Lämpligt allround-set: Shimano (AX 4000RB) vs. ABU Cardinal - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lämpligt allround-set: Shimano (AX 4000RB) vs. ABU Cardinal

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lämpligt allround-set: Shimano (AX 4000RB) vs. ABU Cardinal

Hej alla likasinnade!

Efter många års uppehåll började jag våren 2006 att återigen odla mitt fiskeintresse. Mitt gamla ABU-set, med vilket jag dragit upp ett oräkneligt antal regnbågslaxar och näbbgäddor, dammades av men då utrustningen börjar bli till åren kommen har jag för avsikt att införskaffa nya grejer.

Det jag är ute efter är ett bra allround-set som lämpar sig för ovan nämnda typ av fiske, samt gäddfisket som blivit min nya passion. Jag hade inte tänkt lägga mer än 500-700 kr för spö + haspelrulle, för att senare satsa lite mer på ett finare jerk-set. Jag har läst en hel del i forumet och blivit lite klokare på vilken väg man ska gå vad gäller kastvikt etc. Dock skulle jag uppskatta en klarare redogörelse för vad som skiljer ABU och Shimano åt.

En god vän köpte nyligen ett Shimano-set innehållande ett 2,10 m Hyperloop-spö samt en rulle med beteckningen AX 4000RB. Det var nedsatt i pris från ca. 950 kr till 650 kr, troligtvis beroende på att modellen är på utgång? Kan någon svara på om AX 4000RB är föregångaren till Hyperloop 4000RB eller vad som skiljer de båda modellerna åt? Erbjudandet lockar även mig men jag skulle gärna vilja veta mer om hur rullen står sig mot Hyperloop-varianterna.

En annan kompis valde istället att lägga lite extra pengar och köpte en fin ABU Cardinal (osäker på modellen) för 500-600 kr. Även denna rulle jättefin, men många menar att Shimano smäller högre. Frågan är vilken prisklass man behöver komma upp i, och hur stor del av budgeten som ska läggas på spö respektive rulle? Förslag?

AX 4000RB: http://www2.normark.se/public/details.jsp?anr=04617
    Hyperloop 4000RB: http://www2.normark.se/public/details.jsp?anr=04035

Vore innerligt tacksam för tips och kommentarer till ovanstående! Stort tack på förhand!

Henrik

Abus nya Cardinaler är jättefina. De som gjordes under 90 talet var rena dyngan, men som sagt - De nya är kanoooonfina
    Man får ej glömma att Abu Cardinal är ganska billiga och faktiskt prisvärda många gånger. Varför inte skaffa en Go Ambassadeur istället? då får du en rulle för resten av livet

Lycka till
    Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
    2 svar
    2 602 visningar
    0 gillar