Shimano Ultegra FC eller Nasci FC - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano Ultegra FC eller Nasci FC

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Shimano Ultegra FC eller Nasci FC

Hej!

Jag har en Shimano Nasci FC 2500 och en Okuma ITX 2500H FD idag och är på jakt efter ytterligare en haspelrulle med hög utväxling. Idag skulle jag nog påstå att jag trivs bättre med Okuman än Shimanon, men eftersom det är olika utväxling är de kanske inte helt jämförbara.

Nu vill jag köpa en till 2500-rulle och vet inte om jag ska välja en Nasci FC 2500 HG eller en Ultegra FC 2500 HG.
    Har ni koll på skillnaden? Vad föreslår ni? Har ni andra förslag? (Jag vill inte att den kostar mer än 1500kr)

Förenklat kan man dela in Shimanos haspelrullar i två kategorier, (1) "Core Solid" och (2) "Magnumlite".

Serie ett avser kategorin rullar som i regel är något mer solida, väger lite mer till fördel för mer robusthet vilket resulterar i lenare invevning/len och friktionsfri rotation. Passar bra till det tuffare fisket.

Serie två avser rullar som typiskt sett är lättare till konstruktionen, ofta avsevärt lättare i rotorn vilket resulterar i att motståndet är lägre innan veven börjar rotera på rullen. Lämpar sig väl för finessfiske eller tekniker som kräver mer kontakt med betet vid invevning.

Nasci och Ultegra tillhör båda kategori ett.

Inuti skiljer de sig åt sett till hur dreven fungerar. Ultegran är en mer påkostad rulle som delar mekanik (bla worm gear) med de dyrare syskonen så som Stradic, vilket resulterar i en mer "lenare" invevning.

Jag har ägt Nasci, Ultegra och Stradic, men varit precis lika missnöjd med Nasci och Ultegran ihop med beten som flyttar mycket vatten vid invevning (läs skeddrag). Upplever att båda succesivt konstruerat ett kännbart "tickande, eller klickande" ljud som irriterade. Min Vanford och Stradic producerade inte samma känsla, vilket kan ha att göra med en liten "gummidetalj" som sitter och skyddar inre metalldelar från att skapa friktion mot varandra.

Det finns även två intressanta nykomlingar i Shimanos linje av rullar, Shimano Miravel och Sahara FJ som matchar din budget.

Sahara FJ är mer eller mindre en Nasci utan tätning, medan Miravel är en lättad Nasci. Till skillnad från Nasci har Miravel(?) och Sahara FJ den lilla gummidetaljen som jag nämnt sitter på bla Vanford, vilket borde resultera i en mer len gång under påfrestning.

Ska tilläggas att jag inte provfiskat någon av de sistnämnda rullarna.

Mitt råd om du är låst till 1500 kr:

Fiska i salt-/bräckt vatten?
    - Ultegra FC
    - Miravel
    - Nasci

Sötvatten?
    - Ultegra FC
    - Miravel
    - Sahara FJ

Givetvis är det viktigt att rullen balanserar väl på spöet, gäller såväl vikt som estetik =)
    Senast ändrad av senzitivity; 2023-01-03, 17:04.

Kommentera

Idag med din budget skulle jag absolut överväga 2022 Caldia
      https://www.batofiske.se/fiskeredska...0d-haspelrulle i 2500 storlek eller 3000 om du vill ha en lite större diameter på spolen (drygt som Shimanos 2500)
      Eller i vart fall titta även på Daiwa andra LT modeller.

Kommentera

Är själv ett shimano fan och föredrar shimano 9 fall utav 10. Jag har ägt/prövat nasci både gamla och nya,Ultegra, Miravel, Sedona, Stradic, Vanford och Complex. Är inget större fan av shimanos Core solid rullar dvs alla deras rullar som kostar under 1900kr.

De rullar jag skulle rekommendera är bla

Daiwa Fuego LT
        -Prisvärd
        -len att veva
        -Ingår i daiwas LT serie
        -Relativt Lätt rotor
        -900kr cirka

Nya Daiwa Caldia
        -Super len
        -Lite glapp vilket får rullen att kännas väldigt redig och stabil
        -Relativt lätt rotor
        -Rejält lyft från gamla caldian
        -Ny och uppdaterad rulle som släpptes sent 2022
        -Jätte fin linuppläggning vilket resulterar i säkrare och längre kast

Sen om du kan spendera lite mer så är ju Vanforden rätt oslagbar. Kostar cirka 2000kr men du kommer inte vilja ha någon annan rulle efter den (pff Vanquish kanske). Silkes len, En av de lättaste rullarna att veva tack vare MGL/magnumlite rotorn, Inte mycket glapp någonstans och riktigt trevlig bygel som har riktigt skön känsla och ljud när man stänger/öppnar den. Såklart så har den helt magisk linuppläggning + long stroke spool vilket resulterar i att den kastar nog så långt som det går med en haspelrulle i den sizen bortsett från stellan då men den kostar ju 6000kr+.

Är du på lite mera budget kan jag rekommendera

Okuma ceymar - försök hitta under 500kr
        Shimano Nasci

Båda två är prisvärda och riktiga slitvargar som helt enkelt gör jobbet!.

1 - Daiwa caldia (Nya orangea modellen)
        2 - Fuego LT
        3 - Okuma ceymar
        4 - Shimano Nasci FC

Annars funkar självklart - Miravel och Ultegra men utifrån mitt tycke så hade jag gått för någon av de andra rullarna då jag känner att de har lite andra bra egenskaper som passar mig bättre.

Kommentera

Miravel är magnumlite och den kostar strax över tusenlappen.
          En på youtube påstod att de senaste årsmodellerna av Ultegra är magnumlite också, jag vet inte om det är sant men med tanke på priset så borde det vara det.

Själv tycker jag att Nasci är en störtskön rulle.
          Shimanos linuppläggning är väldigt fin även på de billigare rullarna som Nasci och Sahara.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
          3 417 svar
          238 778 visningar
          12 gillar
          Senaste inlägg Sundström76  
          Startad av JontaK, 2019-03-28, 21:01