Fiske i högsommarvärme... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske i högsommarvärme...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiske i högsommarvärme...

Jag ägnar mycket tid till att fiska gädda och släpper tillbaka nästan alla gäddor jag får.
    Jag är extra varsam med gäddor som väger mer än 5 kg och får en uppgiven känsla om något går galet vid återutsättningen av ett stort exemplar.

För det mesta funkar återutsättningen kanon, men då och då blir det inte som man tänkt sig.

De senaste gångerna har jag varit ute i högsommarvärmen och fiskat/solat med flickvännen, mest för att det var fint väder och att det fläktar skönt på sjön. Oväntat hade jag ganska bra fiske.

Tyvärr har det gått illa med återutsättningarna av de större gäddorna, en gädda på 7 kg fick följa med hem, en gädda på 6 kg fick chansen men det kändes inte bra och den klarade sig nog inte.
    Gäddorna var hur pigga som helst under drillningen och drillningen tog inte för lång tid, efter att ha lossat krogarna (som satt helt ok i mungipan) ett snabbt foto och så ner i vattnet gav gäddorna upp. Dvs de vägrade "stå" upprätt. Jag försökte med "konstgjord andning" dvs försiktigt föra fisken fram och tillbaka för på så sätt få igång syresättningen. Alla mina försök förgäves, gäddorna vägrade att sticka iväg. (gav gäddorna ca 15 minuter innan jag gav upp)
    Upptäckte under mina räddningsförsök en stor knöl inuti gäddornas mage, såg ut som om de svalt en braxen på 1 kg på tvären...
    Den gäddan vi tog hem var vi tvungna att undersöka -helt tom i magen!!!?

Vad är det för knöl som visar sig på gäddorna?

Har en svag teori om vad som orsakade dessa knölar:

Jag fiskade ganska djupt, ca 10-12 m. temperaturskillnaden är nog rätt stor mellen 12 m och ytan (ytan ca 23°C) detta påverkade på något sätt simblåsan och fick den att svälla vilket medförde att gäddorna "gav upp"

Det konstiga är att jag ofta fiskar på detta djup och aldrig stött på detta fenomen tidigare.

Någon som vet eller har en gissning ???
    El Pico

Det är inte temperaturen som påverkar simblåsan, utan trycket, det kan mycket väl varit tryckskilnaden (lägre i ytan) som fick simblåsan att svälla...
    Nån som vet bättre?

Kommentera

Innebär det att man måste ha med sig tryckkammare nu också?

Kommentera

Intressant. Kan nog tänka mig att det kan bero på trycket. Beror ju på hur snabbt du pumpade uppfisken osv. Har sett på tv när de djuphavsfiskat där de var tvungna att klubba all fisk pga att det under drillen uppstod snabba tryckväxlingar.
        ...

Kommentera

Kan vara tryckskillnaden, dock så brukar det ju gå bra att få upp fiskar från 12 m (även djupare) utan några som helst problem.
          Det är ju inget djuphavsfiske direkt....

Nu är jag långt ifrån någon fysik-expert, men
          temperaturen påverkar sannolikt simblåsan då denna är fylld med luft.
          Har för mig att värme får saker och ting att bli större och kyla har den motsatta effekten.

Har ifs svårt att tro att temperaturskillnaden mellan 12 m och ytan (kanske 14 grader på botten och 30 grader i båten) är så stor att den skulle påverka simblåsan så som jag beskrev den tidigare.

Mer teorier någon????
          El Pico

Kommentera

Originally posted by Sharkman
            Har för mig att värme får saker och ting att bli större och kyla har den motsatta effekten.
            Tja, nakenbad mitt i vintern kan ju ha förödande effekt på självförtroendet... Har jag hört.
            http://vassrycket.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
            3 410 svar
            238 534 visningar
            12 gillar
            Senaste inlägg Retroräven