Aava Fishing? Någon med info ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Aava Fishing? Någon med info ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
    Vad jag förstått har man fortfarande inte lyckas producera några större sammanhängande stycken graphene vilket decimerar det till en pulvertillsats och således inget avgörande för hållfastheten i användbara mängder. Antar att framtidens graphenemattor dock kommer ha enorm inverkan på spötillverkningen om de lamineras med övrig kolfiber. Men det är ju bara framtidsdrömmar.
    Jo, den där texten av CTS du länkar minns jag att jag läste en tid tillbaka, borde väl tänkt redan då att snart blir grafen nästa stora reklamgrej.

We concluded that adding a bit of graphene to our resins might be good for the marketing department and our ability to sell a higher priced product, but marginally detrimental to performance.
    Tonen må vara lite "salt" som ungdomarna säger men jag misstänker att CTS inte har fel.
    Som vanligt när det gäller dessa upphaussade finesser är det nästan omöjligt för oss konsumenter att faktiskt avgöra om de gör praktisk skillnad eller ej.

Kommentera

Vad är skälet till den nya grafiten som Aava har i sin toppserie? Är dess enda fördel att man kan göra tunnare väggar för att spara några gram?

Kommentera

Graphene är ju ett av världen ballaste material och jag trodde nästan för ett ögonblick att det kanske gjort entré i spövärlden ”på riktigt”. Men inser nu att jag förmodligen drog precis den felaktiga slutsats jag förväntas göra :-)
        Spöserien är ju säkert fantastisk ändå. Även om det nu inte är graphene-mattor laminerade till ordinär kolfiber som man kunde önska sig.

Sedan framstår ju detta med dålig QC som både märkligt och oroväckande. Man kan ju tycka att en snubbe som Kalle Paavola borde ha rutin när det kommer till att skriva avtal och välja producent…

Kommentera

Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
          Graphene är ju ett av världen ballaste material och jag trodde nästan för ett ögonblick att det kanske gjort entré i spövärlden ”på riktigt”. Men inser nu att jag förmodligen drog precis den felaktiga slutsats jag förväntas göra :-)
          Spöserien är ju säkert fantastisk ändå. Även om det nu inte är graphene-mattor laminerade till ordinär kolfiber som man kunde önska sig.

Sedan framstår ju detta med dålig QC som både märkligt och oroväckande. Man kan ju tycka att en snubbe som Kalle Paavola borde ha rutin när det kommer till att skriva avtal och välja producent…
          Vi får väl hoppas att det var ett måndags ex. För i den prisklassen är allt annat en perfektion ett fiasko. Du Letho som skapade tråden och fått några spön sända till dig. Även om det var från andra serier än den dyraste om jag förstått rätt? Hur upplever du byggkvaliteten på dem?

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

Vi får väl hoppas att det var ett måndags ex. För i den prisklassen är allt annat en perfektion ett fiasko. Du Letho som skapade tråden och fått några spön sända till dig. Även om det var från andra serier än den dyraste om jag förstått rätt? Hur upplever du byggkvaliteten på dem?
            Uppdaterar tråden med information beträffande mitt trasiga spö.

Åkte till butiken i dag för reklamation. Jag fick ett mycket vänligt bemötande av mannen som var på plats. Han kände på spöet i säkert 5 minuter för och försöka få en uppfattning om glappet som jag upplever. Tyvärr så kunde han inte känna det alls och gav mig spöet varpå jag viftar med det och märker glappet direkt. Han tar sedan fram ett par andra modeller ur samma serie för och även prova dessa men förgäves. Mannen berättade också att fästet i handtaget är mycket vanligt på de flesta premium spön (typ St Croix) och att formen kan ses som en "avlång" kon för att man efter slitage ska kunna skruva in det längre i handtaget. Jag har då aldrig sett den här typen av fäste innan,men kan inte uttala mig heller då det dyraste spöet i mina ägor kostar 1 700 SEK. Hur som helst jag må ha känsliga händer men glappet är märkbart för mig och förutom att det drar ner premium känslan så är min största farhåga att tyngdpunkten på klingan kommer belasta/bryta fästet mellan spöet och handtaget. Glappet kommer också att bli än mer märkbart i takt med att fästet slits och dimensionen minskar.

Beträffande spötoppen så tyckte vi båda att det var märkligt eftersom han personligen hade packat ner spöet och då var det helt. Vet ej om det möjligtvis kan ha brutits i tuben vid inläggning. Toppen var mycket fast och stel så det ska nog inte mycket till om man stöter i något. Hur som helst, butiken har skickat efter en ny klinga från Vision/Aava och vi bestämde att jag kommer tillbaka till butiken när den har kommit in så får jag prova spöet då med den nya klingan. Är glappet detsamma så blir det ett återköp, annars så kommer jag troligtvis att behålla spöet. Kanonservice från butiken och även från Vision/Aava som var så snabba med reklamationen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mudwater Visa inlägg

Uppdaterar tråden med information beträffande mitt trasiga spö.

