Önskar tips på nytt abborrespö för fiske från land - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Önskar tips på nytt abborrespö för fiske från land

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Önskar tips på nytt abborrespö för fiske från land

Hej,

Ganska nybörjare här.
    Efter att ha kommit igång med fiske så har jag provat ett billigt Shakespeare Excursion 10-40g 7ft spö samt mitt nuvarande Westin W3 Spin 5-25g på 8ft. Jag började med spinnare och wobblers men har gått över till jigg på hösten när inget högg. 10g jiggar brukar jag använda. Jag upplever dock att Westin spöt är väldigt "svampig" och kanske böjer sig för mycket? Lite osäker om 8ft kanske också är för långt? Känner mig lite klumpig med 8ft långt spö och har misslyckats väldigt många gånger med att kroka fisk. Men eftersom jag endast fiskar från land så kanske jag borde fortsätta med 8ft istället för att gå tillbaka till 7ft vad tycker ni?

Mina tankar är att jag kanske vill ha ett spö med snabbare aktion. Men aktion står inte tydligt när man handlar. Har kikat på dessa spön:
    Perchfight V2 Twitch & Jig
    Perchfight V2 Jigg Light Spin
    Shimano Beastmaster FX

Lutar åt Perchfight V2 Jigg Light Spin eller om jag kanske ska fortsätta använda mitt Westin spö och försöka vänja mig.

Ursprungligen postat av vuphix Visa inlägg
    Hej,

Ganska nybörjare här.
    Efter att ha kommit igång med fiske så har jag provat ett billigt Shakespeare Excursion 10-40g 7ft spö samt mitt nuvarande Westin W3 Spin 5-25g på 8ft. Jag började med spinnare och wobblers men har gått över till jigg på hösten när inget högg. 10g jiggar brukar jag använda. Jag upplever dock att Westin spöt är väldigt "svampig" och kanske böjer sig för mycket? Lite osäker om 8ft kanske också är för långt? Känner mig lite klumpig med 8ft långt spö och har misslyckats väldigt många gånger med att kroka fisk. Men eftersom jag endast fiskar från land så kanske jag borde fortsätta med 8ft istället för att gå tillbaka till 7ft vad tycker ni?

Mina tankar är att jag kanske vill ha ett spö med snabbare aktion. Men aktion står inte tydligt när man handlar. Har kikat på dessa spön:
    Perchfight V2 Twitch & Jig
    Perchfight V2 Jigg Light Spin
    Shimano Beastmaster FX

Lutar åt Perchfight V2 Jigg Light Spin eller om jag kanske ska fortsätta använda mitt Westin spö och försöka vänja mig.
    Eftersom W3 spin-serien är gjord för havsöringsfiske så misstänker jag att de har ganska långsam aktion. Beastmaster FX ser också ut att vara relativt långsamma.
    Men jag skulle säga att 7-8' är en lagom längd för landfiske, kommer man upp mot 8 fot så blir det ännu viktigare att det balanserar bra.

Om du har möjlighet så skulle du ju kunna behålla Westinspöt och använda det till hårdbeten och komplettera med ett snabbt eller extra snabbt till jiggfiske.

Kommentera

Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg

Eftersom W3 spin-serien är gjord för havsöringsfiske så misstänker jag att de har ganska långsam aktion. Beastmaster FX ser också ut att vara relativt långsamma.
      Men jag skulle säga att 7-8' är en lagom längd för landfiske, kommer man upp mot 8 fot så blir det ännu viktigare att det balanserar bra.

Om du har möjlighet så skulle du ju kunna behålla Westinspöt och använda det till hårdbeten och komplettera med ett snabbt eller extra snabbt till jiggfiske.
      Jo, det blir att behålla Westinspöt. Det var lite av ett impulsköp när mitt gamla gick sönder.
      När du säger balanserar. Menar du rulle och spö? Jag använder nämligen en billig 4000 rulle just nu och sliter av skinnet på handen när jag kastar. Jag tänkte köpa en 2500 rulle tillsammans med ett lämpligt spö med snabbare aktion.

Nu har jag inte heller bråttom att köpa nytt. Tänkte vänta tills efter vintern. Det ser ut som att Perchfight V2 Jigg Light Spin är ett passande spö isåfall. Om inte du eller andra har några andra rekommendationer?

