Ang. digitala vågar !?! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ang. digitala vågar !?!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag kör med DAM:s digitala, väger upp till 25 kilo med 50 grams noggranhet, är dessutom stöttålig. Rekommenderas.
    Hälleflundrafiskare

Kommentera

Citerat från Julas hemsida där de ska ge ett omdöme om en våg

"Komplett med inbyggt måttband!
      Lämplig för vägning"

Kommentera

Biltema vågen är helt OK faktiskt.
        Jag hade en D.A.M våg förut, rent skit!!!
        Men Biltemas våg stämmer mot min Samson fjädervåg helt exakt.
        Dessutom så verkar inte siffrorna hoppa fram och tillbaka hela tiden utan den är lättavläst och hållbar. -Det är bara att handla en!!

Kommentera

DAMs vita originaldigitalvåg är original Bonso..Det gjordes ett försök senare med en ny variant där proverna var 100% men leveransen visade sig vara rent skräp. En blåsningen från tillverkaren, helt enkelt. (Hammaren o sopcontainern fick jobba hårt ett tag för att hindra att fler kom ut på marknaden).Om den gamla vita återkommer från DAM, vet jag inte för stunden.

Balzers nya lilla digital är mycket fin däremot. Var tvungen köpa en själv, helt enkelt. Såpass impad av den blev i varje fall jag.

Kommentera

Originally posted by BeBest
            Om klädseln är den rätta, finns det en smidig plats nära kroppsvärmen för temperaturkänslig utrustning. Det finns ju fuktsäkra plastpåsar också . . .

Med andra ord, vill man nödvändigtvis släpa på elektroniska underverk, så finns det lösningar för det också.

Vanliga mekaniska vågar är minsann inte helt okänsliga för fukt eller salt de heller . . .
            Men vem har vågen i en påse en hel tur eller innanför jackan?

Får du aldrig någon fisk eller ?

Man vill ju kunna ta hand om fisken, inte behöva hålla på med vågen efter och innan man väger fisken, speciellt på vintern då allt måste gå fort för att fisken skall klara sig bra. DÅ måste den tåla en del väta och kyla.

Super Samson duger verkligen, bara man lägger dom på tork efter regninga och fuktiga turer, annars rostar dom snabbt i bitar !

//Markus
            sigpic

Kommentera

D.A.M

Originally posted by P A
              DAMs vita originaldigitalvåg är original Bonso..Det gjordes ett försök senare med en ny variant där proverna var 100% men leveransen visade sig vara rent skräp. En blåsningen från tillverkaren, helt enkelt. (Hammaren o sopcontainern fick jobba hårt ett tag för att hindra att fler kom ut på marknaden).Om den gamla vita återkommer från DAM, vet jag inte för stunden.

Balzers nya lilla digital är mycket fin däremot. Var tvungen köpa en själv, helt enkelt. Såpass impad av den blev i varje fall jag.
              Dam har numera efter en konkurs köpts upp av Svendsen Sport, därmed kommer nog dams prylar komma ut på marknaden igen, dam är tysklands bäst säljande märke har jag för mej.

Frågan är om Svendsen kan hålla uppe kvaliten som den var förr på dam;s grejor. Det tjänar dom bara själva på.

//Markus
              sigpic

Kommentera

Re: D.A.M

Originally posted by specimen.of
                Dam har numera efter en konkurs köpts upp av Svendsen Sport, därmed kommer nog dams prylar komma ut på marknaden igen, dam är tysklands bäst säljande märke har jag för mej.

Frågan är om Svendsen kan hålla uppe kvaliten som den var förr på dam;s grejor. Det tjänar dom bara själva på.

//Markus
                Liten rättelse.
                DAM har inte köpts av Svensden Sport, utan av Svendsen Holding, som äger bl.a Svendsen Sport.
                Alltså..Lars Svendsen själv har köpt aktiemajoriteten i DAM via ett holdingbolag han äger.
                Svendsen Sport i sig har alltså inget med det hela att göra.
                Däremot kommer i vissa länder DAM säljas med hjälp av Svendsen Sports försäljningorganisation och vice versa för att hålla nere organisationen i storlek.
                DAMs program är helt annorlunda än det vanliga lågprisprogrammet i glansig förklädnad som Svendsen brukar kränga.

Hur jag vet detta, är för att jag arbetade på DAM som huvudman i Sverige i många år och har kontinuerlig kontakt med tyskarna fortfarande.
                I övrigt kan jag inte berätta mer än så här då jag inte får. Jag har dock sett det mesta av nya programmet redan förra året.
                En hel del ser mycket bra ut.

Kommentera

För övrigt kan tilläggas att DAM aldrig gick i konkurs, utan förvaltades under en period av tyska staten efter en ogiltig försäljning där huvudmännen numera skakar galler.

Hela tiden har det dock gått att göra affärer som vanligt med DAM även om man hållit en låg profil och en minimal organisation under mellanperioden.

Kommentera

Jag har kontrollvägt min Rapala 25 kg digitalvåg mot en bra balansvåg och de visade kanske 0,1 kg skillnad på 14-15 kg. Det tycker jag är ok, jag är inte så precis på grammen. Ligger det hyffsat nära så är jag nöjd.
                    Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Vågar

Bonso är helt OK så länge man inte badar dem... Men det kan skilja mellan olika exemplar. Bäst är att be att å kontrollväga innan man köper den.
                      Rapala kan man stoppa upp nå'nstans...
                      Samson är finfin, men dyr.
                      Biltemas verkar vara OK (få testade ex.)
                      Storfiskregistrator Håkan Brugård, har testat en våg som säljs av nå't litet finsk företag. Ska enligt uppgift finnas i två storlekar och verkar vara kanon. Bra pris också! Tyvärr kommer jag inte ihåg namnet, men mejla Håkan för mer info på hakan.brugard@sportfiskarna.se

Själv har jag en EKS hushålls/brevvåg 5kg, med 1grams noggrannhet. Den felar visserligen 1 gram på vikter över 2 kilo, men det kan jag ta... ;-)

Det viktigaste är dock att kontrollväga regelbundet! Jag har bl.a. träffat på en 5kg's Super Samson som visade över 100gram fel på 3 kilo...
                      Bira, bira, bärs!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 420 svar
                      239 039 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg anteman