Abu Suverän S1000M / S2000M - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abu Suverän S1000M / S2000M

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Abu Suverän S1000M / S2000M

Jag gjorde en sökning på "Suverän" här på forumet och får inga andra träffar än köp och sälj? Finns det ingen kärlek för dessa rullar alls?

Ibland i små båtar, i ännu mindre sjöar, bland krångliga träd och andra grönsaker kan jag vara lite avundsjuk på haspel-kamrater som snärtar iväg sina drag med små rörelser. Snärta iväg - är sällan en bra idé med en ambassadeur - hur väl inställd den eller ägaren än är.

Är en multiplikator-kille av födsel och ohejdad vana men efter att ha läst den här artikeln blev jag smått nostalgisk över svensk ingenjörskonst och var tvungen att skaffa en:

Tala om hyllning!

När jag fick hem den kunde jag inte låta bli att plocka isär och ge den service. Och en fjäder flög all världens väg. I min verkstad... Spårlöst försvunnen fjäder! Jag har ordning men när man inte vet var man ska börja leta är det ganska meningslöst.

Då skrev jag till Svängsta och bad att få köpa en ny fjäder. De hade inga kvar. Jag frågade om de hade andra reservdelar - men det var magert. Sökte på fleabay och lo and behold! En brittisk säljare hade fjädrar och andra delar. Dessutom mycket billigt. Jag lade en order och när delarna kom hem hade tullverket kommit fram till att det här var inget som dom ville lägga sig i (!). Tackar!

De gjordes i fyra storlekar men det är egentligen bara två. S1000M och S2000M skiljer sig bara åt vad gäller spolen. Samma med S3000M och S4000M. Så om man har en av dem är det bara att skaffa en extra spole inom det paret och på så sätt har man två... Förvirringen kring storlekarna står ABU för. I katalogerna fanns bilder som visade på fyra olika storlekar rent fysiskt.

Min är en 1000 och i köpet och boxen finns det två av dessa spolar. I köpet från Britannien köpte jag därför två stycken 2000-spolar. Jag testade lite och kom fram till att jag vill högerveva även på haspel. Bytte därför sida på veven. Är i stort ambidexter och blandar vilt mellan sätt att göra saker med händer och fötter.

Nu ska jag snärta iväg små drag sittande i trånga båtar.

Så... Någon annan som hyser kärlek till en Suverän?

Senast ändrad av Retroräven; 2023-09-27, 21:22.

Kul, mkt intressant rulle i rätt ägo! Borde köpt en när det begav sig.

Läst Alans hyllning och det här är en rulle från den tiden svensk ingenjörskonst fortfarande ville imponera både med livslängd och finurligt nytänkande, rullar idag görs med helt andra utgångspunkter... Skitfiske!

Kommentera

Vad hände här!? Visserligen var det några extraspolar, en extra vev och en "drag shield" med men ändå! Drygt 7 600 med frakt...

https://www.tradera.com/item/1001138...-suveran-4000m

Och man kan ju undra vad som har hänt med mina bilder i första inlägget? Kikade i flera av mina inlägg/trådar och vissa bilder visas inte - andra gör det. Underligt...
      Senast ändrad av Retroräven; 2023-09-26, 20:12.

Kommentera

Jag måste erkänna att jag bytte till mig en Suverän för en sex-sju år sedan enbart på grund av Alan Hawks review. Visst är det en spännande rulle!
        Onekligen an mycket sofistikerad sak och ett bevis på att ABU fortfarande hade enorm kompetens vilket nu känns nerspolad i toaletten. Kolla bara idérikedomen i 80-90 talsproduktionerna med syncro-drag, 2-speed osv. Som sagt. Solid rulle, men lite tung på ett borrespö. Säkert tip-top för saltvattensfiskare!

Kommentera

Ursprungligen postat av Piscantur stercore

Sjukt högt pris, typ runt 3 ggr mer än normalt!
          Fler än jag som reagerat även på den plötsligt markanta prisökningen gällande Abumatic 270, 280, och 290, samt Cardinal 33?

Jag har reagerat på det då jag gärna skulle vilja ha en normal-fin 270 (av nostalgiska skäl som vanligt) att använda. 33: an har jag ingen relation till annat än att den har omnämnts så ofta internationellt att jag har blivit nyfiken - och har följt dem under något år. En 270 blir det väl vad det lider men en 33: a köper jag nog bara på auktion om det kommer ut någon med ett för lågt satt "köp nu" - av någon oskyldig säljare - och jag råkar se det först...

Kommentera

Ursprungligen postat av Retroräven Visa inlägg

Jag har reagerat på det då jag gärna skulle vilja ha en normal-fin 270 (av nostalgiska skäl som vanligt) att använda. 33: an har jag ingen relation till annat än att den har omnämnts så ofta internationellt att jag har blivit nyfiken - och har följt dem under något år. En 270 blir det väl vad det lider men en 33: a köper jag nog bara på auktion om det kommer ut någon med ett för lågt satt "köp nu" - av någon oskyldig säljare - och jag råkar se det först...
            Cardinal 33 är på många sätt en bra rulle, men det sämsta med den är att linan lite för lätt kryper under spolen och lindar sig runt drivaxeln. Trots detta använder jag gärna min och har monterat den på ett litet UL-spö.

Kommentera

Ursprungligen postat av Piscantur stercore

Sjukt högt pris, typ runt 3 ggr mer än normalt!
              Fler än jag som reagerat även på den plötsligt markanta prisökningen gällande Abumatic 270, 280, och 290, samt Cardinal 33?
              Det verkar vara något försök att pressa upp priserna eller något. Återproducerade rullar som kommer ut till höga utgångspriser.

Kommentera

Då bilderna i mitt första inlägg mystiskt försvunnit har jag nu lagt in dem igen. Vi får se om det fungerar... Lägger en här också.

Kommentera

Ja, köparen lyckades tydligen backa ur det hela. Nu ska vi se vad den går för den här gången...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                  2 svar
                  2 602 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg TomHiddleston  
                  Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40