Klassiska Legendariska Gamla Beten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Klassiska Legendariska Gamla Beten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Klassiska Legendariska Gamla Beten

Hej, jag fick dessa dessa beten 2014, när jag var 11 år, av min gamle-morfar (född ungefär 1920). På den tiden när jag fick dem visste jag inte alls mycket om fiske på det sättet jag gör idag och har sparat dessa beten som det vore något antikt till idag. Jag hade själv fiskat med dagens Abu -Spinnaren Reflex och -Hi-Lo, så jag tyckte att det var så coolt att få dessa äldre varianterna till de betena jag själv fiskade med, som inte heller säljs längre. Min gamle-morfar lever tyvärr inte längre så kan ju inte prata med honom om detta ifall någon skulle föreslå det.

Vet inte riktigt vad jag frågar efter men är det någon som vill berätta lite om betena? Vad är dom värda? (inte för att jag ska sälja dom). När är de tillverkade och hur gamla är de egentligen? Har verkligen ingen aning om något, det kanske är så att han köpte dom tidigt 2000-tal och då är det ju en liten flopp med detta inlägget. Man hoppas ju lite på att det ska vara från 1950 eller något med tanke på att han blev så gammal. Det ända jag vet är att de inte säljs idag vad jag kan se på typ södersportfiske.

Skillnader mellan dagens beten och dessa är att det står Sweden på denna Spinnaren Reflex som det inte gör på dagens, ifall det är en ledtråd till någonting? Också att Hi-Lo är tillverkad i Taiwan står det med fetstil som jag heller inte sett på dagens.

Han gav mig dessutom den sillen eller vad det är. Men den tar jag bara med som en chansning.

Har verkligen ingen koll på sånt här. Tacksam för svar.
    Bifogade filer

På 80- talet lade man ut tillverkningen av hi lo wobblern till lågprisländer så den är iaf inte äldre än så. Reflex spinnare är däremot äldre, säkert någon annan här som vet mer specifikt.

Kommentera

De klassiska spinnarna, ABU spinnaren med slät sked, ABU Reflex-spinnaren med veckad sked och Mörrumspinnaren monterades färdigt för hand. Det var vanligtvis äldre eller handikappade människor ute i landet som knåpade ihop dem och fick en slant att dryga ut hushållskassan eller pensionen.
      Din gula spinnare är speciell. Den hade utbytbar sked och såldes på 50- och 60-talet. Det ingick flera olikfärgade skedar i asken och troligen även olika kroppar att kombinera ihop till det som blev den fiskdagens lösning på problemet att locka fisken till hugg. Dessa kombinationsspinnare var populära bland dem som sökte fisk med fettfena i älvar och åar.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
        De klassiska spinnarna, ABU spinnaren med slät sked, ABU Reflex-spinnaren med veckad sked och Mörrumspinnaren monterades färdigt för hand. Det var vanligtvis äldre eller handikappade människor ute i landet som knåpade ihop dem och fick en slant att dryga ut hushållskassan eller pensionen.
        Din gula spinnare är speciell. Den hade utbytbar sked och såldes på 50- och 60-talet. Det ingick flera olikfärgade skedar i asken och troligen även olika kroppar att kombinera ihop till det som blev den fiskdagens lösning på problemet att locka fisken till hugg. Dessa kombinationsspinnare var populära bland dem som sökte fisk med fettfena i älvar och åar.
        Häftigt!! Tack för svar!

Kommentera

Det finns en liknande tråd i ämnet!

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
          2 svar
          2 602 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg TomHiddleston