Tips till regnbåsfiske! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips till regnbåsfiske!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips till regnbåsfiske!

Skulle behöva lite hjälp...
    Vilka drag använder ni ?? Hur sätter ni upp krokarna vid bottenmete och vilks beten använder ni?? vore tacksam om jag fick hjälp
    Senast ändrad av Stizo; 2003-09-16, 21:29.

I helgen fick jag min båge på lill öringen men en liten svart toby med guldränder ska vara bra. Jag är också intresserad av vilka drag andra brukar använda eftersom jag är grön i det här fisket

Kommentera

Fick jag välja endast två spinnare till RB å öring skulle det bli Vibrax m. orange kropp/svart sked samt Mira m. svart sked. Båda är ruggigt välfiskande å lättkastade.Köp i flera storlekar så klarar du motvind, djup m.m.
      Senast ändrad av dallas; 2003-09-16, 18:15.

Kommentera

Originally posted by fisherman
        I helgen fick jag min båge på lill öringen men en liten svart toby med guldränder ska vara bra.
        Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att den fisken du "fångade" fortfarande simmar omkring i sjön och skrattar gott?
        http://vassrycket.blogspot.com/

Kommentera

Vid bottenmete finns det flera varianter. Mitt tips är att testa olika.
          Vanligt glidande, paternoster, colindyson, helikopterrig osv.

Drag som brukar fungera är små skeddrag och spinnare. Har hört att Tasmanian devil ska vara poppis.
          Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

Kommentera

Meta regnbåge??BaaH..e ju för amatörer,spinn eller fluga skall det ju vara.RB tillsammans med mört måste väl vara den mest lättmetade fisken?!!

Kommentera

Haha, ska man fiska regnbåge så ska det vara på fluga.. fast nån gång kan det ju vara roligt på ul också..

><(((*>

Kommentera

En gång tog jag 37(!) regnbågar på samma dag. Det var under kristhimmelfärds helgen för ett par år sedan. Bottnen där jag fiskade var mestadels av kalk och därav var färgen mycket ljus (det var i ett kalkbrott). Då så plockade jag dom flesta på ett orange färgat Hammer (finns ej längre), det var ett riktigt kanonbete denna dag! Efter att ajg tagit cirka 20 st började jag experimentera lite, både mindre jiggar, spinnare och andra skeddrag gick bra men Hammer draget var ett ultimat faktum. Prova annars med kustöringsskeddrag som vicke, samba och gladsax. Dom kan också ge bra utdelning.

Flugfiske:
                Jag tycker man tar mera fisk på fluga, min favorit om jag inte får något är att plocka fram en vit boobie nymf och köra med fastsink lina. Funkar nästan alltid asbra. kasta gärna in med den bland näckrosor och dyllikt. Ryck hem flugan med supersnabba små 2cm ryck, gör därefter ett litet hemtagnings stop efter var 2m ungefär. För att göra flugan extra atraktiv kan du även låta den ligga i frysen med räkor t.ex. eller låta den ligga i räkspad någon timme före fisketuren, då kan du även meta med den.

På vakande fisk är det heller aldrig fel att köra ut någon sorts muddler på flytande lina, antingen rycka hem den i vattenytan eller låta den flyta och med jämna mellanrum rycka till lite i linan så den rör på sig.

Kommentera

Hammer draget var inte orange, det var koppar med en orange linje på ena sidan.

Kommentera

Läs gärna min rapport: Regnbåge över regnbågarna.
                    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11
                    6 svar
                    10 320 visningar
                    19 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot