Tält i fjällen! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tält i fjällen!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Cyklade till tjeckien för några år sen då är vikten på tältet ganska viktig.

Men dyrt är inte alltid bäst och du som inte ska slita så mycket på det behöver ingen jätte kvalite. Vi köpte ett billigt 2manna tält för 300kr. Vikten var på 2.5kg och det vara av kupol modell. Vi slog ofta upp tältet utan yttertältet på för att undvika morgonvärmen. Ibland sov vi helt utan tält oftast i diverse stadsparker i tyskland.

Tältet är fortfarande helt men om så inte skulle vara fallet så hade jag endå fått ut vad jag ville för de hundralappar jag lagt ner. Sålänge man ska tälta i svenska sommar förhållanden har jag få krav.

Fattar inte att folk betalar 8000kr för ett tält såvida det inte är jättestort eller man ska göra en svårare klättring.

På helgturer tar jag inte med mig tält om det inte finns risk för regn.
    Känner du igen den här texten spenderar du för mycket tid vid datorn och för lite tid i båten.

Kommentera

Skall man vandra i fjällen under sensommaren eller hösten är det i mina ögon rätt väl investerade pengar att köpa ett ordentligt tält. Sen behöver det nog inte kosta lika förjälvligt som ett hilleberg eller fjällräven. Det är jättetråkigt när det har regnat en vecka, än tråkigare blir det om tältet inte håller tätt, eller än värre blåser sönder. Har använt mitt tält i 30+ till -5, när det kryper ner åt nollstrecket är det skönt om tältet håller torrt. Jag tycker mig stå ut myggen bra men att sova utan tält är inte aktuellt för mig i Norrland. Så resonerade jag.
      När drar vi?

Kommentera

Håller med, bättre att vara utrustad LITE i överkant för det kan komma metreologiska överaskningar även med dyrare tält.
        Glad i hågen åkte jag å två polare iväg för en fisketur till västerdalälven, vi skulle vara borta en hel helg och mitt nyinköpta fjällräven skulle naturligtvis med.
        När vi vaknade på morgonen regnade det... och när jag kom ut i absiden så, regnade det in!!!
        Naturligtvis ringde jag till en återförsäljare som hänvisade migg till fjällrävens huvudkontor där de svarade att citat: "arbetsmoralen är inte lika hög i Italien", sååå svenskt var det tältet. :-/
        Nåja, jag fick ett nytt tält med tätade sömmar och det har funkat i alla årstider och väder...
        Men, det hade verkligen varit tråkigt att komma ut på en tvåveckorstur och se efter första natten att tältet läcker.

Kommentera

Har också vart med om liknande saker, man tror att man köpt det bästa bara föra att det var dyrt och märket väletablerat. Tyvärr håller inte häller de alltid måttet även om servicen nästan alltid är bra. Vilket tält du än köper föreslår jag att du testtältar det i hällande regn (vattenspridare) Ta också med nål och tråd(tunn flätlina?) för även olyckor kan ske och då är det bra o vara redo. Lim kan också vara värt att efterbehandla sömmar som läcker med men akta så att det inte löser upp duken. Små hål kan temporärt lagas med stearin och läckor i sömmar med en fet salva typ vasselin.

Spänn ockå duken ordentligt det ska finnas ett luft lager mellan ytter och inner tält så att det kan andas ordentligt annars blir det mycket fuktigt inne i tältet pga kondens, och ställ inte tältet i morgonsolen om ni inte ska upp innan dess, det blir växthuseffekt.

Blir rikigt sugen på en egen tur, att förbereda sig är ibland halva nöjet men haka inte upp dig för mycket på detaljer.

Lycka till!
          Känner du igen den här texten spenderar du för mycket tid vid datorn och för lite tid i båten.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
          2 svar
          2 602 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg TomHiddleston  
          Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40