Hjälp mig att identifiera prylen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp mig att identifiera prylen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp mig att identifiera prylen

​För ett tag sedan så fick jag en låda med en drös gamla fiskeprylar, det mesta skulle jag datera till 60-80 tal.
    I lådan låg det en drös med sådana här märkliga mojänger som jag aldrig sett förut.
    Click image for larger version  Name:	thumb_111432.jpg Views:	0 Size:	3,2 KB ID:	2648348
    Vad är det för något och hur har man använt dem?
    Min gissning är att det är tänkt att man klämmer fast dem över en betesfisk på något vis, kan någon bekräfta eller rätta så skulle jag bli väldigt glad!

"Alsig-kroken" för ståndkrok*, och som du säger skulle man stoppa in en betesfisk i öglan. Den går att använda vid gäddmete också.

* Ståndkrok var en metod att fiska gädda. Man körde ner en hässjestör snett ner i botten eller ankrade den med snöre och sänksten. Man hade en tiometers lina av långrevsgarn, som man lindade på en klyka efter att den knutits i toppen av hässjestören. I andra ände hade man en krok med mässingstafs eller en sådan Alsig-krok med mässingstafs, som agnades med lagom stor betesfisk. Man fixerade linan i en skåra i klykans ena ben, så att betesfisken var på rätt djup. Man såg till ståndkrokarna morgon och kväll. För övrigt kunde man sätta ståndkrok på isen också, även om sax var vanligare vintertid.
    Hittade denna bild:
    ​​​https://bilder.hembygd.se/holo-morko/bygdeband/uploaded/241/131716_horn_str_mmingsfiske_sid_2.jpg
    Senast ändrad av Backslag; igår, 09:53.

Kommentera

Ursprungligen postat av Backslag Visa inlägg
      "Alsig-kroken" för ståndkrok*, och som du säger skulle man stoppa in en betesfisk i öglan. Den går att använda vid gäddmete också.

* Ståndkrok var en metod att fiska gädda. Man körde ner en hässjestör snett ner i botten eller ankrade den med snöre och sänksten. Man hade en tiometers lina av långrevsgarn, som man lindade på en klyka efter att den knutits i toppen av hässjestören. I andra ände hade man en krok med mässingstafs eller en sådan Alsig-krok med mässingstafs, som agnades med lagom stor betesfisk. Man fixerade linan i en skåra i klykans ena ben, så att betesfisken var på rätt djup. Man såg till ståndkrokarna morgon och kväll. För övrigt kunde man sätta ståndkrok på isen också, även om sax var vanligare vintertid.
      Hittade denna bild:
      ​​​https://bilder.hembygd.se/holo-morko/bygdeband/uploaded/241/131716_horn_str_mmingsfiske_sid_2.jpg
      Snyggt, tack!

Kommentera

Förresten så provade jag metoden när jag var i tidiga tonåren. Jag fick ett par gäddor på en krok som jag satte i en vik, men jag lade ner ståndkroksfisket i öppet vatten efter att ha fått en skrak på kroken. Lyckligtvis satt kroken så bra till att skraken kunde befrias och överleva utan större skada.

Men jag fortsatte med det vintertid. När isen låg, genade vi över sjön till skolbussen. Vi satte en krok en bit utanför grannens brygghus, och köpte varje dag en strömming på Vivo. När vi gick hem vittjade vi kroken efter att ha knackat upp isskorpan i hålet med en sten och bytte agn. Det blev några matgäddor - största vägde fem kilo.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
        2 svar
        2 598 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg TomHiddleston  
        Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40