Aava Fishing? Någon med info ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Aava Fishing? Någon med info ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

JontaK Vad jag förstod det som så är ringarna valda för att matcha Fujis. Det betyder ju inte att de gör det, men det säger ändå något när tillverkaren i fråga ändå har jämförts med Fuji. För det är jag tämligen säker på att man har gjort. Vison/Aava har ju garanterat tagit fram prototyper, och jag skulle gissa att några av dem hade Fujis komponenter. Jag fick iallafall det intrycket.

Nej, ta inte det där med 5 gram bokstavligt. Det var bara ett exempel. Vissa sätter så himla stor vikt i att ringar och rullfäste är sådär jättelätta. Ja, visst, det är häftigt och bekvämt med lätta spön, men jag tar en tyngre ring som inte böjer sig, före en lätt ring som böjer sig. Det var min poäng. Materialmässigt däremot vet jag att titaniumringrana på Aava-spöet är mycket svårare att böja än de Abu och Berkley-spön jag har. Jag har prövat, försiktigt. Man kan känna på ett ungefär hur mycket press man behöver lägga för att böja en ring. Inget jag rekommenderar, men med titaniumringar så presstestar jag ibland. Utan att skada dem (nämndvärt) i alla fall.

Det enda spöet jag förolyckats på är Dragon Fishmaker där jag böjde första spöringen. Vidta stor försiktighet om du ska presstesta ringar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
      JontaK Vad jag förstod det som så är ringarna valda för att matcha Fujis. Det betyder ju inte att de gör det, men det säger ändå något när tillverkaren i fråga ändå har jämförts med Fuji. För det är jag tämligen säker på att man har gjort. Vison/Aava har ju garanterat tagit fram prototyper, och jag skulle gissa att några av dem hade Fujis komponenter. Jag fick iallafall det intrycket.

Nej, ta inte det där med 5 gram bokstavligt. Det var bara ett exempel. Vissa sätter så himla stor vikt i att ringar och rullfäste är sådär jättelätta. Ja, visst, det är häftigt och bekvämt med lätta spön, men jag tar en tyngre ring som inte böjer sig, före en lätt ring som böjer sig. Det var min poäng. Materialmässigt däremot vet jag att titaniumringrana på Aava-spöet är mycket svårare att böja än de Abu och Berkley-spön jag har. Jag har prövat, försiktigt. Man kan känna på ett ungefär hur mycket press man behöver lägga för att böja en ring. Inget jag rekommenderar, men med titaniumringar så presstestar jag ibland. Utan att skada dem (nämndvärt) i alla fall.

Det enda spöet jag förolyckats på är Dragon Fishmaker där jag böjde första spöringen. Vidta stor försiktighet om du ska presstesta ringar.
      Vilka Abu spön har titan ringar? Blev lite nyfiken för att se vad för titan öglor abu hade och på vilka serier. Men jag hittade bara noname stål, fuji Alconite, , kigan tror jag någon hade. Är det något import spö du jämfört med?

Kommentera

Det är vanligt i Japan. Shimano och Daiwa har flertalet modeller delade i handtaget t.ex. Man kan ofta välja mellan 2-delat, 1+1 (handtagsdelat) eller helt spö. Det är många som föredrar 1+1 eftersom att, vid spöbrott, är det mycket enklare att bistå reservdelar. Rullfäste är ju det som kostar mest att tillverka. Känslan man tappar är riktigt knapp på high end spön. Även Abu is Japan och Illex/Jackall kör många handtagsdelade modeller. Det är ganska vanligt alltså.

Angående Aava så har jag inga tvivel på att de kommer ta åt sig kritiken om första batchen spön. Jag har fått intrycket att de verkligen bryr sig om märket och kommer kämpa för att hålla kvalitén och kontrollen på kvalitén bra. Jag har ett Tiraphene 4-19 g som inte glappar något i fästet. Men jag har också känt på ett likadant spö som glappar i fästet. Jag håller med om att detta inte är okej i den prisklassen, men majoriteten av Aavas spön har varit problemfria. Jag har ändå känt på ett par och har bara märkt av glappet på ett av dem. Enklaste sättet att få ett spö utan glapp är att åka till en fysisk butik och känna på spöet. Jag är ändå helt hundra på att barnsjukdomar kommer att fixas, men tills dess, åk och känn på grejerna.
        Intressant men lättande och höra att det inte bara är jag som hallucinerade beträffande glappet. Måhända kanske att du jobbar på en fiskebutik om du har känt på så pass många spön och enbart märkt det på ett av dessa? Får man förresten fråga vilket av spöna du märkte det på? Jiggar.nu fick en mycket tidig batch från aava i samband med fiskemässan. Misstänker att även mitt spö kanske kommer från den batchen då jag fick spöet i samband med deras "release" på hemsidan.

