Fiskekajak! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskekajak!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av sasse Visa inlägg
    Här kan ni följa mina kajakturer
    Gött att se!!! Själv kom jag inte ut en endaste minut under julhelgerna p.g.a. förkylningar och maginfluensa...

/Nils
    Nisse Ghandie - vilken jävla Nisse Ghandie?

Kommentera

Ursprungligen postat av Matte71 Visa inlägg
      Haha!
      Härligt sasse.
      He he.
      Inget illa ment om jerkfiskare men det är inget för mig iaf.
      Jakten på dundergurkan

Kommentera

Ursprungligen postat av npaulsson Visa inlägg
        Gött att se!!! Själv kom jag inte ut en endaste minut under julhelgerna p.g.a. förkylningar och maginfluensa...

/Nils
        Tråkigt. Hoppas det blir mer när det töar.
        Jakten på dundergurkan

Kommentera

Ursprungligen postat av sasse Visa inlägg
          Det är den modellen jag kör med. Kan bara säga
          den ser riktigt skön ut faktiskt, hur djupt går dom här "fötterna" som man paddlar med?:>

Kommentera

Har nyss köpt min första kajak en emotion edge
            Håller på att montera spöhållare och är på jakt efter ett ekolod funderar på ett Eagle Cuda 168.
            Någon som vet om det är något att ha???

Kommentera

Vilken?

Är ute efter en sitontop kajak som går torrt, dvs som ej tar in vatten när man ligger still och fiskar. Har kollat runt lite och fastnat för Prowler Big game. Är den tungpaddlad. Skall ha den på Västkusten för att fiska Havsöring. Vill gärna ha en stabil kajak. Har läst en del rescensioner att en del tar in vatten som ibland kan stå 3-5 cm i kajaken. Skulle vilja sitta ovan vattenlinjen, så att man inte blir blöt där bak.

Kommentera

Native Watercraft är ett kajak märke som jag är sugen på. Är det någon av er mer erfarna som har koll på dom? Framför allt är det modellen Native Ultimate 12 som jag är sugen på. Jag har googlat med inte hittat någon som säljer dom i sverige.

Native Watercraft builds innovative fishing kayaks, including our Propel Pedal Drive System kayaks, paddle kayaks, hybrids & more. Made in the USA.

/Peter Madsen

Kommentera

Ursprungligen postat av Hubbis Visa inlägg
                  Native Watercraft är ett kajak märke som jag är sugen på. Är det någon av er mer erfarna som har koll på dom? Framför allt är det modellen Native Ultimate 12 som jag är sugen på. Jag har googlat med inte hittat någon som säljer dom i sverige.

Native Watercraft builds innovative fishing kayaks, including our Propel Pedal Drive System kayaks, paddle kayaks, hybrids & more. Made in the USA.

/Peter Madsen
                  Jag har inte sett dessa förr men en sak som sticker ut är vikten på 25 Kg för en kajak som endast är 368 cm lång. Det är en del.

/Nils

Kommentera

Ursprungligen postat av Hubbis Visa inlägg

/Peter Madsen
                    PÅ deras hemsida dealer location http://www.nativewatercraft.com/deal...ernational.cfm står det http://www.landbys.se/ hoppas det hjälper lite.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lenke Visa inlägg
                      Är ute efter en sitontop kajak som går torrt, dvs som ej tar in vatten när man ligger still och fiskar. Har kollat runt lite och fastnat för Prowler Big game. Är den tungpaddlad. Skall ha den på Västkusten för att fiska Havsöring. Vill gärna ha en stabil kajak. Har läst en del rescensioner att en del tar in vatten som ibland kan stå 3-5 cm i kajaken. Skulle vilja sitta ovan vattenlinjen, så att man inte blir blöt där bak.
                      Haj,

Lite blöt i baken får du nog räkna med i vilket fall som helst. Det är inte så att man sitter i en badbalja men lite vatten kommer alltid upp genom länshålen eller via avrinning från paddeln. Därav en generell rekomendation att ha byxor som tål väta (ex vadare, våtdräkt, paddlingsdräkt, etc). Ska du dessutom fiska havsöring under (förmodar jag) våren ska du definitivt prioritera varm och torr klädsel. En vattentemperatur under 15 grader är inte att leka med. Är det å andra sidan 25 grader i luften och 20 i vattnet är shorts helt ok. Prowler (13 och 15) har generellt sett rykte om sig att vara lite blötare i rumpan än exv Malibu eXtreme. Hur torr Big Game är vet jag tyvärr inte. För mig är det, vilket kanske framgick ovan, av sekundär betydelse.

Till kajaken. Gällandes stabilitet är det inget som du behöver vara orolig för. Malibu:s, Hobies, Wilderness och Oceans kajaker är alla så stabila som man kan önska sig. Om du nu ändå känner viss tveksamhet så ta inte ut det på kajaken utan träna i stället under säkra förhållanden på att välta och ta dig upp igen. En pråm känns säker i början men den är och kommer alltid att vara tungpaddlad. Ett annat jädrigt kul sätt att träna är att paddla i bränningarna vid en strand då det blåser lite mer. Som tidigare sagts här på FS -Känner du dig säker i en kanadensare lämnar SOT-kajaker inte mycket övrigt att önska.

Oceans Big Game är precis som de andra Prowler helt ok. Själv föredrager jag en längre kajak (minst 4.5 m) pga (normalt) högre marchfart. Detta är speciellt viktigt om du ska fiska till havs där transportsträckorna kan vara längre. Stående rekomendation är att alltid testa innan du köper.

/Nils

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 443 svar
                      241 343 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman