Hur många rullar har ni med på turen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur många rullar har ni med på turen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur många rullar har ni med på turen?

Hej på er alla fiskenördar!
    Efter ca 15 år så öppnade jag upp insjö/haspel-lådan nu precis. Alltså... Har köpt husbil och bruttan behöver egen tid så hon föreslog att jag kunde ju fiska lite mellan varven så hon fick va ifred i husbilen. Ja, inte mig emot, kan ju ändå inte knulla varje gång vi stannar någonstans.... Hrm....
    Men så till mina funderingar då.
    Min fråga är alltså:
    Vad är vettigt att släpa runt i fråga om antalet rullar som kan tänkas täcka upp för lite olika slags fiske? Det gäller främst kust- och insjöfiske med haspel. Har tre rullar i dagsläget (plus två sket-rullar som nödlösning om allt annat går sönder) men ska försöka uppdatera linor och grejer då de inte använts på 1,5 decennium!... med något enstaka undantag. Dragen ser för sorgliga ut; det är inte bara krokarna som är rostiga. Det sitter en flätlina på en rulle som jag tror är nyast. Kan vara nyare än 10 år. Behöver den bytas? Antar att nylonlinor har sämre bäst-före-datum, eller? Men vilka dimensioner är bra att ha på de olika rullarna? Vill inte bara fiska gammelgädda hela tiden. Ska man blanda så man har några flät och några nylon? Jiggfiske är ju bäst med flätlina vet jag. Måste låta fiskebutiken testa brottstyrkan på dem också. Behöver även ett nytt kustspö med lite längd på men det är i första hand antalet rullar jag funderar på. Hur många har ni då ni alternerar lite? Har en oanvänd linrulle jag köpt i USA för 25-30 år sedan. Den är tunn som ett hårstrå så när 17 ska den användas? Den pallar inte många kg det är helt klart.
    Ledsen om jag verkar helt novis och lite störd men jag rår inte för det.
    Tacksam för all input.
    Johan(Skitfiske på er allihopa!)

2 spön o rullar skulle nog kunna täcka in det mesta. Typ 5-20g för abborre,regnbåge o sedan ett lite kraftigare spö för gädda.

Provdra flätlinan så får du svaret. Och nylonlinor har en tendens att bli lite spröda med tiden. Beror lite på hur dom förvarats o va de e för tillverkare.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
    3 404 svar
    238 436 visningar
    12 gillar
    Senaste inlägg Retroräven  
    Startad av JontaK, 2019-03-28, 21:01