Hej! Lite blandade frågor! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hej! Lite blandade frågor!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hej! Lite blandade frågor!

Hej!

Premiärpost

Har fiskat sedan jag föddes nästan, men på en väldigt låg nivå. Lite enkel pimpling efter röding uppe i Marsliden (10 mil norr om vilhelmina) på vintrarna och sommarfiske efter gädda/aborre/gös vid landstället i spillersboda (utanför norrtälje).

Har en haspelutrustning (abu garcia) och spö (maxxaar?) och en del wobblers i blandad klass med mestadels rostiga krokar.
    Har fått en nytändning nu pga att jag fått mer tid över, samt att jag gärna vill hitta en hobby till som innebär utomhusvistelse (fotograferar en hel del). Och då lämpar ju fiske sig utmärkt

Haspelspö, rulle och låda tänker jag byta ut direkt och har tittat på följande saker:

Shimano Super GT:

Shimano Beast Master:

Loop Bag (med askar för drag) Jag föredrar väska med askar framför låda tror jag :

Jag har sedan även blivit lite intresserad av Flugfiske!

Då stugan i fjällen ligger nära fina forsar och vattendrag med öring, harr, röding så skulle det vara riktigt kul att kasta lite fluga. Samtidigt så är det 70 mil upp dit, så 90% av allt fiske per år kommer att ske i Roslagen.

Därför behöver jag en flugfiskeutrustning som klarar av både Havsöring/Gädda/Gös i skärgården samt Röding, Harr i fors.
    Detta trodde jag inte var några problem, men det verkar vara svårare än så, kan INGENTING om flugfiske, men har förstått att linan i kombination av spöt, i kombination med rullen avgör vad man ska / kan fiska.
    Har jag utrustning (klass 8??) för gädda i skärgården, så blir det inget kul att fiska efter Harr med detta i lapplandsforsen... Har jag utrustning för Harr och liknande (klass 5-6??) så blir det för klent om jag krogar en gädda i skärgården?

MÅSTE jag alltså skaffa två kit? Ett med lina, spö och rulle för Harr, Röding och ett för Gädda, Gös, Havsöring eller finns det en magisk medelväg?

Har tittat lite på detta kit:

Loop Adventure set CLW

Vad tror ni om mina idéer?

Fördelar / Nackdelar?

Mvh Patrik

Multirulle!

Tjenare där!

Om du nu fått blodad tand igen - varför inte satsa på riktiga grejer. Börja fiska som de stora grabbarna med multirulle Finns hur många goa multirullar som helst. Då får du en rulle som håller och dessutom är allround. Har slutat helt med haspel, bara plastdynga som går sönder, funkar väl till mete. Att man inte kan kasta lätta drag med multirulle är bara skitsnack, rätt rulle så jäv....

Här har du ett par härliga rullar
    Amb Revo
    Amb 2500
    Bifogade filer
    Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Att det skulle vara dom stora grabbarna som kör med multirullar det får stå för föregående talare. Jag garanterar dig att långt ifrån alla håller med där. Vad gäller flugutrustning kan jag kanske ge lite tips. Vill du helst inte ha två utrustningar så kan du kompromissa med ett spö klass 6-7. Kör en Wf till harren och en klumplina till kusten(finns färdiga att köpa) så har du grejor som klarar sig på båda håll. LOOP adventure är nog bra nybörjargrejor men jag tror att du kan komma lite till korta där om du ska börja "dänga" stora gäddstreamers. Rätta mig någon om jag är ute och cycklar. Fiskar själv med Blueline och så jag har inget emot LOOP. Du har rätt i att lina följer spö osv. Det kan du få hjälp med dit du väljer att gå för att handla. Vet du inte någon bra firma så släng ett mail till mig så kan jag hjälpa dig.

Kommentera

Lite lättare om du talar om hur mycket du är villig att lägga på grejorna och
        vilka kastvikter på dragen så blir det lättare att ha åsikter.
        Flugfiske, problemet är väl inte att kroka fisken och drilla den, problemet är väl snarare att kasta, blåser som sagt mycket mer i skärgården än i en fors omgiven av träd uppe norröver.
        Jag tycker haspel har sina fördelar, kräver mindre koncentration och man kan veva fortare om det behövs.
        Multi är bra för en del fiske, speciellt för tyngre fiske tycker jag det är bra.
        Senast ändrad av Alessandro; 2007-03-08, 22:48.
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Om man som jag inte har talangen eller tålamodet för å lära sej å kasta ordentligt med multirulle så går de hur bra som helst me haspel, är inte så frukansvärt prylgalen som vissa andra här

Men kan kanske lyfta tråden så att du kan få lite mer förslag på grejjer.

