Studerade tradyra ett tag för att hitta en 505 i lagom skick för att använda. Tvärt emot mina normala instinkter slog jag sedan till på en annons med helt värdelösa bilder. Det förvånar mig alltid när folk vill sälja något och annonsen består av bilder som inte visar objektet. Jag brukar fundera - "vem f-n bjuder på den auktionen..!?".
Nu vet jag vem. Det är jag. Det var en köp-nu auktion och priset var i relation till bildernas kvalitet.
Väntan blev sedan inte ens nervös - för jag förutsatte att det jag skulle få hem var skräp. Tänkte att man kan väl alltid ha den att ta reservdelar från.
Den kom hem. Det var både plus och minus. På plus-sidan = att den exteriört var kanonfin (det man skulle kunna ha sett om bilderna varit bra). Minus var att den sannolikt inte fungerat bra - någonsin (kanske därför den fortfarande var fin på utsidan) vilket inte skulle ha synts på bilder hur bra de än månde vara... Jag fick nita om axeln - 5636 nedan då plattan var lös och roterade samt att innerflänsen på spolen (6753) också var lös:
Plockade fram N&N 1964 för att få inspiration. Min rulle har inget serienummer men har röd vev, damm-kåpa vid veven och "wrinkle finish" på huset samt rostfri kant på kåpan. Jag har inte nördat dessa rullar men det sägs att de började få serienummer runt 1964-ish. De tidigaste 505 hade inte damm-kåpa vid veven eller rostfri kant på den röda kåpan. Min är någonstans där mellan får man anta.
Efter ultraljudstvätt, lagning av de två felen, fett och olja på rätt ställen blev det en fungerande och fin 505. Sitter på ett klarorange ABU Suecia Colorit Zoom - för den rätta retro-känslan.
Nu vet jag vem. Det är jag. Det var en köp-nu auktion och priset var i relation till bildernas kvalitet.
Väntan blev sedan inte ens nervös - för jag förutsatte att det jag skulle få hem var skräp. Tänkte att man kan väl alltid ha den att ta reservdelar från.
Den kom hem. Det var både plus och minus. På plus-sidan = att den exteriört var kanonfin (det man skulle kunna ha sett om bilderna varit bra). Minus var att den sannolikt inte fungerat bra - någonsin (kanske därför den fortfarande var fin på utsidan) vilket inte skulle ha synts på bilder hur bra de än månde vara... Jag fick nita om axeln - 5636 nedan då plattan var lös och roterade samt att innerflänsen på spolen (6753) också var lös:
Plockade fram N&N 1964 för att få inspiration. Min rulle har inget serienummer men har röd vev, damm-kåpa vid veven och "wrinkle finish" på huset samt rostfri kant på kåpan. Jag har inte nördat dessa rullar men det sägs att de började få serienummer runt 1964-ish. De tidigaste 505 hade inte damm-kåpa vid veven eller rostfri kant på den röda kåpan. Min är någonstans där mellan får man anta.
Efter ultraljudstvätt, lagning av de två felen, fett och olja på rätt ställen blev det en fungerande och fin 505. Sitter på ett klarorange ABU Suecia Colorit Zoom - för den rätta retro-känslan.
Kommentera