Resespö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Resespö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Resespö?

Tja på er!
    Jag ska till sydligare breddgrader till vintern. Ska "backpacka" runt i 2 månader och kommer försöka fiska så mycket som möjligt. Både flugspö och spinnspö ska med för att kunna variera fisket så mycket som möjligt. Dock blir det nog mest saltvattensfiske. Min fråga till er är vart jag kan få tag på ett resespinnspö. Antingen 4-delat eller teleskop (om det nu finns några tele som är vettiga). Behöver nog vara ett relativt starkt spö men ändå gjort för att kunna dänga iväg lite tyngre grejer, kanske mellan 9-11 fot. Om jag ska prata prisbild så gärna max 1000:- i och med att det inte kommer plockas fram allt för ofta i framtiden. Antagligen bara för att resa med. Men tar tacksamt även emot tips om dyrare prylar. Tack på förhand!!

BTW... Jag kommer befinna mig i Indonesien så tips om själva fisket är också MYCKET välkommet.

/Flyboy
    Senast ändrad av Flyboy; 2007-03-15, 13:13.

Kolla med http://regalmarin.shopsystem.nu/prod...ct=3630&page=1 köp har inte provat det själv, men det verkar vara bra pris och bra kastvikter.
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

If your interested Ive got the 9ft 4 piece http://www.johnnorris.co.uk/pages/da....asp?rangex=50 for sale at the momment, with hard case, cordra covered job. The rod is brand new!

/W
      I think I fish, in part, because it's an anti-social, bohemian business that, when gone about properly, puts you forever outside the mainstream culture without actually landing you in an institution. It's a nice position. No one considers you to be dangerous, but very little is expected of you.

- John Gierach

Kommentera

Cheers Shanghai Lilly!

But I don´t think 10-40gms is enough for this type of fishing. Thanks anyway though!!

Kommentera

Alessandro... tror även där att kastvikterna är för små. Gärna upp emot 80 gram tror jag skulle passa. Kanske behöver gå upp till 10 fot för det, eller?!?! Tack för tipset i alla fall!

Kommentera

Kastvikter?!?!

Ni som vet, räcker det med 60 gram? Eller är det upp emot 80-100 som gäller? Är helt novis när det gäller det här.

Kommentera

Vision har hyfsat billiga flugspön som är sexdelade, jag har både ett klass 4 och klass 8 i en tub som är under 40 cm . Shimanos Exage Mini Tele tycker jag är riktigt bra för det lättare fisket, är nöjd med Shimanos Exage Mini Tele 210 ML, 210 cm, 98 gr, 5-20 gr, 31 cm och väldigt nöjd med Shimanos Exage Mini Tele 270 M 270 cm 172 gr 10-30 gr 34 cm.

Dessa spön + 2 metspön och ett spinspön = 7 spön med rullar, linor liten beteslåda med få utvalda drag, det samma gäller flugor. Metestillbehör, våg, digitalkamra, tång, kniv och lite annat får plats i en portfölj.

Tycker att Bromanodells serie med lite kraftigare spön ser intressanta ut.

Dessa spön är generellt lite dyrare eller i gränsen för den budgetram du uppgav, tycker ändå att dessa spön är värda att nämna, men nu finns det ju en del mässor som man i bland kan fynda på.

Fladen verkar ha en hel de billiga spön www.fladenfishing.se. Kanske inte dom absolut bästa men som sagt billiga. Har själv köpt deras tele match spö.

Obs! Glöm inte att packa ner typ eltejp när du ska fiska mycket med fler delade spön och telskopspön, som du kan tejpa skarvarna med när du fiskar lite längre pass.

// Ivman
              Senast ändrad av Ivman; 2007-03-15, 16:24.

Kommentera

Härligt Ivman!

Skönt med lite tips och idéer, ska kolla runt lite på de du nämnde. Eltejpen ska absolut med också!

/FB

Kommentera

Inga fler som har tips om resespön?

Är marknaden SÅ tunn när det gäller denna typ av spön? Hittar inte mycket själv asså.

Kommentera

Dave Lumb does some really nice multi piece rods hand built on Harrison blanks, www.dlst.co.uk

/W
                    I think I fish, in part, because it's an anti-social, bohemian business that, when gone about properly, puts you forever outside the mainstream culture without actually landing you in an institution. It's a nice position. No one considers you to be dangerous, but very little is expected of you.

- John Gierach

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 432 svar
                    240 600 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg engqvist