Retroräven nördar Hi-Lo - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Retroräven nördar Hi-Lo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Lite OCD har man nog. På den nivån att jag retat mig lite på den 20g, ledad och i färgen "L", som hållit platsen i HI-LO-samlingen. Det visade sig vara ganska svårt att hitta en tidig variant av den - som matchar de andra i kulör. Bilderna förklarar det mesta tror jag...

    Ingen av dem är rengjord eller vaxad. Det får bli i helgen.

    Click image for larger version  Name:	20240612_071325.jpg Views:	0 Size:	2,44 MB ID:	2642126 Click image for larger version  Name:	20240612_071446.jpg Views:	0 Size:	2,27 MB ID:	2642125

    Såja!

    Men... Det är några andra som tar vid att reta sig på. Som att 40g BGL (blå) är i ett för dåligt skick för att få vara med egentligen. Och några andra som har lite annat som stör.


    Click image for larger version  Name:	20240612_071557.jpg Views:	0 Size:	2,67 MB ID:	2642124 Click image for larger version  Name:	20240612_073255.jpg Views:	0 Size:	3,21 MB ID:	2642127
    Senast ändrad av Retroräven; 2024-06-13, 15:25.

    Kommentera


    • #22
      Ack ve, ack ve, sådan jämmer stor,
      i sorg, nöd och elände.
      Ingen perfekt HI-LO, på jorden bor,
      betänk ja, vilket elände!

      Arma människa som tvingas utstå dessa helvetiska kval!

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg
        Ack ve, ack ve, sådan jämmer stor,
        i sorg, nöd och elände.
        Ingen perfekt HI-LO, på jorden bor,
        betänk ja, vilket elände!

        Arma människa som tvingas utstå dessa helvetiska kval!
        Tack för din förståelse! Visste att jag kunde hitta stöd här. Krig i Europa, lågkonjunktur, växande politisk och religiös extremism, Östersjöns utdöende fiskbestånd... vad är egentligen det jämfört med att sitta med fel nyans på en 20g HI-LO i färgen "L"! Jag visste att det här är stället för dem som har sina prioriteringar rätt. Som jag.

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Retroräven Visa inlägg

          Tack för din förståelse! Visste att jag kunde hitta stöd här. Krig i Europa, lågkonjunktur, växande politisk och religiös extremism, Östersjöns utdöende fiskbestånd... vad är egentligen det jämfört med att sitta med fel nyans på en 20g HI-LO i färgen "L"! Jag visste att det här är stället för dem som har sina prioriteringar rätt. Som jag.
          Du får börja samla på kottar och stenar istället... jag kan ta hand om dina hi-lo och se till att alla används minst en sista gång innan jag parkerar dom i nån gren på sjöns botten...

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av Retroräven Visa inlägg

            Tack för din förståelse! Visste att jag kunde hitta stöd här. Krig i Europa, lågkonjunktur, växande politisk och religiös extremism, Östersjöns utdöende fiskbestånd... vad är egentligen det jämfört med att sitta med fel nyans på en 20g HI-LO i färgen "L"! Jag visste att det här är stället för dem som har sina prioriteringar rätt. Som jag.
            För all del!
            Du har som synes mitt fulla stöd i denna den svåraste av stunder, tillika mina varmaste sympatier. (:

            Xerups parkeringsförslag bygger för övrigt på oförstånd och är en hädelse och inget annat!

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg

              För all del!
              Du har som synes mitt fulla stöd i denna den svåraste av stunder, tillika mina varmaste sympatier. (:

              Xerups parkeringsförslag bygger för övrigt på oförstånd och är en hädelse och inget annat!
              Jag är bara avundsjuk... adoptera mig!!!

              Kommentera


              • #27
                Imorgon ska botten målas på jaktkanoten/motorsnipan. Sannolikt sjösättning måndag. Har ett par kvadratmeter aluminumdurk/vårtplåt - vad tror ni om ett kastdäck på 2x2 meter skruvat direkt i fördäcket? Kan det vara något? Kanske blir framtungt när jag mastar på?

                Gick från "off white" till "ivory white" på friborden i år. Kände mig lite wild and crazy... och tror att elfenbensvit kommer passa bättre till det nya kastdäcket och HI-LO i kulören XBG.

                Click image for larger version  Name:	20240615_164135.jpg Views:	0 Size:	3,70 MB ID:	2642272 Click image for larger version  Name:	20240615_192606.jpg Views:	0 Size:	3,27 MB ID:	2642271

                Kommentera


                • #28
                  Nu nördar vi på tung nivå...

                  HI-LO XBG, eller BG som den hette i början, är med stor sannolikhet den svåraste och dyraste kulören när man samlar. Jag har alltid radarn på när jag kikar på auktioner. Visst - de som vet vad de har annonserar oftast väldigt tydligt med vad det är och att de är "svåra". Med slutpriser som matchar.

                  Därför är det roligt att hitta dem i "oskyldiga" auktioner.