Ur marknadsföringssynpunkt är det mycket klokt av Vision att lägga spöna under ett eget märke. Dels för att behålla Vision som ett renodlat varumärke för flugfiske men också för att kunna skydda varumärket vid kvalitetsproblem eller pga låga orderingångar. Det finns en överhängande risk att Aava blir ett speciment då koncernen arbetar mot en nisch inom fisket. De verkar åtminstone inte hittills som att man har anställt en sociala medier ansvarig då både facebook och instagram inläggen är schemalagda på fasta tidpunkter. Värvningen av Mikko talar för att Vision inte heller vill satsa fullt ut på två profiler, utan väljer det billigare alternativet med en tvåspråkig herre i stället. Jag får lite "vi-släpper-en-spöserie-och-ser-hur-det-går" vibbar. Jag hoppas verkligen att jag har fel och att de satsar benhårt på märket som du säger.
        Senast ändrad av Mudwater; 2024-04-11, 11:46.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mudwater Visa inlägg

Intressant men lättande och höra att det inte bara är jag som hallucinerade beträffande glappet. Måhända kanske att du jobbar på en fiskebutik om du har känt på så pass många spön och enbart märkt det på ett av dessa? Får man förresten fråga vilket av spöna du märkte det på? Jiggar.nu fick en mycket tidig batch från aava i samband med fiskemässan. Misstänker att även mitt spö kanske kommer från den batchen då jag fick spöet i samband med deras "release" på hemsidan.

Ur marknadsföringssynpunkt är det mycket klokt av Vision att lägga spöna under ett eget märke. Dels för att behålla Vision som ett renodlat varumärke för flugfiske men också för att kunna skydda varumärket vid kvalitetsproblem eller pga låga orderingångar. Det finns en överhängande risk att Aava blir ett speciment då koncernen arbetar mot en nisch inom fisket. De verkar åtminstone inte hittills som att man har anställt en sociala medier ansvarig då både facebook och instagram inläggen är schemalagda på fasta tidpunkter. Värvningen av Mikko talar för att Vision inte heller vill satsa fullt ut på två profiler, utan väljer det billigare alternativet med en tvåspråkig herre i stället. Jag får lite "vi-släpper-en-spöserie-och-ser-hur-det-går" vibbar. Jag hoppas verkligen att jag har fel och att de satsar benhårt på märket som du säger.
          Jag jobbar på en av landets fiskebutiker, det stämmer bra. Därmed har jag hanterat en hel del spön av Aava redan. Glappet var på ett Tiraphene 4-19 g multi och det var mycket riktigt den första batchen. Både Daiwa och Vision har haft problem att leverera prylar eftersom att det strejkas på fraktföretagen i hamnarna i Finland. De får inte lossa sina laster helt enkelt. Den första batchen spön var spön som redan fanns hemma i lager, alltså mycket få sådana.

Spöna har mig veterligen utvecklats under flera år och man har kvalitéstestat hur mycket som helst. Därför är jag nog beredd att påstå att din vibb inte stämmer. Jag kan inte gå in exakt på vad säljaren sa, men jag har en viss insyn i produktionen av spöna och det var riktigt seriöst. Man har satsat på att göra optimala skandinaviska spön, kort sagt, och tiden att utvärdera vad det innebär är ganska mycket längre än vad majoriteten av märkena på den skandinaviska marknaden tar på sig att testa. Det är genomtänkt som tusan. Det är i varje fall det intryck jag fått.

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

Vilka Abu spön har titan ringar? Blev lite nyfiken för att se vad för titan öglor abu hade och på vilka serier. Men jag hittade bara noname stål, fuji Alconite, , kigan tror jag någon hade. Är det något import spö du jämfört med?
            Mycket riktigt ett JDM-spö men jag minns inte riktigt vilket? Det var till LRF i varje fall. Gjort för att vara lätt som tusan. Kommer ihåg att det knäcktes hyfsat snart efter inköp hehe. Titanium, superlätt och till LRF sammanfattningsvis. Kanske ringer någon klocka hos dig om vilket det handlar om?

Kommentera

Jag jobbar på en av landets fiskebutiker, det stämmer bra. Därmed har jag hanterat en hel del spön av Aava redan. Glappet var på ett Tiraphene 4-19 g multi och det var mycket riktigt den första batchen. Både Daiwa och Vision har haft problem att leverera prylar eftersom att det strejkas på fraktföretagen i hamnarna i Finland. De får inte lossa sina laster helt enkelt. Den första batchen spön var spön som redan fanns hemma i lager, alltså mycket få sådana.

