Fiskekajak! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskekajak!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Hetsjägar´n Visa inlägg
    Kolla den här länken http://pampaskajak.se/Default.asp?pa...ry=1&subcat=37
    Den här har fem(!) ingjutna spöhållare och paddlas eller trampas fram med deras mirage drive, inspirerad av pingvinernas sätt att simma.
    Haj,

Jag har inte haft förmånen att få prova Hobie:s kajaker men vad jag hört så är de helt ok. Mirage-drivningen lär också kunna ge ganska bra fart, i några fall bättre än vissa paddel-baserade kajaker.

Hobie Outback SUV verkar vara ett trevligt alternativ. Om jag nu ska hålla mig enbart till Hobie:s kajaker hade jag nog för egen del valt Hobie Adventurer eftersom den är längre. Det resulterar normalt i högre toppfart och bättre följsamhet i hög sjö. En kort kajak kan tendera att stampa i vågorna ganska snart. Nackdelen med en lång kajak är att svängradien blir större än för en kort. Fiskar man i en mindr sjö, med korta avstånd och lite vågor är nog Outback SUV att föredraga.

/Nils
    Nisse Ghandie - vilken jävla Nisse Ghandie?

Kommentera

Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
      Till rimligt pris så är det nog Oceankayak som är billigast
      kolla www.kajakboden.com & orustkajak finns några till som säljer ocean
      Prowler heter fiskeversionen men alla går ju givetvis att fiska ifrån särskilt spinnfiske
      jag har en Ocean malibu 2 XL som jag monterat spöhållare på
      använder min som kombinerad familje/ fiskekajak annars hade jag nog köpt en fiske modell
      är lite sugen på en Frenzy till öringfisket
      Jag har provat Prowlern som hastigast och den är helt OK. Ett litet aber är att sittbrunnen har en tendens att ta in vatten eftersom den ligger ganska lågt i kajaken.

/Nils

Kommentera

lyfter den här tråden,

Har funderat länge på att köpa en kajak och eftersom jag gillar att fiska tänkte jag köpa en fiskekajak, är ju perfekt att ta med sig på biltaket om man vill fiska i någon sjö.

Tänkte köpa någon av dessa kajaker http://www.fiskekajaker.se/
        väldigt bra pris på dessa, någon som har nån av dessa kajaker och fiskar med?

Kommentera

Ursprungligen postat av Balooo Visa inlägg
          lyfter den här tråden,

Har funderat länge på att köpa en kajak och eftersom jag gillar att fiska tänkte jag köpa en fiskekajak, är ju perfekt att ta med sig på biltaket om man vill fiska i någon sjö.

Tänkte köpa någon av dessa kajaker http://www.fiskekajaker.se/
          väldigt bra pris på dessa, någon som har nån av dessa kajaker och fiskar med?
          Hejsan Baloo
          Kul om du får till det. Jag har inte heller använt Emotion, har inte ens sett de tidigare, men några saker står ut. Edge och Glide modellerna är väldigt korta och inget man paddlar några längre sträckor med. En ren spekulation är att trivselfaktorn dämpas betydligt efter 2-3 km. Sedan tyckte jag att Fisherman verkade vara låg och en titt på www.kayakfishingstuff.com visade att en av utvärderingarna påpekade just det. Dock ska nämnas att det också fanns de som gav Fisherman 4 stjärnor. Hela utvärderingen finns här. Här hittar du tester av fler kajaker.

Till sist verkade Grand Slam vara tung i förhållande till sin längd. En Malibu eXtreme är exempelvis mer än 5 Kg lättare trotts att den är 1 dm längre, är mer än 1 dm bredare och har mer än 30 Kg högre deplacement.

Som alltid, har du möjlighet att prova först så tag dig tiden att göra det och lägg ner åtminstone en halvtimmes paddling på varje modell du är intresserad av.

Precis som Eino säger så avviker priserna inte från Ocean eller Malibu och personligen skulle jag lägga ner minst ett par timmar på nätet för att hitta mer feedback från Emotions användare innan jag bestämde mig. Ocean Prowler 13 eller Prowler 15 samt Malibu eXtreme är annars alla anständiga kajaker i samma prisklass.

/Nils

Kommentera

Ursprungligen postat av npaulsson Visa inlägg
            Hejsan Baloo
            Kul om du får till det. Jag har inte heller använt Emotion, har inte ens sett de tidigare, men några saker står ut. Edge och Glide modellerna är väldigt korta och inget man paddlar några längre sträckor med. En ren spekulation är att trivselfaktorn dämpas betydligt efter 2-3 km. Sedan tyckte jag att Fisherman verkade vara låg och en titt på www.kayakfishingstuff.com visade att en av utvärderingarna påpekade just det. Dock ska nämnas att det också fanns de som gav Fisherman 4 stjärnor. Hela utvärderingen finns här. Här hittar du tester av fler kajaker.

Till sist verkade Grand Slam vara tung i förhållande till sin längd. En Malibu eXtreme är exempelvis mer än 5 Kg lättare trotts att den är 1 dm längre, är mer än 1 dm bredare och har mer än 30 Kg högre deplacement.

Som alltid, har du möjlighet att prova först så tag dig tiden att göra det och lägg ner åtminstone en halvtimmes paddling på varje modell du är intresserad av.

Precis som Eino säger så avviker priserna inte från Ocean eller Malibu och personligen skulle jag lägga ner minst ett par timmar på nätet för att hitta mer feedback från Emotions användare innan jag bestämde mig. Ocean Prowler 13 eller Prowler 15 samt Malibu eXtreme är annars alla anständiga kajaker i samma prisklass.

/Nils
            Tack för ett mycket utförligt svar, ska följa dina råd innan jag bestämmer mig.
            /Balooo

Kommentera

Tänkte höra om någon har något att säga något om Emotion Mojo Angler och Ocean Prowler Big Game. Två kajaker som jag tycker verkar intressanta. Någon som har testat dem??

Kommentera

Hej alla Kajakintresserade!

Är själv intresserad av fiskekajak och har spanat lite. Ett problem är ju givetvis att man vill prova vad man tycker om en kajakmodell, man vill ju inte köpa grisen i säcken så att säga. Jag är intresserad av en Ocean Kayak Prowler 13 alt 15 och jag fick reda på att det finns ett företag i Valdemarsvik som hyr ut dessa som fiskekajaker, vilket ju är schysst om man vill testa ordentligt! Kontaktperson är Bosse Ragnarsson på Skeppsgårdens kajak, 070-31 33 196. Är det någon annan som har nyinvesterat i en fiskkajak efter att tråden började skapas? Erfarenheter?

/Fetegösen

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
                  Tänkte höra om någon har något att säga något om Emotion Mojo Angler och Ocean Prowler Big Game. Två kajaker som jag tycker verkar intressanta. Någon som har testat dem??
                  Såvida du inte ska ut på öppna havet och fiska Hälleflundra eller något liknande skulle jag föreslå Prowler 15 i stället för Big Game. De 3 bästa fiskekajakerna på min personliga lista är:

Malibu eXtreme
                  Prowler 15
                  Tarpoon 160

Inte störst, inte minst, inte bredast och inte smalast men 3 stycken väl avvägda kajaker. Som god 4:a kommer Hobie Mirage.

/Nils

Kommentera

Måste fråga en sak angående SOT-kajak då jag aldrig sett en i vattnet. Blir man blöt om baken även vid ganska lugnt väder? Dvs är vadare eller liknande ett måste om man vill vara hyfsat torr under en dagstur?

Tänkte åka till Strömsholms kajak imorgon eller övermorgon och testa själv annars. De lär hyra ut Emotion SOT. Exhilarator verkar intressant i min prisklass.

Ocean Scupper pro verkar också trevlig men jag hittar ingenstans i i mellansverige där man kan känna på den. Jag måste egentligen inte provpaddla, men jag vill "klämma" lite på grejorna om jag ska lägga ut 7-9000:-.

Jag är ute efter en kombination av fiske/natur och lite kondition/förflyttning.

Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

Kommentera

Ursprungligen postat av Ralf Visa inlägg
                      Måste fråga en sak angående SOT-kajak då jag aldrig sett en i vattnet. Blir man blöt om baken även vid ganska lugnt väder? Dvs är vadare eller liknande ett måste om man vill vara hyfsat torr under en dagstur?

Tänkte åka till Strömsholms kajak imorgon eller övermorgon och testa själv annars. De lär hyra ut Emotion SOT. Exhilarator verkar intressant i min prisklass.

Ocean Scupper pro verkar också trevlig men jag hittar ingenstans i i mellansverige där man kan känna på den. Jag måste egentligen inte provpaddla, men jag vill "klämma" lite på grejorna om jag ska lägga ut 7-9000:-.

Jag är ute efter en kombination av fiske/natur och lite kondition/förflyttning.

Om man blir blöt i ändan eller inte beror lite på vilken kajak man använder. I Ocean:s Prowler kan man bli lite blöt eftersom sätet ligger ganska lågt i kajaken och det kan slå upp vatten ifrån dräneringshålen. Sedan rinner det också in lite vatten från paddeln under paddling. Är det lugnt väder och mitt i sommaren kör jag själv helt utan vare sig vadare eller regnbyxor och det värsta som händer att att knäna blir lite blöta från paddeldropp. Om det är varmt men blåsigt väder blir det regnbyxor eller motsv. Om vattentemperaturen är under badbart (dvs mindre än 17 grader) använder jag vadare och ylleunderställ för att minimera risken för nedkylning om jag skulle ha oturen att trilla i.

/Nilsie

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 602 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57