Nya spöringar till Daiwa Luvias - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nya spöringar till Daiwa Luvias

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Mr. Bäckröding Visa inlägg
    ...
    Tackar! Skall kolla dimensionen på sista spöringen jag har kvar och sen beställa ett gäng mindre.
    ...
    Det är ju ett relativt modernt spö, vilket bör betyda att de använder Fujis KR-koncept. Då brukar man använda samma storlek på samtliga "running guides", oftast från och med 4:e ringen (räknat från rullfästet) hela vägen till toppen.

Edit: Säkrast är att ta ett exakt mått på toppöglans innerdiameter och på så sätt få fram storleken. Toppöglan är några tiondelar mindre än de storlekar som ges i tabellen på rodhouse.fr (beroende på att de övriga ringarna har vad som kallas slim-SIC och har en något större innerdiameter i jämförelse med ytterdiametern). Du kan skicka PM till mig om du vill veta de exakta diametrarna enligt FUJIs tabeller.
    Senast ändrad av FRB; 2025-03-20, 15:21.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mr. Bäckröding Visa inlägg
      Jag hade en Darts flötesstopper (liten), vilket jag vet skall vara lite riskabelt, kanske rent av korkat nu med facit i hand haha. Men det har funkat skitfint i 10+ år, när stoppern blir sliten och spricker så byter jag (brukar då sätta dit knut för att slippa tackla om). Stoppern satt ganska djupt, en 6-8 meter. Minns inte riktigt vilken lina, men eventuellt en Spiderwire smooth 0.19 (iaf ngn flätlina mellan 0.17 och 0.20).​
      Tack för svar trodde du körde knuten lina som stopper. Har själv ett backup spö tacklat för abborremete med glidande flöte och just Darts silikonstopper. Blev förvånad över hur pass tydligt man känner och hör hur den far igenom öglorna. Kanske en knuten stopper är mer snäll mot öglorna?

Typ som denna eller knuten själv med nylon
      Click image for larger version  Name:	m713-104_27981_lowres.jpg Views:	0 Size:	70,2 KB ID:	2652546
      Senast ändrad av anteman; 2025-03-20, 22:20.

Kommentera

Ursprungligen postat av FRB Visa inlägg
        Det är ju ett relativt modernt spö, vilket bör betyda att de använder Fujis KR-koncept. Då brukar man använda samma storlek på samtliga "running guides", oftast från och med 4:e ringen (räknat från rullfästet) hela vägen till toppen.

Edit: Säkrast är att ta ett exakt mått på toppöglans innerdiameter och på så sätt få fram storleken. Toppöglan är några tiondelar mindre än de storlekar som ges i tabellen på rodhouse.fr (beroende på att de övriga ringarna har vad som kallas slim-SIC och har en något större innerdiameter i jämförelse med ytterdiametern). Du kan skicka PM till mig om du vill veta de exakta diametrarna enligt FUJIs tabeller.
        Toppen! Jag hör av mig nästa vecka när jag kommit hem och mätt toppöglan.

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Tack för svar trodde du körde knuten lina som stopper. Har själv ett backup spö tacklat för abborremete med glidande flöte och just Darts silikonstopper. Blev förvånad över hur pass tydligt man känner och hör hur den far igenom öglorna. Kanske en knuten stopper är mer snäll mot öglorna?
        Jo jag upplever knutar som skonsammare, men gummistoppers är så bra på "hålla positionen" så man slipper rätta till dem. Metar väldigt nära botten vid rödingmete, som ofta är stenig, så vill inte hamna där med bete/bly/blänke i onödan.

Har använt backinglina några gånger som stoppknut vilket jag tyckte funkade riktigt bra. Kanske borde köra mer med det, men gummistoppersarna är så enkla/snabba få dit när man tacklar upp och vill bara börja fiska.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11
        6 svar
        10 372 visningar
        19 gillar
        Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
        Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57