Spöna har mig veterligen utvecklats under flera år och man har kvalitéstestat hur mycket som helst. Därför är jag nog beredd att påstå att din vibb inte stämmer. Jag kan inte gå in exakt på vad säljaren sa, men jag har en viss insyn i produktionen av spöna och det var riktigt seriöst. Man har satsat på att göra optimala skandinaviska spön, kort sagt, och tiden att utvärdera vad det innebär är ganska mycket längre än vad majoriteten av märkena på den skandinaviska marknaden tar på sig att testa. Det är genomtänkt som tusan. Det är i varje fall det intryck jag fått.

Tack för svar. Håller tummar och tår för att det är fixat i de senare batcharna. Finnarna har förresten återgått till knoget under den gångna veckan så det står nog inte på förens spöna är här. Säljare ska man ta med en nypa salt. Det låter dock onekligen intressant och en skandinavisk spötillverkare med finlir har rejält med potential för att slå sig in på marknaden. När vi ändå talar om spön så har jag sneglat på ett amerikanskt 13 Fishing Meta Spring spinn i längden 7'2" med 5-20 g kastvikt.

Hur står det sig i känsla och aktion mot ett spinn i 4-19g Tiraphene?

Båda är lättviktare med djup aktion och känslig topp.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mudwater Visa inlägg

Hur står det sig i känsla och aktion mot ett spinn i 4-19g Tiraphene?

Båda är lättviktare med djup aktion och känslig topp.
                Tiraphene är definitivt nivåer över Meta-spöna. Meta är bra spön, men klinga, balans, aktion och känslighet är offantligt mycket bättre i tiraphene-spöna. Även i Ahku, skulle jag säga. Meta har bra komponenter, men klingan är inte alls lika trevlig eller känslig. Gillar verkligen rullfästet på gäddspöna dock.

Kommentera

Aava använder Kigan-ringar och då troligtvis rullfästen från samma tillverkare. Så, det är definitivt inte no-name komponenter.

Kommentera

Tiraphene är definitivt nivåer över Meta-spöna. Meta är bra spön, men klinga, balans, aktion och känslighet är offantligt mycket bättre i tiraphene-spöna. Även i Ahku, skulle jag säga. Meta har bra komponenter, men klingan är inte alls lika trevlig eller känslig. Gillar verkligen rullfästet på gäddspöna dock.
                    Tack för svar. Det var ett tag sen jag skrev här sist så tänkte göra en liten uppdatering. Butiken ringde mig i måndags och meddelade att det nya spöet hade kommit fram. Slängde mig in i bilen efter jobbet och åkte dit för att främst känna på spöet och ev. hämta ut det. När jag väl kommer fram så möter jag den trevlige mannen i kassan som var där sist. Han springer genast in på lagret och plockar fram paketet och när klinga + handtag halas fram ur kartongen så får jag höra att Vision grabbarna har varit här i tråden och begrundat min upprördhet. Det finns kundservice och så finns det KUNDSERVICE varav Vision tillhör det sistnämnda. Detta fick jag erfara då mitt spö minsann har åkt expressfrakt till Finland medans de i samma veva har skickat ett utbytespö rykandes färskt från fabriken!

Jag monterar ihop spöet, viftar lite och känner till min stora förtret att glappet är kvar om än mindre påtagligt. Provar sedan ett Tiraphene 4-19g haspel i butiken som andas perfektion innan jag strax där efter ber om en second opinion på min baitcaster från en av de butiksanställda. Han viftar litegrann men tycker sig inte alls känna glappet och föreslår att vi sätter på en rulle för och se om det gör någon skillnad. Valet föll på en Daiwa 21 Alphas och mycket riktigt så var glappet som bortblåst med rullen monterad.

Nöjd och belåten tar jag det nya spöet och rullar hem. Väl på plats hemma monterar jag på en gammal budget rulle för att få ett hum om balanspunkten och provar att vifta lite på samma gång. Glappet gör sig åter påmint rullen till trots och det slår mig efter en stund att det är helt beroende av hur följsam man är i handleden. Vid styvare fattning kommer klingan att röra sig djupt under viftandet, men handtaget kommer naturligtvis inte vara responsivt. Hur som helst det var mindre påtagligt än på det föregående spöet och jag tror inte de är märkbart under fisket. Spöet är för övrigt ganska framtungt pga det lätta handtaget så man bör gå lite över Aava's rekommendetion på rullvikt. Tanken var att köra en Daiwa 21 Alphas SV TW 800 , men den är alldeles för lätt med sina 175 gram så balanspunkten kommer hamna en bit framför handtaget. Min rekommendation är 200-210g för optimal balansering.

Kommentera

• Jag hoppas verkligen att glappet inte känns vid praktiskt fiske' vilket är huvudsaken. Vad gäller spöbalans så är jag inte så känslig. Om jag ändå ville ändra spöbalans så vore det i min mening långt bättre att placera lite vikt i spöbutten än i rullen. 10-20g där torde göra avgjort mer verkan än en rulle 10-40g tyngre precis bakom balanspunkten givet hävstångsprincipen....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 602 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57