Fånga o släppa... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fånga o släppa...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fånga o släppa...

Det är så att jag funderat lite på dé här med c & r..

Som jag har förstått det så använder sig de flesta av er här av cor.. ibland kan man läsa under fotona att man ALLTID cor:ar..
    Det verkar som att INGEN får allvarligt felkrokade fiskar..

När jag fiskar brukar jag släppa tillbaks dem..undantagen är när kroken sitter så illa att fisken blöder...eller när jag ngn enstaka gång tar hem en matfisk. (detta gäller då främst gädda..att de blöder alltså)

Nu till själva frågorna:

1. Får NI aldrig några felkrokade fiskar?

2. Släpper ni tebax blödande fiskar?

3. Hur undviker jag felkrokningar?

4. Var går gränsen för när man ska klubba eller släppa tillbaks? (skademässigt alltså)

Jag har märkt att jag får mindre felkrokningar när jag använder mig av vobblers..än vid användande av skeddrag eller spinnare..

Anledningen till det här inlägget är att jag på mina två senaste fisketillfällen har fått blödande fisk..båda på atom som gäddorna har sugit i sig bakifrån..tar de draget från sidan är det inga problem, då är de fint krokade..(f-n kanske ska skita i att fiska med skeddrag då..det är ju ändå roligare att få dem på vobblers..)

Vore tacksam för svar o invändningar på inlägget!
    "Ah..det är bara skönt att vara ute och njuta av naturen.."

Ok om jag länkar min blogg till din? Skicka pm!
    Länka till min är helt ok.

1.jodå rätt ofta men dt brukar inte va så farligt
    2.ibland o dem flesta klarar sig bra
    3.gör inte för sena mothugg
    4.när dt verkligen rinner bloD!!!!!

Kommentera

assåå med felkrokningar menar du då att dt kommer långt ner i svalget??? lr att krokarna typ fastnar i huvet lr kroppen

Kommentera

Jag får lite felkrokad fisk, men mest braxen, har aldrig felkrokat en gädda

Fisk som böder mycket har jag ihjäl, det finns många som vill ha om inte jag vill ha fisken, så då kommer den iaf till användning

Det kan nog vara svårt att undvika att felkroka fisk.. jag menar, man vill ju fiska där det finns fisk

Jag har ihjäl fisken då den är krokad i svaljet (har aldrig hänt mig vid spinn dock) och när den blöder från gälarna, och med blöder menar jag så att det droppar med i båten om du håller upp den, även om en del fiskar kanske skulle överleva vill jag inte riskera nått, och som sagt kommer de alltid till användning.

Jag har haft turen att aldrig hamnat i ett gränsfall med en större gädda, en stor (nåja, stor enligt mig iaf) gädda har jag avlivat, på 6.7 kg, den lämnade moln av blod efter sig i vattnet.. resten av mina stora ( >4kg) har jag kunnat släppa tillbaka

Kommentera

svaljet..
          "Ah..det är bara skönt att vara ute och njuta av naturen.."

Ok om jag länkar min blogg till din? Skicka pm!
          Länka till min är helt ok.

Kommentera

Catch and release!

Vill bara upplysa om att telemetri studier på gäddor/muskie i USA och Canada har visat, att även om fisken blöder mycket och gäl locken är skadade, så överlever de flesta fiskarna utan men. Darför tycker jag att man alltid ska ge dem chansen att överleva.
            Viktigt att ha bra grejor bl.a en rejäl avbitare till hands om krokarna behöver klippas.

MVH

Jenk

Kommentera

Jag resonerar ungefär likadant. De fiskar som är illa krokade och som jag inte räknar med skall klara sig, tar jag hem till morsan och farsan. På det viset får dom en lagom dos fisk årligen för att klara sig. Målet är dock alltid att släppa tillbaks dom (alltså fiskarna), men det händer emellanåt att det inte går och då anser jag att det är bättre att göra processen kort med dom.
              Klydda inte till det...

Lär er Meta Mera http://www.metamera.se

Kommentera

jag kör c&r ifall krokarna inte sitter djupr t.ex i svalget och jag inte får ut dom lätt. ibland händer det dock att man får ut dom utan några problem och den blöder inte. blöder fisken så avlivas den oftast. ibland chansar jag och kanske ger kräftorna mat.
                Om fisken blöder väldigt mycket, inte vill simma iväg utan vänder sig med buken uppåt så tar jag alltid upp dom igen och avlivar dom även om jag bara slänger dom på land
                Bajen forever!

Kommentera

Under de flesta omständigheter går det för det mesta bra med återutsättning, sällan allvarligare felkrokningar för de flesta personer med lite rutin. Större är problemet där stora djup förekommer, främst då till havs, även om det i många fall går att punktera simblåsan eller dylikt, så är det alltid vanskligt.

Blöder en fisk lätt och jag har tror på överlevnad, samt att jag inte behöver fisk så får den snabbt återgå till sitt rätta element.
                  sigpic

Kommentera

jo men vissa fiskar klarar sig om man bara har av linan och låter kroken sitta kvar
                    Blää

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11
                    5 svar
                    10 257 visningar
                    19 gillar
                    Senaste inlägg XXtreme