          Bonso är helt OK så länge man inte badar dem... Men det kan skilja mellan olika exemplar. Bäst är att be att å kontrollväga innan man köper den.
          Rapala kan man stoppa upp nå'nstans...
          Samson är finfin, men dyr.
          Biltemas verkar vara OK (få testade ex.)
          Storfiskregistrator Håkan Brugård, har testat en våg som säljs av nå't litet finsk företag. Ska enligt uppgift finnas i två storlekar och verkar vara kanon. Bra pris också! Tyvärr kommer jag inte ihåg namnet, men mejla Håkan för mer info på hakan.brugard@sportfiskarna.se

Själv har jag en EKS hushålls/brevvåg 5kg, med 1grams noggrannhet. Den felar visserligen 1 gram på vikter över 2 kilo, men det kan jag ta... ;-)

Det viktigaste är dock att kontrollväga regelbundet! Jag har bl.a. träffat på en 5kg's Super Samson som visade över 100gram fel på 3 kilo...
          Är det månne Ahti vågarna du syftar på?
          ... everything else is baitfish.

Kommentera

Jo. det är Ahti-vågarna som Brugård talar sig varm om. Jag är så gott som säker på att det är samma våg som Balzer också säljer.Utseendet är iaf snarlikt.Har letat efter Ahti-vågen på nätet men inte hittat någon bild. Balzer-vågen finns iaf här :http://shop.lundgrensfiske.com/produ...?product=1790.

//Stefan
            Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Funderar på att införskaffa en super samson, nån som vet en billig affär?

Kommentera

Menar de den digitala super samson? Annars så kan du köpa den vanliga på berras för 199kr.
                "There's always a bigger fish"

Kommentera

Här har ni en bild på ahti-vågarna!

Vet inte om dessa säljes i Sverige men i finland kostar dem 39 euro för AHTI 300 och 29.50 euro för AHTI 100!

Upp till 10kg känslighet 10g

Upp till 30kg känslighet 20g

Kommentera

Jag köpte sådana från www.malco.se (den svenska återförsäljaren). I Uppsala finns de på Sportfiskepoolen
                    "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Jasså! Har du konstrollerat vågen mot en "Godkänd"-våg?

Är dem tillförlitliga? Jag får väl ta och besöka sportfiskepoolen igen då!

BTW fina sutare du har fåmgat limnos! Du kanske ska uppdatera din profil. Du har väl fångat större sutare än 3125g?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 423 svar
                      239 213 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Retroräven  
                      Startad av JontaK, 2019-03-28, 21:01