Fiskekajak! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskekajak!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Har följt diskussionen om fiskekajaker en tid och är nu mogen att slå till. Jag har nämligen tröttnat på att dra runt på trollingbåten till småsjöar under sommarens gösfiske, nu blir det kajak istället.

Mitt val står mellan Malibu X-factor och Malibu Xtreme. Valet står alltså mellan den lättare och snabbare Xtreme och den tyngre och troligen stadigare och torrare X-factor. Tar tacksam emot råd om vad jag ska välja. Kan tillägga att jag är nybörjare även om jag i min ungdom (det var några år sedan) paddlat en del canadensare och vid några tillfällen testat ranka tävlingskajaker.

Behöver man roder till Malibu? Ser att det säljs som tillbehör.

Förresten, var köper man originaltillbehör till Malibu? Tycker att North Sea Adventure har ett ganska magert utbud.

Kommentera

Biltema har en kajak som nog kan konverteras till fiskekajak.
      Jag vet inte hur den är i vattnet men på land ser den okej ut, pris 2500 kr.
      Någon som har provat den?

Kommentera

Det blev en Emotion Exhilarator. Jag kan bara hålla med om att man ska prova kajakerna innan köp. Då hade jag nog kanske köpt en annan, men det går väl att byta upp sig när man tröttnat på den.

Kajaken verkade jättestor i butiken men så fort man fått ut den på bilen börjar man inse att den nog inte var så stor. En dryg halvmeter till hade nog inte skadat. Packutrymmet bak var djupt o relativt rymligt. Nackdelen med djupa utrymmen är att de ligger under vattennivån när paddlaren väger över 80kg så grejorna blir blöta. Även vid fötterna stod någon cm vatten. Får försöka gå ner i vikt..

Exhilarator gick fint att paddla även om man inte kan jämföra med en riktig paddelkajak. Jag kajkade runt o fiskade 3-4km utan problem. Jo, ett litet problem fanns. Fy f-n vilken träsmak efter några timmar. Man får planera in rast då o då.

Nej, jag fick ingen fisk..

Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

Kommentera

Ursprungligen postat av kehus Visa inlägg
          Har följt diskussionen om fiskekajaker en tid och är nu mogen att slå till. Jag har nämligen tröttnat på att dra runt på trollingbåten till småsjöar under sommarens gösfiske, nu blir det kajak istället.

Mitt val står mellan Malibu X-factor och Malibu Xtreme. Valet står alltså mellan den lättare och snabbare Xtreme och den tyngre och troligen stadigare och torrare X-factor. Tar tacksam emot råd om vad jag ska välja. Kan tillägga att jag är nybörjare även om jag i min ungdom (det var några år sedan) paddlat en del canadensare och vid några tillfällen testat ranka tävlingskajaker.

Behöver man roder till Malibu? Ser att det säljs som tillbehör.

Förresten, var köper man originaltillbehör till Malibu? Tycker att North Sea Adventure har ett ganska magert utbud.
          Tjena,

(engelskt tangentbord) Koer eXtreme. X-factor aer normalt foer stor (saavida du inte v***** 120+ Kg) och blir snabbt traakig.

Roder behoevs normalt inte. Tillbehoer hittar du exv paa www.kayakfishingstuff.com.

/Nils
          Senast ändrad av npaulsson; 2008-06-21, 22:29.
          Nisse Ghandie - vilken jävla Nisse Ghandie?

Kommentera

Tack för svar. Jag väljer eXtreme och återkommer säkert med fler frågor när den ska utrustas.//Kehus

Kommentera

Nu har jag velat nog så jag slog till på en X-factor idag. Hade både en X-factor och en eXtreme på gång, båda c a 1 år gamla och i nyskick med garanti kvar. Var helt inne på eXtreme men ändrade mig när jag tillbringat halva natten med att läs gästboken på kayakfishingstuff.com. X-factor har en mycket stor supporterskara som hyllar modellen. Visserligen håller man med om att eXtreme är lite snabbare – så länge som det är bleke. X-factor är överlägsen redan i måttlig vind. Förövrigt framhåller man lastkapaciteten. Man får inte vara för kort i rocken men behöver inte vara en jätte för att hantera den – allt enligt en stor mängd åsikter i gästboken.
              Sommaren får utvisa om jag valt rätt. Nu ska den utrustas med spöhållare och ekolod. Så småningom blir det säkert en enklare GPS också. Återkommer…

Kommentera

paddlar?

Tjena Kajakfiskare!
                Jag har följt tråden ett tag nu och känner mig inspirerad av att börja med kajakfiske.
                Eftersom jag har tävlat i kajakracing för ca 40kg sedan så undrar jag om någon av er använder typ ving/plastex paddlar med kupade blad eller är det overkill?
                Tycker att alla fiskekajaker är för breda och tunga men det ger väl stabilitet vid landandet av 12kilos gäddan?

Kommentera

Tjenare! Jag funderar på att skaffa mig en Malibu eXtreme, jag undrar om det finns att få tag på i närheten av Göteborg? Det hade varit kul att sedan i verkligeheten innan man köper en.

Kommentera

Ursprungligen postat av comakung Visa inlägg
                    Tjena Kajakfiskare!
                    Jag har följt tråden ett tag nu och känner mig inspirerad av att börja med kajakfiske.
                    Eftersom jag har tävlat i kajakracing för ca 40kg sedan så undrar jag om någon av er använder typ ving/plastex paddlar med kupade blad eller är det overkill?
                    Tycker att alla fiskekajaker är för breda och tunga men det ger väl stabilitet vid landandet av 12kilos gäddan?
                    Haj,

Om man jämför med traditionella kajaker (sit-in) håller jag absolut med om att fiskekajakerna (sit-on-top) är breda och tunga men fiskekajaker är å andra sidan inte primärt ämnade för hastighet. De är snarare en kompromiss mellan hastighet, utrymme, logistik och utbyggbarhet. Är det enbart kajakpaddling man är intresserad av finns det bättre alternativ. Vill man å andra sidan montera en betestank, en downrigger, fyra spöhållare samt en grill lär en fiskekajak dra det längsta stråt. Sedan bidrager nog också det faktum att det nutida kajakfisket har mycket av sin historia från havsfiske på USA:s västkust till fiskekajakers generella rigidhet.

Cheers

/Nils
                    Senast ändrad av npaulsson; 2008-07-02, 20:05.

Kommentera

Ursprungligen postat av hidetun Visa inlägg
                      Tjenare! Jag funderar på att skaffa mig en Malibu eXtreme, jag undrar om det finns att få tag på i närheten av Göteborg? Det hade varit kul att sedan i verkligeheten innan man köper en.
                      Du kan väl höra med Northsea adventure (www.seaadventure.se) om de har någon kund/återförsäljare på västkusten som skulle kunna visa dig.

/Nilsie

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 602 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57