Kommentera

Jo, det blir att behålla Westinspöt. Det var lite av ett impulsköp när mitt gamla gick sönder.
        När du säger balanserar. Menar du rulle och spö? Jag använder nämligen en billig 4000 rulle just nu och sliter av skinnet på handen när jag kastar. Jag tänkte köpa en 2500 rulle tillsammans med ett lämpligt spö med snabbare aktion.

Nu har jag inte heller bråttom att köpa nytt. Tänkte vänta tills efter vintern. Det ser ut som att Perchfight V2 Jigg Light Spin är ett passande spö isåfall. Om inte du eller andra har några andra rekommendationer?
        Precis, att spö och rulle lirar ihop! Ett 8' kan behöva en lite större rulle än en sjua för att få balansen rätt.

Jag har ett Westin W3 T&C 7-21g med multirulle till det lite "tyngre" abborrfisket, t.ex 9-12cm jiggar med 20g skalle och ett Dragon CXT SF-X 3-18g (6'6") med en Daiwa Fuego 2500 till lite mera småpill typ nedrigs och mindre jiggar med lätta skallar. Eftersom jag fiskar från båt så klarar jag mig rätt bra med lite kortare spön. Jag är riktigt nöjd med båda två även om båda är lite framtunga.

Jag kan slå ett slag för Dragons spön, känsligheten i mitt är bland det sjukaste jag varit med om på ett spö för dryga tusenlappen.
        Använder du oftast lite mindre jiggar så kanske Savage gears Custom predator Fast shad 3-16 gram kan vara något att kika på. Jag har en gäddpåk i Custom predator-serien och den är riktigt trevlig. Annars så tycker jag att de Savage gear spön jag använt har varit väldigt prisvärda.

Daiwas Prorex-serie är trevlig den också.

Kommentera

Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg

Precis, att spö och rulle lirar ihop! Ett 8' kan behöva en lite större rulle än en sjua för att få balansen rätt.

Jag har ett Westin W3 T&C 7-21g med multirulle till det lite "tyngre" abborrfisket, t.ex 9-12cm jiggar med 20g skalle och ett Dragon CXT SF-X 3-18g (6'6") med en Daiwa Fuego 2500 till lite mera småpill typ nedrigs och mindre jiggar med lätta skallar. Eftersom jag fiskar från båt så klarar jag mig rätt bra med lite kortare spön. Jag är riktigt nöjd med båda två även om båda är lite framtunga.

Jag kan slå ett slag för Dragons spön, känsligheten i mitt är bland det sjukaste jag varit med om på ett spö för dryga tusenlappen.
          Använder du oftast lite mindre jiggar så kanske Savage gears Custom predator Fast shad 3-16 gram kan vara något att kika på. Jag har en gäddpåk i Custom predator-serien och den är riktigt trevlig. Annars så tycker jag att de Savage gear spön jag använt har varit väldigt prisvärda.

Daiwas Prorex-serie är trevlig den också.
          Jag kikade faktiskt på Westin W3 T&C 7-21g. Vad är din personliga åsikt om aktionen på Westins T&C jämfört med ett Dragonspö? Tittade nämligen på ett Dragon Pro Guide X - 2.28M 4-21G eller 3-18G.

Kommentera

Jag kikade faktiskt på Westin W3 T&C 7-21g. Vad är din personliga åsikt om aktionen på Westins T&C jämfört med ett Dragonspö? Tittade nämligen på ett Dragon Pro Guide X - 2.28M 4-21G eller 3-18G.
            T&C 7-21 är snarare 10-30, kanske till och med ännu mer. En bekant kastar upp mot 45 gram med sitt när han fiskar gös, men riktigt så mycket skulle nog inte jag vilja ladda på med det.
            Med tanke på W3'an har snabb aktion och proguiden har x-fast så bör proguiden var snabbare. Det är väl egentligen en smaksak vad man föredrar. Jag har funderat en del på att gå över till haspel på allt jiggfiske till borre och har sneglat en del på Proguide x som en möjlig kandidat.

Kommentera

Lite lurigt det där med aktion och snabbhet. Ett spö kan vara snabbt men ha en djupare aktion eller nästan tvärtom.

Har ett äldre Dragon Team Dragon Pro Selection 7'6" som ska vara extra fast men det vete katten. Hyfsat snabbt med lite mjuk topp och lite mer ryggrad en bit ned men inte stumt i botten. Ett spö jag gillar, både till aktion och snabbhet, inte ett utpräglat jiggspö med toppig aktion (bara toppen jobbar, resten är ganska styvt) utan lite djupare än så och dugligt för jigg om ej optimalt.

