Hur köper ni Lina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur köper ni Lina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur köper ni Lina

Själv har ja oftast vart bekväm å låtit äffärn lägga på Lina åt mig , det är ju smidigt å mer prisvärt trodde ja ,man får inga slattar med lina kvar .

Ja har 2 ambassdörer till mitt Gäddfiske en 5000 st å en 6000 st .

Den mindre rullen har ja har ja haft till Jerk å Kört 0,36 Pp . Nu i år så tog ja av den linan å Vände på den å la upp den på min större rulle . Å ja tyckte att den fyllde upp dåligt kanske för att det låg 20 m Nylon i botten.
    Så man undrar ju Hur ärliga handlarna är när dom lägger på lina . Visst 90 m räcker men för min del vill man ju gärna ha minst 100 m , vad ja minns så tabba ja mig inte förra året med skatbon som följd. Så nu i år köpte ja 2 spolar sjäv 0,32 Pp 135 m å la på . Med samma mängd Nylon I botten på min större rulle är skillnaden märkbar , fast det borde ju inte va det för 0,32 är tunnare . Å på min 5000 får ja på 135 m 0,32 med några m Nylon i botten , å då känns det bättre.
    Visst där ja handlar tar dom 200 för påläggning å 249 för 135 m . Men ja tycker nu att det är värt 50 spänn så man vet själv hur mycket lina man har på . Alt få be å titta på räkneverket när dom börjart spola på lina.

/Fredrik
    Senast ändrad av jerklimpan; 2007-05-07, 22:43.

Tar dom betalt för att spola på?! Hos min handlare kostar det 1,50 per meter typ, det är det enda.
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av Kimbow Visa inlägg
      Tar dom betalt för att spola på?! Hos min handlare kostar det 1,50 per meter typ, det är det enda.

Dom brukar ta 200 spänn å så får man full spole , man börjar ju undra om dom tar pröjs , ja har väll vart för godtrogen på den fronten.

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
        Dom brukar ta 200 spänn å så får man full spole , man börjar ju undra om dom tar pröjs , ja har väll vart för godtrogen på den fronten.
        humm, okaj, du får la fråga nästa gång.
        Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
        &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
        ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
        Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
          Trofan dom inte står där och ljuger dig rakt upp i fejjan, vilket bakslag det skulle bli sedan. Antalet M ändrar sig ju faktiskt i takt med att dia. på rullen ändrar sig, så en "påspolningsmaskin" är ju faktikst rätt oärlig, speciellt om man kör med "storstorspolar" som den inte är tillverkad för? Sedan kan jag tänka mig att du knyter om lite då och då, det plockar garanterat meter.

200 spänn för 100m är det ju garanterat. Dessutom är det ju väldigt mkt smidigare om man inte innan vet exakt hur mkt lina som får plats. Kan man ju dra på precis så mkt att det blir fullt. Ist för att behöva spola av allt, lägga under ytterligare lite nylon och sedan spola på igen och kolla om det blev bra.

Jag skulle dock gärna fylla en bunte med 7000rullar med 0.10 annars för 200kr/st.
          sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av rikard
            20meter nylon i botten???? vilka riksmongos haha jag har 20cm... köp på förpackning i fortsättningen, du har polare som kan hålla i spolen.Hur jobbigt e det. fniss
            Om man vill ha full spole utan att använda 300m flätlina så är det ett rätt bra alternativ, men kanske bara för oss riksmongos.
            sigpic

Kommentera

[QUOTE=Flodebanan;Antalet M ändrar sig ju faktiskt i takt med att dia. på rullen ändrar sig, så en "påspolningsmaskin" är ju faktikst rätt oärlig, speciellt om man kör med "storstorspolar" som den inte är tillverkad för?[/QUOTE]

Dom påspolningsmaskiner jag sett har haft ett separat mäthjul, annars är det i princip omöjligt att mäta riktigt.
              kalleh

Kommentera

är det någon som har ett bra tips på flätlina till abborrfiske?? PM!!!

Kommentera

Jag behöver inte köpa Lina hon tycker om mej ändå
                  http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av kalleh Visa inlägg
                    Dom påspolningsmaskiner jag sett har haft ett separat mäthjul, annars är det i princip omöjligt att mäta riktigt.
                    Precis Kalleh.. Mäthjulet sitter direkt mot linan, mer exakt kan det inte bli.. möjligen att det kan slira lite men det är ju bara till kundens fördel.. Förövrigt har jag en Berkley linspolmaskin hemma..
                    Mörkö

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 423 svar
                    239 213 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Retroräven