Köptips gäddspö optimerat för 100g - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köptips gäddspö optimerat för 100g

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köptips gäddspö optimerat för 100g

Hej! Letar efter ett gäddspö som kastar som bäst kring 100g, men även ska klara 150g utan större problem. Helst runt 8 fot då jag fiskar från båt. Ska mest användas för jerk och gummibeten, så jag antar att det inte bör ha för långsam aktion. Budget <3000kr, men helst under 2000. Det är en sån djungel med spön och tröttsamt att prova runt så dela gärna med er om ni har nåt att rekommendera.
    Tack! /Olof

Jag har ett BFT Roots G2 multipike. Mycket nöjd med det spöet. Klarar beten upp till 170 gram enligt deras specifikation. Men har enbart testat beten på cirka 150 gram.
    Jag rekommenderar det spöet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Bjorn88 Visa inlägg
      Jag har ett BFT Roots G2 multipike. Mycket nöjd med det spöet. Klarar beten upp till 170 gram enligt deras specifikation. Men har enbart testat beten på cirka 150 gram.
      Intressant! Bara 7f9in långt dessutom, vilket känns lätthanterligt. Du upplever inte det som "påkigt", eller för styvt när man drillar fisk?

Kommentera

Ursprungligen postat av Bjorn88 Visa inlägg
        Instämmer med föregående talare.
        Gillar ännu mer samma spö fast G1 med helkork och trebenta ringar hela vägen.

Grymma allroundspön båda två.

Kan även slå ett slag för SG Swimbait 1DFR spöna som är 7"11' och finns som 130, 170 och 240gr kastvikt.

Kommentera

Jag tycker det spöet både kastar bra samt drillar fisk bra. Klart att spöet är lite styvare. Men det behövs om du ska kasta beten med vikter upp till 170 gram. Det är också en bra längd på spöet vid båtfiske. Jag upplever spöet som lite "tungt" om jag fiskar med jerkbait en hel dag. Men vid fiske med gummi är det utmärkt

Kommentera

Jag måste nog slå ett slag för spöt jag själv startade en tråd om och sen köpte. RST LF shadow 74. Testat det lite och i min värld är det inte ett 180g spö det är klassat till men sjukt bra till 65-130g . Och priset du nu kan köpa det för är ett fynd. .

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
              Jag måste nog slå ett slag för spöt jag själv startade en tråd om och sen köpte. RST LF shadow 74. Testat det lite och i min värld är det inte ett 180g spö det är klassat till men sjukt bra till 65-130g . Och priset du nu kan köpa det för är ett fynd. .
              Kände spontant när jag läste tråden att du tänkt ha det precis som jag använder mitt roots multi pike -ett to go for när man tar med bara ett spö .
              gillar också som ovan multi pike spöet med en varning för att lösa rullfästen på dom förekommer en del när man söker på spöt -inte känt antydan till det själv men brinner det inte så vänta , köpte mitt för typ 11-1200 på black friday för ett par tre år sen
              Rst Lf shadow 74 är alltså ännu ett spö man borde prova

Kommentera

Har haft problem med BFT Roots G2 vid två tillfällen och känner tre till som haft problem med deras klingor. Efter lite googlande så får man det bekräftat på diverse forum.

Det finns uppenbarligen bra klingor med nöjda konsumenter här i tråden, men det finns också alldeles för många skit exemplar ute på marknaden, varför ta risken? Spöt är dessutom gammalt, varför betala 2000+ för en massa gamla komponenter när man kan köpa ett "nyare" spö med mer exklusiva komponenter som tidigare suttit på spön i dyrare klasser.

Daiwa Prorex XR utklassar hela Roots serien, Prorex XR kommer dessutom med nyheter till vintern/våren om du orkar vänta.

Shimano Yasei AX 7,6 fot 170g.
                ​​​​​Finns även en 8 fot variant.

Gator Explorer (gammalt)

Där har du 3 spön som jag personligen hade betalat dubbla priset bara för att slippa BFT Roots.
                Abu Beast Pike serien är tillomed ett säkrare kort än Roots.

Lycka till med jakten på ditt nya spö

Kommentera

Click image for larger version  Name:	IMG_3754.jpeg Views:	68 Size:	3,15 MB ID:	2630400Click image for larger version  Name:	IMG_3754.jpeg Views:	63 Size:	3,15 MB ID:	2630399
                  Ursprungligen postat av Dfishing Visa inlägg
                  Har haft problem med BFT Roots G2 vid två tillfällen och känner tre till som haft problem med deras klingor. Efter lite googlande så får man det bekräftat på diverse forum.

Det finns uppenbarligen bra klingor med nöjda konsumenter här i tråden, men det finns också alldeles för många skit exemplar ute på marknaden, varför ta risken? Spöt är dessutom gammalt, varför betala 2000+ för en massa gamla komponenter när man kan köpa ett "nyare" spö med mer exklusiva komponenter som tidigare suttit på spön i dyrare klasser.

Daiwa Prorex XR utklassar hela Roots serien, Prorex XR kommer dessutom med nyheter till vintern/våren om du orkar vänta.

Shimano Yasei AX 7,6 fot 170g.
                  ​​​​​Finns även en 8 fot variant.

Gator Explorer (gammalt)

Där har du 3 spön som jag personligen hade betalat dubbla priset bara för att slippa BFT Roots.
                  Abu Beast Pike serien är tillomed ett säkrare kort än Roots.

Lycka till med jakten på ditt nya spö
                  Nu har jag ju tre xr sidekick/sledgehammer och ett lättare så nej känslan slår dom inte alla dagar i veckan roots multi pike är oftare med - problemet dom har har haft är dåligt limmat rullfäste,fullpris hade jag inte gett nej
                  beast pike är ju en tråd här om nån som hade brott på klingan och även den ersatta klingan gick av så valet är fritt
                  finns mängder med smaker om spön och mängder med spön så att klämma och känna och provar nog enda som funkar.
                  finns en anledning till att begagnatmarknaden är stor på spön -sista fyra har jag köpt av första ägaren

fann tråden om beastspön också men alla har fallfrukt bland tillverkarna då det är tryggt att ha handlarn nära ibland , kolfiberringarna på ags är också en rysare som jag synar noga när dom är med ut
                  Senast ändrad av Sundström76; 2023-10-09, 19:48.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg
                    Click image for larger version

Name:	IMG_3754.jpeg
Views:	317
Size:	3,15 MB
ID:	2630400Click image for larger version

Name:	IMG_3754.jpeg
Views:	349
Size:	3,15 MB
ID:	2630399

Nu har jag ju tre xr sidekick/sledgehammer och ett lättare så nej känslan slår dom inte alla dagar i veckan roots multi pike är oftare med - problemet dom har har haft är dåligt limmat rullfäste,fullpris hade jag inte gett nej
                    beast pike är ju en tråd här om nån som hade brott på klingan och även den ersatta klingan gick av så valet är fritt
                    finns mängder med smaker om spön och mängder med spön så att klämma och känna och provar nog enda som funkar.
                    finns en anledning till att begagnatmarknaden är stor på spön -sista fyra har jag köpt av första ägaren
                    Har också ett XR Sledgehammer som jag förvisso är nöjd med men tycker som du att inte är det bättre känsla i det än Roots inte. Sen har jag också sett en del problem med rullfästet på XR, likväl som att jag vet att det varit liknande problem med Roots (G2). Mitt är i af kanonbra och måndagsexemplar finns uppenbarligen i de flesta spöserier som det görs såna volymer av.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 425 svar
                    239 325 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg SjonsBaever  
                    Startad av JontaK, 2019-03-28, 21:01