Ambassadeur Record c6 + Spiderwire ultracast? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur Record c6 + Spiderwire ultracast?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ambassadeur Record c6 + Spiderwire ultracast?

Som topicen lyder undrar jag om någon har erfarenhet av denna combo :Ambassadeur Record c6 + Spiderwire ultracast .

Jag har nämligen haft en del strul med linan genom att den "satt sig i spolen" utan någon förklaring jag förstår. Jag kan fiska med det helt perfa i 2-3 timmar, sen sätter sig linan. Det har den gjort 4/4 ggr. När jag bytte till en nylon uteblev strulet.

Ganska surt att punga ut cash och det inte funkar när man hört att det skall funka bra :O

Nu vet jag inte hur grov lina Du har, men det Du drabbats av är typiskt för multirullar i den storleken med en ordinär tung spole och en tunn flätlina.

Spolen skall varva upp från 0 till nånstans 15000 - 20000 rpm när betet skall iväg, och då flätlinan är stum är det bara spöets flexibilitet kvar som helt och hållet sätter tiden för spolens acceleration. Du är nere på några 100delar.
    Är då linan tunn, och spolen svårstartad på grund av sin massa och sina lagringar, då vill den tunna linan gärna gräva ner sig i de undre lagren och fastna. Har linan blivit skadad och lite fransig blir det etter värre.
    Att det inte händer med nylonlina har två orsaker, dels för att nylonlinan är mycket mer elastisk så den ger efter lite istället för att gräva ner sig, sen är den rund och i regel halare på ytan vilket gör att den "släpper" lättare.

Vaaaaarning för reklaaaam.

Det finns ett system av komponenter Du kan utrusta Din Record C6a med så den lätt kan användas med tunna linor utan att det trasslar. Gå in på www.utreel.com, men se upp för det är starkt beroendeframkallande.
    www.utreel.com

Kommentera

Fett tack för svaret!

Jag har en modell 50 storlek på rullen, och ultracastlinan är 0.20 (25 kg ca)
      Ett conolon pro spö på 10 fot, 5-30 g kastvikt tror jag. Linan är sprillans och inte sliten alls, och jag har testat ställa kastbromsen på olika sätt men det verkar inte vara det som strular.. Men jag har som sagt hört att ultracast skall funka då den är hyffsat rund för att vara en spunnen, så jag är riktigt besviken..
      Senast ändrad av LuckyStriker; 2007-06-01, 14:12.

Kommentera

vill bara påpeka att det inte är "fågelbo" jag får utan att linan bara skär in och sätter sig ngnstans på spolen i mitt i kastet ..

Kommentera

Jag har en AMB 5501cs pro rocket med 0,28mm spiderwire UC samt ett 9" abu conolon classic 30-65g
          och denna kombo funkar skitbra enligt mig!

Jag tror du har för tunn lina!

Kommentera

Jag upplever exakt samma problem. Min har också funkat bra långa stunder, men senast strula den som attan. Finns det inte enkel lösning? Något man kan ställa in på rullen?
            Läs rapporter och reflektioner kring havsöringsfiske längs sydkusten!

http://salmotruttasyd.blogspot.com/

Kommentera

Min har gjort det men med C3 och spiderwire på den på båda mina c3or faktiskt inte samma problem på revon com på c3 rullarna lite irriterande måste jag säga
              Yiiha ännu en fiskeblog http://bjornsfiske.blogspot.com/

Kommentera

Tung spole, halvtröga lagringar, tunn stum flätlina och ett spänstigt spö skapar problem med att linan gräver ner sig i de undre lagren.

Det finns tre lösningar på problemet:
                1. Gå upp ett par tre steg i lindimension.
                2. Pensionera rullen och köp en mindre (funkar i vissa fall)
                3. Byt spolen mot en riktigt lätt, byt ut spolaxellagren mot ett par toleransoptimerade keramhybrider, installera ett lättat linspridaredrev och smörj upp allt som roterar fort med en riktigt bra prestanda olja för Multipliktorrullar, exvis Rocket Fuel. Att vässa upp en rulle som redan finns så den verkligen funkar, kostar mindre än att köpa en ny som kanske blir bra.
                www.utreel.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                3 410 svar
                238 534 visningar
                12 gillar
                Senaste inlägg Retroräven