Flytring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flytring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flytring

Det här med flytring/bellyboat. Något som jag periodvis alltid har funderat på. Har främst tänkt att sjösätta och fiska lite vikar mm där det är svårt att komma åt från land. Även vid regnbågssjöar brukar det vara tillåtet med flytring. Har sneglat på Savage gear highrider 150, eller är man dumsnål och borde välja en 170 istället? Är ju aldrig fel med lite mer yta för packning osv. Eller är det jobbigt att paddla runt med en 150?

Innan jag ens yppar tanken inför frugan, hur mycket plats tar en flytring. Är det stor skillnad mellan en klassisk flytring och nyare bellyboat?

Tar även tacksamt emot andra tips?

Jag skulle nog ändå snegla åt en fishcat 4. Bättre flytning vet i sjutton om du hittar. Om du inte är jättestor, då väljer du 5 istället.

Kommentera

En stor fördel med fishcat förutom att du hittar reservdelar till den i många år framåt och den både håller en väldigt hög kvalitet och är bekväm är att den är oerhört smidig att blåsa upp. Hade en pool12 innan och den var betydligt mer krångel med så det blev sällan att man använder den.

Kommentera

Kan själv rekommendera Guideline drifter om du som jag tycker att fish cat ligger lite väl högt i pris. Lätt och smidig att ha och göra med, dubbla blåsor i varje ponton - tar nån minut längre att pumpa upp kanske men jag paddlade runt några timmar med den ena stora blåsan helt tom p.g.a punka vilket jag konstaterade när jag tog upp ringen ur vattnet, väl i vattnet trodde jag bara att jag hade pumpat den dåligt då den gick lite lägre på ena sidan. Gick lätt att laga med det medföljande repkittet.

Vad gäller storlek så kommer den förpackad i en väldigt kompakt låda, kanske 100x45x10, ihoprullad tar den lite mer plats, men får utan problem plats med två flytringar, två väskor, spön, 2 vadare och 2 skor bak i v50n utan att nåt sticker upp över baksätets rygg och skymmer sikten. Drifter väger runt 8kg om jag inte minns fel och är inga problem att kånka runt med vare sig ihoprullad i en Ikeakasse eller uppblåst på ryggen.

Fish cat deluxe som polaren har tar i stort sett exakt lika mycket plats, dock tror jag att vanliga modellen med hårt säte tar mer plats.

Kommentera

Nu har inte jag jättemycket erfarenhet utav flytringsfiske, köpte en jättebillig Ron Thompson för närmare 10 år sedan som funkade helt okej.
          Men snåla absolut inte på "simfötterna", det var helt vansinnigt frustrerande när de lossnade hela tiden.

Kommentera

Köpte en fishcat 4 för typ några år sen, hade den en säsong sen sålde jag den, tyckte det var så himla meckigt.. man ska älska det isåfall, jag skulle hellre kolla på en ”JN innovation” tycker dom verkar 100 gånger skönare/bättre, slipper vadare, slipper simfötter, tar typ samma plats.. och du är aldrig blöt

Kommentera

Flytring är grymt bra på många sätt. Det går inte fort att padla men jäkligt sjödugliga och får plats i en ikea påse. Lätt att blåsa upp och lätt att bära längre sträckor. Kört mycket fluga från min. Har fishcat nu men kört guideline mfl tidigare. Tycker de är likvärdig. Fishcat har frigolit i sitsen många andra är uppblåsta där också och tar lite mindre plats.

Kommentera

Många intressanta tankar och tips, roligt! Oavsett val så får man ju finna sig i att skala ner i antal beten mm.

Är det något märke som är bättre/sämre vad gäller förvaring mm? Har läst att guideline bla har spöhållare (för transport) i kardborrband. Funkar det för tyngre spinnspön eller är det mer tänkt för flugspön?

Vågar man lägga en tyngre ask med beten bakom ryggen eller finns risken att saker försvinner, tycktes det ser ut som att Fish Cat har ett mindre hål där.

Förvaringsmässigt känns Savage gears High rider klart intressant, men tar då samtidigt mer plats att förvara då lådorna är utav hårdplast. Är åror något att satsa på?

Är det någon som är bättre lämpad för just spinnfiske (kommer inte att montera lod mm)?

Självklart kommer jag att åka titta på flytringar i den mån det går, men som färsking är det säkert saker som man missar ändå.

Kommentera

Har haft både fish cat 4 och guideline drifter, skulle välja katten varje gång, mycket smidigare och snabbare vid uppblåsning/tömning, och mer bekväm. Den finns även med uppblåsbar säte, köp till ryggsäckremmen så bär du den lätt överallt.

Nackdelen med sg high rider och liknande är att de väger mycket mer och är mer klumpiga, men du får mer utrymme. Har även haft två modeller från seven bass flatform, med bla åror och elmotor, men de blir alldeles för otympliga och förstör hela vittsen med enkelheten av vad en flytring är tycker jag såhär i efterhand.

Ska du förvara saker bakom ryggen på "golvet" så får du ha det i vattentät väska för där blir det blött på typ alla modeller. Bästa är att fixa nån typ av hink du kan sätta där, på hinken kan du förslagsvis skruva på spöhållare.

Tänk även på att du bör låta den torka efter varje tur innan man packar ner den tight.

Jag har sedan två år sen ungefär gått över till kajak istället, då du blir väldigt begränsad med flytring, tänk dig typ en fotbollsplan. Blåser det fel håll så kan det bli farligt om man inte orkar ta sig tillbaka, då är det smidigare om man kan ta sig iland och promenera tillbaka.

Kolla om du får tag i en begagnad fish cat 4, du kommer inte bli besviken. Jag ångrar att jag sålde min.

Kommentera

Ursprungligen postat av Spow Visa inlägg
                    Jag har sedan två år sen ungefär gått över till kajak istället, då du blir väldigt begränsad med flytring, tänk dig typ en fotbollsplan. Blåser det fel håll så kan det bli farligt om man inte orkar ta sig tillbaka, då är det smidigare om man kan ta sig iland och promenera tillbaka.
                    Fotbollsplan var väl lite väl litet. Har många hundra timmar i flytring och fiska en normal mindre sjö är inga problem. Har haft turer jag paddlat upp mot 5 km men det tar ju sin lilla tid. Men en kajak är betydligt snabbare och kan ta sig fram längre sträckor. Dock går det inte jämföra kontrollen man har med en flytring där man kan finjustera med fenorna och himla mycket lättare att sjösätta flytringen, iallafall om man inte kan köra ända fram. Men har båda och föredrar kajaken till spin men flytring till fluga.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 602 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57