Nya spöringar till Daiwa Luvias - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nya spöringar till Daiwa Luvias

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nya spöringar till Daiwa Luvias

Har ett Daiwa Luvias 11'0'' 10-40g 4-delat haspelspö som jag köpte i november förra året. Alla fyra ringar utom toppringen på översta spödelen rök igår, ett flötesstopp som fastnade och drog med sig rubbet. Var första gången jag körde med flötesstopp på spöt och märkte det inte gick så mjukt och fint, så borde bytt till stoppknut så här i efterhand. Har dock kört med flötesstopp på mina andra Daiwa-spön (Legalis tex) i åratal utan några problem alls.

Nåväl, har gjort lagningar förr lite enkelt men då det är ett nytt och fint spö tänkte jag göra det mer "korrekt". Alla lindningar ser OK ut och planen är att köpa nya ringar och bara limma fast dem. Det är sådana enbenta (Fuji?)ringar, så tänkte att man bara applicerar lim (superlim eller epoxy?) och sticker ned dem i hålen vid lindningen. Låter det hållbart i längden? Någon som vet var får man tag på nya ringar och var hittar man info om vilken dimension de skall ha?

Skickade mejl till Daiwa Scandinavia och det tog några månader så kom svar om att de inte visste dimensionerna på ringarna. Jag frågade då om de visste var man kunde få reda på det, men ej kommit svar på månader. Drog iväg ett email till Daiwa US också men inget svar där heller.

Usel support, vill väl man skall köpa ny topp. Nåja, får väl höfta till me några då.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mr. Bäckröding Visa inlägg
      Skickade mejl till Daiwa Scandinavia och det tog några månader så kom svar om att de inte visste dimensionerna på ringarna. Jag frågade då om de visste var man kunde få reda på det, men ej kommit svar på månader. Drog iväg ett email till Daiwa US också men inget svar där heller.

Usel support, vill väl man skall köpa ny topp. Nåja, får väl höfta till me några då.
      Ta ett skjutmått, eller i värsta fall en linjal, och mät de gamla ringarna.
      Eller ta med dem till närmsta fiskebutik, de brukar kunna ha ett litet sortiment med ringar. Min lokala butik har ringarna bakom disken så man får fråga efter dem.

Kommentera

Daiwa jobbar nästan enbart via återförsäljare. Ta kontakt med återförsäljare så bör du få svar mycket snabbt. Inte optimalt, men det är det mest effektiva.

Kommentera

Som redan nämnts är det bäst att leta ringar i butik.
          Ta med de förstörda ringarna så blir det lättare att hitta matchande storlekar.

Du kan chansa på att limma in ringarna med tvåkomponents epoxilm men välj ett som inte torkar för fort. Då har du möjlighet att justera och limmet härdar inte innan du fått samtliga ringar på plats.

Använd inte superlim. Då finns det ingen möjlighet att justera för det biter direkt. Dessutom är minsta kladd med superlim synonymt med fula fläckar.
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ok tack för svar i frustrationen. Har dock inte ringarna kvar, linan gick av och de flög åt fanders. Men jag testar med några återförsäljare, annars köper jag några på känn nästa gång man kommer till storstan!

Kommentera

De Luvias jag hittar bild på från olika återförsäljare visar att det är Fuji PKTSG (Polished SIC) som sitter på dessa. Här är en bra återförsäljare som sälljer den modellen: https://rodhouse.com/en/products/ser...47859655770428
              Jag skulle bedöma sannolikheten att någon svensk butik har dessa som mycket låg...

Kommentera

FRB, du kan ha rätt i att det kan bli svårt att hitta exakt rätt spöringar i butik.

Mr. Bäckröding,
                är du inte superpedant och nöjer dig med lite annorlunda ringar som matchar så har du en chans.
                Ta med spöets två yttersta delar till butiken så borde du på det sättet hitta passande storlekar.

Lycka till!
                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11
                6 svar
                10 353 visningar
                19 gillar
                Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57