Jag blev lite nyfiken på hur det annars ser ut bland spön som delas vid handtaget då glappet för mig låter fullständigt galet. Liksom förklaringen att de skall "slitas in" koniskt. Båda spön jag har som delas vid handtaget är av "standardproducenter" (Daiwa och Megabass) och inget high-end. Och båda spön är använda, långt från nya men långt från utslitna. Toleranserna över de kanske 7-8 cm som utgör fästet i skarven. På ena spöet var största mått ca 14,420 mm och minsta 14,360 mm dvs en diff på 0,060mm. Säg en tiondels mm för enkelhets skull vilket är exakt det minsta avstånd som under gynnsamma förhållanden går att urskilja med blotta ögat. Något förenklat alltså inget glapp som går att se. Det andra spöt hade en 14,611 mm till 14,513 alltså en diff på 0,098 mm alltså i samma storleksordning.
Det finns "slitmån", dvs någon cm olackad klinga. Men självklart inte minsta tillstymmelse till glapp.
Det finns "slitmån", dvs någon cm olackad klinga. Men självklart inte minsta tillstymmelse till glapp.
Kommentera