Nån sa här på FS att Dragons "extra-fast" är som vissa andra spöns" fast". Vet inte om det stämmer, generellt torde spön med snabbare (högre modul), dyrare kolfiber vara snabbare, känsligare om än inte nödvändigtvis djupare i aktionen.
              Perchfight V2 Jigg Light Spin var det nån här på FS som han var riktigt nöjd med till jigg vill jag minnas, känn på det. Jag kör mest 7'6"-8" från land om det inte är snårigt, trångt vid strandkanten.

Hur sliter du skinnet med en 4000 eller överhuvudtaget?
              Senast ändrad av anteman; 2022-10-24, 21:21.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Lite lurigt det där med aktion och snabbhet. Ett spö kan vara snabbt men ha en djupare aktion eller nästan tvärtom.

Har ett äldre Dragon Team Dragon Pro Selection 7'6" som ska vara extra fast men det vete katten. Hyfsat snabbt med lite mjuk topp och lite mer ryggrad en bit ned men inte stumt i botten. Ett spö jag gillar, både till aktion och snabbhet, inte ett utpräglat jiggspö med toppig aktion (bara toppen jobbar, resten är ganska styvt) utan lite djupare än så och dugligt för jigg om ej optimalt.

Nån sa här på FS att Dragons "extra-fast" är som vissa andra spöns" fast". Vet inte om det stämmer, generellt torde spön med snabbare (högre modul), dyrare kolfiber vara snabbare, känsligare om än inte nödvändigtvis djupare i aktionen.
                Perchfight V2 Jigg Light Spin var det nån här på FS som han var riktigt nöjd med till jigg vill jag minnas, känn på det. Jag kör mest 7'6"-8" från land om det inte är snårigt, trångt vid strandkanten.

Hur sliter du skinnet med en 4000 eller överhuvudtaget?
                Tack för info! Får fundera mer på Dragonspöt eller Perchfight. Osäker på vilket av spöna som är lämpligast för mig. Har inte riktigt möjligheten att känna på dem heller. Jag vill iallafall ha ett spö som skiljer sig i känsla jämfört med Westinspöt jag använder nu.

Hmm, ganska ny när det gäller att fiska(började i somras). Jag tror att jag tar i för mycket och det blir friktion mellan spöt och handen.

Kommentera

Jag kör med 7,1 och 7,2 fot till mitt abborrfiske (samt lättare gäddfiske) och upplever att jag hittat min personliga sweet spot.

Det jag ofta ser både här och i diverse grupper på Facebook när man pratar kastvikt på jigg är att man har en tendens att glömma själva jiggkroppens jigg. T ex så är ett av mina spön klassat 5-20 gram och då är det ju lätt att tänka att man t ex vid djupare fiske utan problem kan hänga på en 14 grams skalle och köra på. Men... Om vi då kombinerar den där 14 grams skallen med en 12 cm McPrey som väger 11 gram så har vii direkt gått över rekommenderad kastvikt på spöt.

Eller ett ännu bättre exempel. Vi klämmer dit en jiggskalle på 20 gram (för det hanterar ju spöt) för snabba drop och djupare fiske. Kombinera det med en ihålig, lätt jigg, till exempel 13 Fishing My Name is Jeff och du är direkt 7 gram över kastvikten på spöt.

Nu kanske jag gör en höna av en fjäder men jag rekommenderar att man inte enbart ser till vikten på skallen utan även tar med vikten på jiggkroppen. Det här får självklart mindre betydelse ju kralligare spö du fiskar med men definitivt större betydelse när du börjar fiska med lätta grejer med kastvikter 2-10 gram, 5 - 15 gram osv.
                  [FONT=Tahoma]"Det gäller att inte vara osynlig"[/FONT]

Kommentera

Råkade göra ett köp för ca 1v som jag kanske inte hade tänkt igenom ordentligt, tror det skulle vara perfekt
                    Ett Daiwa Tatula 7,7 upp till 25gr som är endast provfiskad, grym kastkanon & bra känsla.

Samt en Fuego 2500 & Berkley Sick lina som ligger kvar i kartong.
                    Kvitto & garantier finns

Finns i Stockholm

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 414 svar
                    238 658 visningar
                    12 gillar