Shimano Alderban MGL vs Shimano Bantam 151 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano Alderban MGL vs Shimano Bantam 151

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Shimano Alderban MGL vs Shimano Bantam 151

Hej! Går i tankarna på att införskaffa mig någon av dessa rullar. Shimano Alderban MGL samt Shimano Bantam 151. Hade velat höra era åsikter här på FS och se vad ni har för åsikter om dessa rullar. Varför den ena är bättre än den andra osv.. Uppskattar allt som kan vara till en nödvändighet att veta! Tanken är att para ihop någon av dessa med mitt Abu EON 8-32 alt. mitt Westin W6 5-15 och kasta jiggarskallar runt 10 max 15g.

carlspecial OK tack för svar. Har du egen erfarenhet av dessa rullar? Tänkte om du kan säga hur storleken verkar? Om Bantam är mer "klumpig" än alderban. Har en Shimano Curado 71 idag på Eon spöt som jag tycker sitter ruggigt bra i handen, om jag tex jämnför med min Curado DC som jag anser vara för "klumpig".
    Mvh

Kommentera

anteman Ok, tack för tipset! Lutar faktiskt mot en Alderban i dagsläget!

Kommentera

Benjamin S likväl där tack för tipset! Har sett i någon tidigare tråd hur du förespråkar daiwa rullarna men att curado mgl 71 är ett väldigt prisvärt alternativ. Är supernöjd med nuvarande curado mgl 71 och då den ligger jätte bra i handen och len och ”luftig” att kasta med. Är det märkbar skillnad på prestanda hos en curado 71 mot en Alderban?

Mvh

Kommentera

Ja intressant fråga, skulle inte förvåna om den förra gör det bättre med säg beten 15-20g om du är där ibland medan "den lille" hävdar, utmärker sig därunder.

Sen vilken som är enklast att ställa in för att hantera olika betestyper och vindar kan ju vara en delvis annan fråga (och där är t ex min Zillion "förlåtande") har de båda SVS Infinity så kanske det inte skiljer så mycket?
          Senast ändrad av anteman; 2023-06-16, 17:20.

Kommentera

Bantam 22 är en extremt kompakt, väl sammansatt rulle med superlen gång. Konstruktionen är extremt robust och påminner om min Antares 19. Ja den är värd alla adjektiv.

Nu vet jag inte vad din Curado väger, men Bantam 151 landar på 215g, vilket borde ligga däromkring.

Förstår precis hur du resonerar med Curado DC. Har fiskat med Antares 21 DC och där snackar vi otymplig trots samma vikt som min Antares 19.

Personligen är det viktigare för mig hur rullen sitter i handen, mot vad den väger. Där är Bantam helt suverän. Den bjuder dessutom till med sin nya MGL III spole som är redo för de mesta vikterna. Enda negativa jag har att säga är bromsinställningen, med lös kåpa. Men andra lovordar bromsen som är en ”set and forget”.

I handen blev jag besviken på Aldebaran som påminner om Abus plastiga skit.

Har på senare tid även införskaffat Zillion SV och kan instämma med anteman om att rullen är sanslöst förlåtande. Kastar långt, är superlen och lätt att ställa in. Dessutom helt rätt estetiskt - och i pris.
            Senast ändrad av senzitivity; 2023-06-16, 17:29.

Kommentera

For the fishing u describe the question should rather be Metanium vs Aldebaran, cause Bantam is in my opinion a too heavy, and too 'strong' reel, for the intended use.

If you prefer a reel that is more robust and have a more rigid and strong feel while Winding, u should go Metanium.
              Very strong and crisp without weighing to much, and casts awesome with even 10 gr. jigs.
              Metanium is in my opinion one of the best and most Versatile reels produced. Bantam is also super Nice, but Seems more appropriate for a bit heavier jigs, or baits that have alot vibration/resistance like chatterbait, deep diving cranks etc., or if you just prefer power over Weight and 'finesse', and not 'just' 10-15 gr jigs.

If you just want a reel that palms Nice, is super lightweight and that cast awesome with 10 gr. Jigs.
              It has a 'fun' factor Bantam and Metanium doesnt have, but you Will feel alot more resistance while retrieving vs the others, especially when drilling fish, or using 15 gr. jigs

I would go Aldebaran for the 5-15 gr. W6 rod and Metanium for the 8-32 gr. EON.

I would suspect both the Metanium and Bantam to be more durable, and feel nicer for a longer time, vs. the Aldebaran.

Aldebaran is a super fun and lightweight toy.
              Metanium feels like a solid, Well built toy that Can do it all, while still remain pretty lightweight.
              Bantam is a heavyweight durable tank, that Can do it all, but isnt as refined.

Just my 2 cents.

Kommentera

senzitivity har du egen erfarenhet fiska med alderban?
                Du anser inte heller Bantam vara för ”klumpig” som kanske en DC? Isf vilken utväxling har du och vilket typ av fiske använder du den till?

Kommentera

anteman visst har du erfarenhet av en Metanium? Tycks ha läst de i något inlägg? Kan ha fel… tror ni en metanium hade varit mer lämpligt för mitt typ av fiske?

mvh @daiwoz

Kommentera

Ursprungligen postat av aabris1 Visa inlägg
                    senzitivity har du egen erfarenhet fiska med alderban?
                    Du anser inte heller Bantam vara för ”klumpig” som kanske en DC? Isf vilken utväxling har du och vilket typ av fiske använder du den till?
                    Nej. Jag har endast provmonterat Aldebaran på ett spö i butik. Jag förstår att många gillar den låga vikten och "luftigheten" med ett lätt combo som den bidrar till.

Bantam 22 är inte klumpig, faktum är att den känns liten (sitter lågt mot spöt) och nätt i handen med en hög densitet. Jag har haft den med normal utväxling hemma (215g) och känt efter på ett lätt spö. Brukar välja rullar som hämtar hem ca 75cm per vevtag, förutom min Zillion SV (67cm).

Kastar beten mellan 15-35g i total vikt och fiskar mestadels runt stenbotten med jiggar av div. slag, varierat med en del crankbaits. Ibland hamnar jag i "winsch" mode när en gös smällt på, istället för att pressa med spöt och veva in, vilket sliter en del på rullen.

Jag har haft tre olika DC rullar. Samtliga upplevdes klumpiga och kastade inte längre än de med vanlig broms. Jag fick betydligt längre kastlängder med ett annat spö.

Numera väljer jag, alla dagar i veckan, en rulle i det övre segmentet före en DC i samma prisklass (tex Bantam > Curado/Scorpion eller Antares 19 > Metanium DC).

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 602 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40