                  Som den här för något år sedan:


                  Click image for larger version  Name:	Köpebild BG anonym.jpg Views:	0 Size:	128,4 KB ID:	2645573


                  Sådana auktioner triggar mig att titta närmare. Och - se där - om man förstorade upp bilden rejält:


                  Click image for larger version  Name:	542964810_66cd48e9-5e08-4fdd-81d1-9e1ae96276e0.jpg Views:	0 Size:	76,6 KB ID:	2645574


                  Jag var den enda budgivaren. Trevligt!

                  När paketet kom hem var det riktigt spännande. Jag hade per bild identifierat lite andra drag på bilden och det fanns en del intressant även i övrigt.

                  edit och PS - det är jag som skrivit dit namnen på bilden nedan. I auktionen stod inget om något...


                  Click image for larger version  Name:	märken auktion.jpg Views:	0 Size:	831,7 KB ID:	2645575


                  Väl hemma visade det sig att två Pike OT var helt oanvända.



                  Click image for larger version  Name:	20230924_144400.jpg Views:	0 Size:	527,8 KB ID:	2645576

                  Samt lite annat smått och gott


                  Click image for larger version  Name:	20230926_202123.jpg Views:	0 Size:	1 002,0 KB ID:	2645577

                  Men den absolut största poängen var XBG eller BG - för att inte säga "pre BG"!

                  Den har svart sked, ingen ABU-märkning, "magen" är lackad annorlunda än de tidiga BG med text utan "Patent". Dessutom har den gula ögon med svart pupill - istället för guld och svart. Magen har så att säga svarta prickar i ett silver-nät. De tidiga BG har guldprickar i ett svart nät.

                  Exempel "normal" BG (bild stulen från en annan auktion)

                  Click image for larger version  Name:	aukt 2024 08 d.jpg Views:	0 Size:	150,8 KB ID:	2645583


                  Min


                  Click image for larger version  Name:	20231202_130954.jpg Views:	33 Size:	1 013,6 KB ID:	2645580


                  Ingen tvekan om att det är en ABU dock. Hela mekanismen och allt annat stämmer. Tänk om en gammal wobbler kunde tala. En förserie? En Prototyp? En sak är säker - detta är en mycket intressant och sällsynt HI-LO. Man skulle vilja veta hur den kom ut från ABU för cirka 70 år sedan och dess resa fram till att den ligger på auktion 2023. Säljaren hade ingen aning utan det var bara en i mängden och som han inte var intresserad av. Se bara på blandningen av wobblers i auktionen så förstår man att - "det här är wobblers... de är till salu - inget speciellt".

                  Helt underbart för en sådan som undertecknad.

                  Bilder på undret:


                  Click image for larger version  Name:	20231202_130922.jpg Views:	0 Size:	762,3 KB ID:	2645579 Click image for larger version  Name:	20231202_130852.jpg Views:	0 Size:	1,04 MB ID:	2645581 Click image for larger version  Name:	20231202_130929.jpg Views:	0 Size:	527,2 KB ID:	2645578
                  Bifogade filer

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av Retroräven Visa inlägg
                    Nu nördar vi på tung nivå...

                    HI-LO XBG, eller BG som den hette i början, är med stor sannolikhet den svåraste och dyraste kulören när man samlar.
                    Jag kan inte mycket om dessa drag men jag tycker att det är ett intressant fynd!
                    Visst är det svart sked på en också vilket ska vara väldigt sällsynt? Är det det som är XBG färgen?

                    " When asking Hilo expert Tobias from Sweden, about the rare black lipped XBG, his response was ..... Hi Wayne! That is true, the black lip was on the 18 and 26 gram, 12 g came around 1960, and the belly was marked Sweden patent. The early ones, and that is the 18 and 26g, the was only marked Sweden, not patent, and the black lip was only to somewhere 1957-1958. Around 1958-1959, the Sweden Patent was marked on the belly, and the lip was no longer black. Only he earliest ones have the black lip. Kind regards Tobias and Eleonor "


                    Finns en bild på en prototyp där med.


                    På bilden underifrån på din så ser det ut som att krokfästena i mitten och i aktern sitter ett näthål åt sidan också och ena skruven är lite sönderdragen i spåret.
                    Skeden ser inte helt rund ut heller, ena sidan är platt.

                    Kan det vara en sådan där som man fick bygga ihop själv?
                    Skickade dom prototyper så?
                    Eller en som kasserades i fabriken på grund av fel(Krokfästena, ögonfärgen, platt sida på sked) och någon tog hem den?
                    För man sätter väl inte sista loggan på det som inte klarat kvalitets kontrollen?
                    Eller så kanske du sitter på en av de första prototyperna, vem vet!?

                    Jag värderar wobblern till 22399 kronor. För det är vad 26 gram guld kostar idag.


                    Bild på bygg själv kittet.

                    Click image for larger version  Name:	HiLounassembled12g18gXRYmed.jpg Views:	0 Size:	82,3 KB ID:	2645618


                    Senast ändrad av .art; 2024-08-20, 20:12.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 586 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 872 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 644 svar
                    236 029 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av metspö, 2016-08-10, 09:18
                    30 svar
                    3 374 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av JontaK, 2019-03-28, 21:01
                    96 svar
                    10 610 visningar
                    5 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Arbetar...
                    X