Ser fram emot lite snygga bilder oxå
          Det här ska du säga till bruden:
          Bit i kudden älskling, jag byter fil!

Kommentera

Jag har provkastat multirulle förut och förstår tjusningen.
            En sådan kommer troligen att införskaffas så småningom också.

Men till en början blir det Haspel och lite fluga.

Jag bor i Sundbyberg och har således sundbybergssportfiske ca 3 minuter från hemmet. Har varit inne där en gång och fått mycket bra hjälp. Kommer troligen ta mig dit när sakerna ska inhandlas.

Loop adventure finns ju i klass 6-7 och 9' (längden?).
            Menar ni att jag behöver ett längre spö i denna klass för att få upp gäddflugor och liknande?

Hur funkar det med dubbla uppsättningar med linor till samma rulle? Är det enkelt att byta lina?

Gällande vad jag är beredd och lägga så är dret väl inte så jättehårt styrt, men jag har siktat in mig på de spön och rullar jag skrivit om, alltså ca tusenlappen för haspelspö, tusenlappen för haspelrulle och ca 1500-2000 för nybörjarset flugfiske. Vet ju inte om jag kommer uppskatta det ännu, då jag vill inte ta i för mkt där, men ändå ha lite kvalitet på sakerna då det nog blir roligare att lära sig då...

Linor är jag ännu mera nybörjare på, vad står Wf för?

Gällande dragtyngder så vet jag inte riktigt faktiskt, men medelstora wobblers 10-15cm, skeddrag för havsöringen, och eventuellt lite jiggar och spinnare ibland.

Det är helt enkelt väldigt allround jag behöver när det häller haspel, och väldigt nybörjare och allround när det gäller flugfiske.

Mvh Patrik

Kommentera

Wf står för weight forward !! Själv ser jag inget annat än att ha 2st spön. Ett #5 för harren å ett #8 för gädda,öring !! Det finns begagnade bra grejjor här under forumet:

Kommentera

Ursprungligen postat av pasi75 Visa inlägg
                Wf står för weight forward !! Själv ser jag inget annat än att ha 2st spön. Ett #5 för harren å ett #8 för gädda,öring !! Det finns begagnade bra grejjor här under forumet:
                http://www.edgeflyfishing.com/
                2 spön och två rullar då?
                Eller kan man ha två spön men ha samma rulle och sedan två (eller fler) olika linor beroede på fiskesätt?

Begagnatdjungeln finns såklart, men det känns nästan omöjligt för en total nybörjare att hitta rätt där?
                Enklare att gå in i en butik, få kunnig service och gå därifrån med rätt saker.

Kommentera

Det blir alltid lättare att hantera tunga flugor om man har "mycket" spö. Alltså längd å klass. I ett nybörjar skede är det väl inte att rekomendera gäddflugor i megaformat så flugor i flashmaterial 10-15 cm kan nog gå bra. Kan förstå att du inte vill lägga ut hela lönen på spö när du inte vet om du kommer att vilja fortsätta fluga. Då kan nog Adventuren vara ett klokt val.
                  WF betyder att linans uppbyggnad har en tjockare del i ena änden. Enkelt sett, en klumplina. Weight forward översätt. En lina i fullängd. Ca: 25-30 meter. När man pratar klumplinor så är det korta linor med relativt hög vikt. Ca 10 - 12 meter i klass 7. Dom använder man vid tyngre fiske (flugor och när man vill uppnå längre kastlängder) Enkelt uttryckt. Där har man en sk. runningline. Eller skjutlina på svenska. Klumplinefisket är kanske inget att rekomendera direkt som nybörjare men ändå inte så invecklat som det kanske låter. Försök att hitta en handlare där du kan få prova olika linor. (flyfisherman t.ex. finns nära dig) Dom har även bra priser på bra grejor. Vi har alla olika temprament och olika linor passar olika för alla. Det är inte helt lätt men det finns hjälp att få.

Kommentera

Flugfiske handlar om känsla och balans i utrustningen. Det är sällan som såväl känslan som balansen finns kvar när du kompromissar mellan kraven som ställs på en fjällfiske-utrustning och en kustfiske-utrustning. Jag tror att den kompromissen får till följd att flugfiskeutrusningen hänger kvar på sina krokar i garaget när havsöringen eller harren ska frestas.

Så är det för mig i alla händelser.
                    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                    24 svar
                    2 249 visningar
                    0 gillar