djuphavsfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

djuphavsfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• djuphavsfiske

Tänkte höra med er rutinerade havsfiskare vilket ni upplever som bästa tyngd
    när ni ska nå botten vid djuphavsmete #fiske" från 200m och uppåt med stark ström typ 1knop och uppåt.
    tyngd säger jag eftersom jag testat blykula i stället för pilk och upplevt detta som stabilt. testade även att borra små hål i blyet och fyllde med lysfärg med bättre resultat som följd , men det ena kan alltid bli bättre
    man lär så länge man lever
    sigpic

Jag antar du inte hade någon krok på själva blysänket.
    Du upplevde alltså att fler fiskar drog sig till ditt tackel när du hade lite självlysande detaljer, eller?
    Har du provat blinkers? eller jiggar med lyse i?

undrar

Uttern_
    Senast ändrad av Uttern_; 2007-03-10, 22:15.
    Den gamle och navet
    (han som e ute å cyklar)

Kommentera

Min Erfarenhet e att ja, en blykula blir svårare för strömmen att dra med iom att den e så kompakt om man jämför med en rörpilk typ..Sen att även gå ner i Lindimension. Räcker faktiskt med 0.25 till havsfisket igentligen, men man måste ha bättre teknik om man får på större fisk..

Har fiskat i sundet, där e det rätt strömt, men aldrig djuphavsfiske med någon större störm, Men det lär ju vara samma sak att fiska på 30 meter och 200+ med ström igentligen?
      Specimen fishing for life

Kommentera

Blykula el päronsänke kör jag med när det är dags för mete. Från 500gr och neråt. Har väl ingen speciell favoritform, är det tungt och kompakt så är det väl bra. Räcker inte 500gr om strömmen sätter i får det bli en 200grammare tillsmmans med femhundran och räcker inte de så sätter jag väl på bly tills det räcker. Och som föregående talare säger så räcker 0,25 flät gott till metefiske. Fast skall jag meta i vrak så blir det grövre lina.Måste ju kunna bända ordentligt får att få upp ev heavy duty fisk från vraket.
        Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av girren33 Visa inlägg
          Tänkte höra med er rutinerade havsfiskare vilket ni upplever som bästa tyngd
          när ni ska nå botten vid djuphavsmete #fiske" från 200m och uppåt med stark ström typ 1knop och uppåt.
          tyngd säger jag eftersom jag testat blykula i stället för pilk och upplevt detta som stabilt. testade även att borra små hål i blyet och fyllde med lysfärg med bättre resultat som följd , men det ena kan alltid bli bättre
          man lär så länge man lever
          Hej girren.

Här på Vestlandet (i Hardangerfjorden) använder dom "äkta" havsfiskarna blyvikter upp till 2 kg, nä-e, jag skojar inte. Ytters i Hardangerfjorden kan strömmen vara några till 3-4 knop och då behövs det TYNGD.

Havsfisket (altså det tyngsta) bedrivs här från 200m och djupare, upp till mellan 400-500m och då vill det till att kunna "hålla botten". Spön: 50-80 punds (7-9 fot) med linor i dim. 50, 65 eller 80 pund (flätade, och tunna givetvis), med matchande rullar.

Man agnar med hela fiskar som regel (makrill, småsej, sill och liknande).
          Fiskar man med jigg och ev. "Gulp" kan man nog fiska med lättare blyvikter då en jigg styr nosen mot strömmen och på det sättet får mindre vattenmotstånd. För det är minsta möjliga vattenmotstånd, det hele rör sig om. mvh Flodström
          Mvh Flodström
          Flyfishing for salmon

Kommentera

vid stora djup jag använder egentillverkade rörpilkar som tyngd. kromade vattenledningsrör 25 till 30 cm blir en ca 400 grams pilk och 25 mm rostfritt rör till tyngre pilkar upp till 700 gram jag plattar till 5cm av röret i ett skruvstäd innan jag fyller på det gör att pilken faller mycket fortare än en rund bly klump och "plattan" blir en styrfena

vid stark stöm tex engelska kanalen där det inte är så djupt men med kraftig ström kan en platt eller halv rund bly tyngd ligga bättre och få grepp mot botten

det är bara att prova sig fram

snickarn

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
            2 svar
            2 602 visningar
            0 gillar