Flätat eller nylon till öringen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätat eller nylon till öringen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flätat eller nylon till öringen?

Vad säger ni som har koll? Ska jag satsa på flätlina eller nylon till min haspel som jag tänkte ha som öring-"vapen"?

Re: Flätat eller nylon till öringen?

Originally posted by Kolnej
    Vad säger ni som har koll? Ska jag satsa på flätlina eller nylon till min haspel som jag tänkte ha som öring-"vapen"?
    Har suttit och sugit på frågan en stund, men kan inte ge dig ett råd i denna fråga, själv alternerar jag de ytterst få gånger då jag spinnfiskar öring, tyvärr, men inlägget mitt håller tråden levande, snart kommer öringsproffsen.
    Senast ändrad av Sturgeon; 2002-10-14, 18:20.
    sigpic

Kommentera

Själv fördrar jag nylonlina till just öringfiske. Öring hoppar och ruskar på huvet hårt och då dämpar en nylonlinabättre,

Många använder nylonlina till örina jusst av dena anledning men det finns ju många som använder flät lina med.

Man kan säga som så att du krokar nog mer fisk i länngden med en flätad men du tapar också fler.

Så det är en smak sack. Har du tvåå spolar så ha med båda alternativen på fisketuren och prova dig fram.

Kommentera

tjae, för mig är valet enkelt. Alltid flätat liksom. Klipper en fin gädda din kustvobbler vill du väll knappast att den ska klippa av linan dessutom? För inte kör du väl nå megatafsar till öringfisket.

//K
        BJ@

Kommentera

jag kör precis som cico i stort set altid med flätad, och tycker att det funkar bra.....men jag har faktiskt bara provat nylon 1 gång, så jag är ingen expert

Kommentera

Originally posted by oringen
            Öring hoppar och ruskar på huvet hårt och då dämpar en nylonlinabättre,

Kör med spön som ger efter mer istället... Då kan du lätt använda flätad lina!

Hur har du bromsen inställd??? Det är den som skall ge efter inte linan!!

Kommentera

Originally posted by Tobbe
              Jag började fiska öring med Nylon, men gick sedan över till flätlinor när dom började komma på bred front.
              Jag återgick efter en säsong dock till Nylon eftersom jag tyckte att jag tappade ovanligt mycket fisk. Om det beror på att min kombination av styv lina och spö ej dämpade dom snabba knycken tillräckligt eller någon yttre faktor ska jag låta vara osagt.
              Till den här säsongen är jag dock tillbaks med flätlina för ett nytt försök, och om jag igen skulle känna att jag börjar tappa fisk så kommer jag troligtvis inhandla ett nytt spö (mjukare) istället.
              Trots allt så är det ju så mycket roligare att fiska med stum lina där man känner så mycket mer vad bete, fisk m.m har för sig.

Och det ska ju vara roligt eller hur?
              Jag håller fullständigt med att fiske skall vara roligt!
              Jag skulle nog också byta till nylon om jag tappa fisk hela tiden pga flätlinan...
              Det är ju inte roligt att tappa öringen när man väl har fått den på kroken!

Kommentera

självklart Flät!!

om man nu känner för det så kan man ju kasta på en nylon spets men det funkar ju lika bra med flät hela vägen!! och sedan är ju öringspöt inte särskilt hårt så det tar ju upp mycket av rycken som den åstakommer.
                \\\Wiktor
                Gädda på 12,5 pannor i en skrotsjö nära mig, med 0,10 och 5'6" ULspö!

Kommentera

9 fots spö med maxbetesvikt på 25 gram, å spunnen lina = perfa
                  RekordFiskar:

Gädda 11,6
                  Gös 7,6 (insjö!!)
                  Aborre 1,0

Kommentera

Bra att vi fick ordning på det här så att alla håller sig till flätat.

//K
                    BJ@

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 417 svar
                    238 778 visningar
                    12 gillar