Åkte till butiken i dag för reklamation. Jag fick ett mycket vänligt bemötande av mannen som var på plats. Han kände på spöet i säkert 5 minuter för och försöka få en uppfattning om glappet som jag upplever. Tyvärr så kunde han inte känna det alls och gav mig spöet varpå jag viftar med det och märker glappet direkt. Han tar sedan fram ett par andra modeller ur samma serie för och även prova dessa men förgäves. Mannen berättade också att fästet i handtaget är mycket vanligt på de flesta premium spön (typ St Croix) och att formen kan ses som en "avlång" kon för att man efter slitage ska kunna skruva in det längre i handtaget. Jag har då aldrig sett den här typen av fäste innan,men kan inte uttala mig heller då det dyraste spöet i mina ägor kostar 1 700 SEK. Hur som helst jag må ha känsliga händer men glappet är märkbart för mig och förutom att det drar ner premium känslan så är min största farhåga att tyngdpunkten på klingan kommer belasta/bryta fästet mellan spöet och handtaget. Glappet kommer också att bli än mer märkbart i takt med att fästet slits och dimensionen minskar.

Beträffande spötoppen så tyckte vi båda att det var märkligt eftersom han personligen hade packat ner spöet och då var det helt. Vet ej om det möjligtvis kan ha brutits i tuben vid inläggning. Toppen var mycket fast och stel så det ska nog inte mycket till om man stöter i något. Hur som helst, butiken har skickat efter en ny klinga från Vision/Aava och vi bestämde att jag kommer tillbaka till butiken när den har kommit in så får jag prova spöet då med den nya klingan. Är glappet detsamma så blir det ett återköp, annars så kommer jag troligtvis att behålla spöet. Kanonservice från butiken och även från Vision/Aava som var så snabba med reklamationen.
              Spön delade i handtaget tror jag knappt existerar i USA. Tror inte stcroix har en enda modell med det. Så den mannen du pratade med verkar inte ha så bra koll direkt. Men visst finns det premium spön som har det tyvärr.

Kommentera

Spön delade i handtaget tror jag knappt existerar i USA. Tror inte stcroix har en enda modell med det. Så den mannen du pratade med verkar inte ha så bra koll direkt. Men visst finns det premium spön som har det tyvärr.
                Det är vanligt i Japan. Shimano och Daiwa har flertalet modeller delade i handtaget t.ex. Man kan ofta välja mellan 2-delat, 1+1 (handtagsdelat) eller helt spö. Det är många som föredrar 1+1 eftersom att, vid spöbrott, är det mycket enklare att bistå reservdelar. Rullfäste är ju det som kostar mest att tillverka. Känslan man tappar är riktigt knapp på high end spön. Även Abu is Japan och Illex/Jackall kör många handtagsdelade modeller. Det är ganska vanligt alltså.

Angående Aava så har jag inga tvivel på att de kommer ta åt sig kritiken om första batchen spön. Jag har fått intrycket att de verkligen bryr sig om märket och kommer kämpa för att hålla kvalitén och kontrollen på kvalitén bra. Jag har ett Tiraphene 4-19 g som inte glappar något i fästet. Men jag har också känt på ett likadant spö som glappar i fästet. Jag håller med om att detta inte är okej i den prisklassen, men majoriteten av Aavas spön har varit problemfria. Jag har ändå känt på ett par och har bara märkt av glappet på ett av dem. Enklaste sättet att få ett spö utan glapp är att åka till en fysisk butik och känna på spöet. Jag är ändå helt hundra på att barnsjukdomar kommer att fixas, men tills dess, åk och känn på grejerna.

Kommentera

Har fiskat med både prototyp och första batch dock inte tiraphene. Mycket bra kvalitet och har inget att klaga på än så länge. Vi får förhoppningsvis hem Tiraphene 180g snart och kan ge återkoppling om spöt då

Kommentera

[QUOTE=Benjamin S;n2638948]

Det är vanligt i Japan. Shimano och Daiwa har flertalet modeller delade i handtaget t.ex. Man kan ofta välja mellan 2-delat, 1+1 (handtagsdelat) eller helt spö. Det är många som föredrar 1+1 eftersom att, vid spöbrott, är det mycket enklare att bistå reservdelar. Rullfäste är ju det som kostar mest att tillverka. Känslan man tappar är riktigt knapp på high end spön. Även Abu is Japan och Illex/Jackall kör många handtagsdelade modeller. Det är ganska vanligt alltså.

Fullt medveten att det är vanligt i Japan men inte på amerikanska märken som säljaren nämnde. Men han kanske bara blandade ihop lite??

Kommentera

Ursprungligen postat av Benjamin S
                      Det är många som föredrar 1+1 eftersom att, vid spöbrott, är det mycket enklare att bistå reservdelar.
                      Hörde istället från en person i branschen för många år sedan då "1+1"-spön började dyka upp mer frekvent att främsta anledningen till denna typ av delning var för att hela säljledet, från tillverkare till butik, kunde spara pengar på frakt genom att dela klinga och handtag samt att det förenklar tillverkningsprocessen då inte en hel klinga behöver hanteras när rullfäste/grepp/övriga handtagskomponenter ska limmas/lindas.

Kanske min källa var lika cynisk som jag tenderar att vara.

Ursprungligen postat av Benjamin S
                      Rullfäste är ju det som kostar mest att tillverka.
                      Menar du handtagsdelen komplett?
                      Som jag förstår det använder Aava någon form av "no name"-rullfästen (rätta mig gärna om jag har fel) som inte lär kosta många kronor i inköp då exempelvis populära Fuji PTS/PTMS samt TVS inte kostar mycket mer än en hundralapp ut till kund.
                      Vore märkligt om Aavas rullfästen är dyrare än deras exotiska grafen/titan-klingor.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 600 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40