Fiskekajak! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskekajak!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Pitejohan Visa inlägg
    Hejsan!

...

Har själv ett par frågor som ni kanske kan svara på
    Är det vanligt att man välter med kajaken??

...
    //Johan
    För svenska förhållanden och med en fiskekajak av anständig storlek får du verkligen jobba om du ska lyckas välta. De är stabila som pråmar i jämförelse med traditionella sit-in glasfiberkajaker - fullt jämförbara med kanadensare. Det som kan kännas liiite osäkert i början är då man vänder sig bakåt för att komma åt någon pryl men det är bara en vanesak.

För svenska förhållanden finns det egentligen bara ett tillfälle då man ska räkna med att bli blöt några gånger och det är då man ska paddla in till stranden med brytande vågor i ryggen. Med vågor avses här de som är runt metern (och högre) innan de bryter. Det som kan hända är att den brytande vågen börjar styra kajakens bakända och ganska snart vänder kajaken i sidled vilket oftast resulterar i en roll. En anna sak som kan hända är att vågen är så pass brant att kajakens för dyker, tvärnitar då den träffar botten och du själv fortsätter in tillsammans med vågen till stranden. Himla kul känsla egentligen att bli avkastad som om det vore en sparkande käst.

Med lite träning går det dock att tajma in det hela så att man paddlar in mellan vågorna. Tips: paddla på som .

/Nils
    Nisse Ghandie - vilken jävla Nisse Ghandie?

Kommentera

Har aldrig paddlat kajak tidigare men har (sedan jag läste artikeln i FiskeFeber) planer på att köpa mig en fiskekajak till våren (-09). Både träning och fiske, kan inte bli bättre! Är det svårt att lära sig? Bör det var helt stilla på vattnet första gången? Kan tänka mig att det är bättre att lära sig när vattentemperaturen är lite högre...

Från början var jag inne på en Prowler Big Game (för den är snygg) men den verkar i klumpigaste laget då jag måste kunna hantera den ensam på land. Ju lättare den är att hantera desto oftare blir det nog att den används. Eftersom jag bor på gångavstånd från havet kommer jag troligen oftast att dra den på en vagn men den ska även lätt kunna transporteras på bilens takräcke.

Efter att ha läst i denna tråd står troligen valet mellan en Malibu eXtreme eller Prowler 15. Fisket kommer framförallt att ske längs Öresundskusten, runt Kullaberg, Skälderviken, Blekingekusten och på Österlen men kanske även i sjöar och åar.

Var finns dessa kajaker att köpa och om möjligt att prova? Att få tag på en begagnad vore bra men inte nödvändigt. Jag bor i närheten av Helsingborg.

Rekomenderar ni att kajaken har roder, har läst att den får längre svängradie med roder.
      Vilka övriga tillbehör är bra att ha, spöhållare och ankare/drivankare är självklar men mer? Fiskar mest efter havsöring, lax, abborre, gädda etc.
      Senast ändrad av MrUniverse; 2008-09-30, 10:08.

Kommentera

Tjena,

Köpte också x-factor i September men hann inte ens provfiska med den. Har inte nån plats i Uppsala (bor i lägenhet) och därför är kajaken i stuga i Finland. Kommer alltså fokusera på vårfiske..

Vore kul att läsa om era fisketurer och pimp-my-yak prövningar.

//HV

Kommentera

Ursprungligen postat av npaulsson Visa inlägg
          6 spön med rulle.
          4 spön i hållare bak i backen och 2 i spöhållare bakom sitsen.

Vad har du för spön när du fiskar från kajak??

Vad skulle du rekomendera för spön om man ska använda dipsy divers??

Jag har 4 multirullar som ska utrustas med nå vettiga spön till bra pris, någon som har några bra tips?

Kommentera

Här kan ni följa mina kajakturer
            Jakten på dundergurkan

Kommentera

Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
              kul , mera sånt !
              kanske med spinn och jerk också
              Tack.
              Nån måtta får det vara ;-)
              Spinn blir det bara när jag inte kommer ut med kajaken o den dagen du ser mig med ett jerkspö i handen så är jordens undergång nära
              Jakten på dundergurkan

Kommentera

FJ har ju nån tävling nu där man kan vinna en fiskekajak med tillbehör för ett värde av 40k=) tillbehör såsom spinnspö,gäddflugspö, ekolod, lite kläder, m.m. Såg rätt fint ut!

Kommentera

Ursprungligen postat av larante Visa inlägg
                  FJ har ju nån tävling nu där man kan vinna en fiskekajak med tillbehör för ett värde av 40k=) tillbehör såsom spinnspö,gäddflugspö, ekolod, lite kläder, m.m. Såg rätt fint ut!
                  Det är den modellen jag kör med. Kan bara säga
                  Jakten på dundergurkan

Kommentera

Ursprungligen postat av sasse Visa inlägg
                    Tack.
                    Nån måtta får det vara ;-)
                    Spinn blir det bara när jag inte kommer ut med kajaken o den dagen du ser mig med ett jerkspö i handen så är jordens undergång nära
                    Haha!
                    Härligt sasse.

Kommentera

Ursprungligen postat av Pitejohan Visa inlägg
                      Vad har du för spön när du fiskar från kajak??

Vad skulle du rekomendera för spön om man ska använda dipsy divers??

Jag har 4 multirullar som ska utrustas med nå vettiga spön till bra pris, någon som har några bra tips?
                      Till trolling (dipsy och downrigger) kör jag med Ron Thompsson Hardcore, 8 foot. Helt ok och ej heller så särdeles dyra (~375:-). De går desutom att köpa både 2 och 3-pack av hardcore II hos exv Olssons fiske. Lagom mjuka i toppen och ganska ok ryggrad. Prisvärda kort och gott.

Haj
                      /Nils
                      Nisse Ghandie - vilken jävla Nisse Ghandie?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 443 svar
                      241 343 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman