Gamla fiskeprylar, märkesstämplar, beten, rullar spön mm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gamla fiskeprylar, märkesstämplar, beten, rullar spön mm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gamla fiskeprylar, märkesstämplar, beten, rullar spön mm

Jag tänkte försöka skapa en tråd för gamla fiskeprylar och då menar jag verkligt gamla klenoder med bortåt 50 år på nacken eller mer. Alla former av antik sportfiskeutrustning borde få plats

Kanske kan vi hjälpas åt att öka kunskapen om den historia och den utveckling som pågår och varit. Helt klart är att det fanns många fler industriella betestillverkare i landet för 50-60 år sedan än nu. Många producerade sin beten annonymt men andra hade märkesstämplar. Detaljer i märkesstämplarna ändrades ibland och det kan göra det lättare för de kunniga att bestämma tillverkningsperiod.

Ett av mina gamla UTÖ-drag har Paul Bergströms Stjärna med initialerna P.B. Paul Bergström är en av dem som ändrade stämplarnas utformning över tiden.

Jag har ett Siljansdrag med stämpeln W.D. och ett stämplat med ett cykellås runt en fisk. Dessa tillverkare har jag inte identifierat. Är det någon som vet vilka som gömmer sig bakom dessa stämplar vore jag tacksam att få veta tillverkarna.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Märkesstämplar

Hej. Du tror inte P.B. står för Paul Berghaus? W.D. står för Wilhelm Denninghoff, både Paul o Wilhelm var sportfiskegrossister i GBG under tidigt 1920 o framåt. Sök på Google o kolla lite.Mvh Peter(jackson 1)

Kommentera

Ursprungligen postat av jackson 1 Visa inlägg
      Hej. Du tror inte P.B. står för Paul Berghaus? W.D. står för Wilhelm Denninghoff, både Paul o Wilhelm var sportfiskegrossister i GBG under tidigt 1920 o framåt. Sök på Google o kolla lite.Mvh Peter(jackson 1)
      Självfallet har du rätt och min utdömda hjärna har åter klickat.

Kommentera

Hittade en Abu Matic 120 Svängsta hemma, vilket årtal är den ifrån? har den något värde?

Kommentera

Årtalet går inte att säga utan att veta mera och jag kan inte tidsintervallens exakta gränser.

Om rullen har skrovlig yta på stativet är den äldre än om den har slät yta. Det finns även skillnader på kåpans utformning och färg.

Priset beror på skick och efterfrågan. Från ca 50 till 250 kronor är min gissning.

Rullen är en pålitlig sak med Syncro. Man ställer in bromsen på innan fisket och sedan sköter man dragkraft/bromsverkan med veven. För man den bakåt minskar dragkraft och bromskraft, evvar man framåt får man hela den i förväg inställda kraften.
          150 har samma finess och därtill kryssuppläggning av linan.
          160, 170, 180. 190, 280 och 290 har utöver möjligheten till snabb bromsreducering med veven ett reglage att öka eller minska grundinställningen av bromskraft /dragkraft även under fight.

Kommentera

har en skum grön haspelrulle som heter supreme LUXOR. pezon et michel.. den ser bra gammal ut iallafall.. sedan en fin abu cardinal 66x som ser helt ny ut. och en record ambassadeur 5000 (sg) detta + några gamla spön fick jag av en granne för många år sedan i en pöse.. han sa här får du, du fiskar ju så.... vet att 5000 rullen e värd en slant men haspelrullarna har jag ingen aning om hur gamla de är eller om de är värt något.

Kommentera

BeBest, tror du att du kan identifiera den mer om jag tar ett kort? Kul o veta vad man har i garaget.

Kommentera

christer: har en polare som har 66an, det är en helt ok rulle, och han fiskar faktist med den nu, den är heller inte särskilt vanlig, i bra skick kan du nog komma upp en i en femhundring iaf. men sånt ska man aldrig sälja : )

Hoppas fler hoppar in i denna tråd, intressant med sån här slags historia.

Kommentera

jo det finns en del gamla prylar i huset. Fast om dom är äldre än 50 år vete tusan.

En Cardinal44, Abumatic 170 med den röda kåpan, en Ambassadeur 6000C. Sen ligger det ett "glasspö" i källaren. Det köptes kanske på slutet 50-tal. Sen ligger det en del skeddrag, som är stämplade Record/Atom i mässing. Dom ska jag nog fan låsa in i valvet!

Kommentera

Ursprungligen postat av oddcurve Visa inlägg
                    BeBest, tror du att du kan identifiera den mer om jag tar ett kort? Kul o veta vad man har i garaget.
                    Jag får väl läsa på lite så kanske jag vet mera om än inte säkert bättre.

Ta ett par bilder på rullen. Det som skiljer är förutom typen av lack och eloxering av kåpan så även kåpans front och fingergreppet på handtaget.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                    14 svar
                    2 052 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist