Ambassadeur 5600 EXT - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur 5600 EXT

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ambassadeur 5600 EXT

har lite problem med min Ambassadeur 5600 EXT, de är någonting som är knas me linspridaren, när jag vevar in eller en fisk drar lina så fungerar den som den ska, men när ja frikopplar rullen och ska kasta eller släppa ut lina så följer inte linspridaren med, och jag antar att de inte ska vara så????

sen är de något fel där man ställer in kastvikten, den bromsar ingenting, kan den vara felmonterat på nått sätt??? rullen är ny....

Ursprungligen postat av jeppe- Visa inlägg
    har lite problem med min Ambassadeur 5600 EXT, de är någonting som är knas me linspridaren, när jag vevar in eller en fisk drar lina så fungerar den som den ska, men när ja frikopplar rullen och ska kasta eller släppa ut lina så följer inte linspridaren med, och jag antar att de inte ska vara så????

sen är de något fel där man ställer in kastvikten, den bromsar ingenting, kan den vara felmonterat på nått sätt??? rullen är ny....
    Då har den väl en låst linspridare? Inget ovanligt...

Kommentera

Ursprungligen postat av CalleX Visa inlägg
      Då har den väl en låst linspridare? Inget ovanligt...
      okej, varför har dom de?? de måste ju bara nöta som fan på linan och sen far den ju snett?

Kommentera

okej, varför har dom de?? de måste ju bara nöta som fan på linan och sen far den ju snett?
        På mindre rullar anses det tydligen onödigt eftersom friktionen skall vara "icke betydlig" typ.
        sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
          På mindre rullar anses det tydligen onödigt eftersom friktionen skall vara "icke betydlig" typ.
          okej, lät ju sådär halvsmart...har flätlina och man hör hur de skaver lite på linan när man släpper ut.

Kommentera

okej, lät ju sådär halvsmart...har flätlina och man hör hur de skaver lite på linan när man släpper ut.
            På tal om halvsmart, så bör man väl veta vad en rulle ska ha för egenskaper när man köper den.
            5600 EXT har stillastående linspridare vid frikoppling. Personligen gillar inte jag det heller men har man köpt en rulle som EXT:n så får man leva med det.

Kommentera

TrippleCross uppläggningen innebär ju en stillastående linspridare vid frikoppling. Vanligen används den på rullar med smalare spole än 5000-serien. Det är ju när linan snurrar av från spolens ytterändar som friktionen och nötningen når högsta värden i och med att linan då viks runt spridaren som mest. På smala spolar uppstår inte detta problem i lika hög grad.
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av FRB Visa inlägg
                På tal om halvsmart, så bör man väl veta vad en rulle ska ha för egenskaper när man köper den.
                5600 EXT har stillastående linspridare vid frikoppling. Personligen gillar inte jag det heller men har man köpt en rulle som EXT:n så får man leva med det.
                Är helnöjd med rullen och den fungerar bara, visste bara inte om att de fanns med stillastående linspridare. tycker de verkar lite skumt att ha de så, men eftersom dom tillverkas så ska de väl fungera. så jag kan nog leva med de

Kommentera

Det är ju en lite finare rulle så har den inte en funktion så att du kan veva spridaren i läge inför kast? (jag gillar inte heller det btw...)

Kommentera

Ursprungligen postat av CalleX Visa inlägg
                    Det är ju en lite finare rulle så har den inte en funktion så att du kan veva spridaren i läge inför kast? (jag gillar inte heller det btw...)
                    Tyvärr har EXT:n samma uppbyggnad som Mörrumrullarna vilket gör att man inte kan centrera linspridaren genom att veva medans FastCast-tangenten hålls nedtryckt. Detta kommer sig av att frikopplingsarmen inte kan tryckas ut tillräckligt från spärrhjulet, vilket är möjligt på äldre modeller som t.ex. SM, Pro Max m.fl.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 602 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57