Håv till fiskekajak? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Håv till fiskekajak?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Håv till fiskekajak?

Har beställt en kajak som jag hoppas ska komma i början på 2022.
    Undrar om någon har ett tips på en bra kortskaftad håv som blir smidig i en kajak? Tanken är en mindre gäddhåv eller kanske mer åt en göshåv. Fångar tyvärr inga 15kg gäddor dagligen så inga monster håvar. Kan även tänka mig att kapa skaftet på en håv om det vore för långt om det är smidigt att få till bra.
    Import är absolut inga problem så länge de skickar hit.

Vad blev det gör för kajak? Kliar lite i fingrarna att handla en sån med tanke på alla småtjärnar/sjöar man landfiskar i men utbudet i Sverige är sådär och trampor vill man ju ha och propeller är mest prisvärt men minst rekomenderat

Kommentera

Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg
      Vad blev det gör för kajak? Kliar lite i fingrarna att handla en sån med tanke på alla småtjärnar/sjöar man landfiskar i men utbudet i Sverige är sådär och trampor vill man ju ha och propeller är mest prisvärt men minst rekomenderat
      Jag tänkte tvärt om. Vill inte ha en trampkajak. Dels vill jag inte ha några trampor som linan kan fastna i vid flugfiske. Inte heller något som sticker ner under kajaken när man går in i grunda vatten.
      Jag har länge kollat på Bonafide kajaker. Men de har aldrig sålts utanför USA förr. Skev ut i svenska kajakfiskare och frågade om någon ändå visste någon försäljare i EU när jag såg det hade kommit en grossist till Tyskland. Fick svar från kayakstore att de skulle ta in dem till nästa år så jag beställde en omedelbart. Bonafide SS107

Kommentera

Denna håv är rätt stor men inte gigantisk. Vad har ni att säga om den? Och fungerar det att såga av handtaget?

Kommentera

Jag kör med en vikbar savage gear xl håv som jag kapat handtaget på till kajaken. Jag lyckades få av plaathandtaget längst bak på skaftet och därefter sågade jag bara av skaftet och limmade på det igen.

Kommentera

Har en Hobie outback 2020. Kör ofta med två håvar. En liten med kort fast skaft som jag kan greppa bakom stolen och en lite större(absolut inget monster) och längre som ligger på fören och med railblaiza starport fäste. Jag tycker det är bra att ha en håv som är lite längre, speciellt när jag fiskar ädelfisk från kajaken. Vill ha ganska finmaskigt nät så den inte fastnar i saker när man har drömfisken på…

Ni som kör paddel kajak hur tänker ni användningsområde? Jag har ju alltid händerna fria till fiske samt att jag kan trampa medan jag fiskar för att ta positioner. Speciellt när det blåser och man kanske är vid lite stenigare område. Har aldrig fastnat med linan i driven, nån gång i rodret, med det bara när jag trollat och fått fisk på ena spöt och kajaken svängt runt. Hur långt orkar man paddla med armarna? Med driven kan jag vara ute hur länge som helst.

Kommentera

https://stockholmsfiske.se/tillbehor...av-som-flyter/

denna är stor och flyter, kort handtag gunminät och på rea

har en sån, hade den till när jag testade på flytring, den var nästan för stor för det, men till kajak lär den vara perfekt.

ca 7min 30 sec in kan du se hur den ser ut
              Senast ändrad av Fock_it; 2021-12-13, 11:12.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskefuralles Visa inlägg
                Har en Hobie outback 2020. Kör ofta med två håvar. En liten med kort fast skaft som jag kan greppa bakom stolen och en lite större(absolut inget monster) och längre som ligger på fören och med railblaiza starport fäste. Jag tycker det är bra att ha en håv som är lite längre, speciellt när jag fiskar ädelfisk från kajaken. Vill ha ganska finmaskigt nät så den inte fastnar i saker när man har drömfisken på…

Ni som kör paddel kajak hur tänker ni användningsområde? Jag har ju alltid händerna fria till fiske samt att jag kan trampa medan jag fiskar för att ta positioner. Speciellt när det blåser och man kanske är vid lite stenigare område. Har aldrig fastnat med linan i driven, nån gång i rodret, med det bara när jag trollat och fått fisk på ena spöt och kajaken svängt runt. Hur långt orkar man paddla med armarna? Med driven kan jag vara ute hur länge som helst.
                Nu har jag ju visserligen inte fått min kajak än så speciella tekniker kan jag inte yttre mig om. Men först så är min kajak tänkt som komplement till min trailer båt. Större vatten och längre transporter är inte aktuella heller. Tanken är småsjöar där det inte finns några ramper och åar. Kommer köpa anchor wizard ankar system. Som jag enkelt kan använda om det behövs. Hela vitsen för mig är en stabil men smidig kajak som jag kör på taket. Visst du kan slänga upp din hobie på taket också men då börjar det bli rätt mycket vikt. Inte helt enkelt om du är ensam och inte ser ut som Magnus Samuelsson.

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

Nu har jag ju visserligen inte fått min kajak än så speciella tekniker kan jag inte yttre mig om. Men först så är min kajak tänkt som komplement till min trailer båt. Större vatten och längre transporter är inte aktuella heller. Tanken är småsjöar där det inte finns några ramper och åar. Kommer köpa anchor wizard ankar system. Som jag enkelt kan använda om det behövs. Hela vitsen för mig är en stabil men smidig kajak som jag kör på taket. Visst du kan slänga upp din hobie på taket också men då börjar det bli rätt mycket vikt. Inte helt enkelt om du är ensam och inte ser ut som Magnus Samuelsson.
                  Jag har också båt men det är mer ett komplement till min kajak haha. Blir säkert bra med din kajak var bara nyfiken. Säger inte att nått är bättre än det andra. Sen kostar det ju en slant med en hobie. Tycker dock inte det är minsta jobbigt att lyfta på och av en outback på taket, och då fiskar jag alltid ensam. Har ju ett rino-rack på drag kroken så bara att lyfta upp nosen på kajaken och sen skjuta upp den på taket. Hur smidigt som helst. Jobbigaste har varit när jag släpat den genom skogar för att komma till den perfekta sjön. Men då spelar det ingen roll vad man släpar. Själv älskar jag ju när det är tungt, allmänt jävligt och äventyr.

Hoppas du blir nöjd, finns inget bättre än att fiska från kajak tycker jag. Som sagt jag använder bara båten när sonen är med eller vid väldigt stora sjöar. Föredrar lugnet och att fiska där ingen annan fiskar!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                  24 svar
                  2 422 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg lsjonsson  
                  Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57