Bästa abborrsetet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa abborrsetet

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bästa abborrsetet

Ge mig bästa abborrsetet i prissegmentet 2500-3000 kr
    Kastvikt upp till ca 25 gram. Mest jigg men kastar även hårdbeten/wobblers

Aningen lättare än du efterfrågade men kanongrejer till bra pris. Borre Fiskeset - Fiskeset - Dittdrag.se

Kommentera

Jag gillar perchfight jigg light och Daiwa Fuego 2000

Kommentera

Det här kanske skulle kunna vara något då...

Kommentera

Ursprungligen postat av DanneT Visa inlägg
          https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...yABEgLQ6_D_BwE

Det här kanske skulle kunna vara något då...
          Spöt är riktigt skönt och fungerar till både jigg och hårdbeten! Har även testat kasta med exakt den rullen när jag provkastade Perchfight spöt hos en jag fiskade med... Jag föredrar Daiwa 2000 rullen! Tycker 2500 rulle känns klumpig med spöt.

Kommentera

https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...ing-combo.html dock får du med lina här

Kommentera

Ursprungligen postat av Villespinn91 Visa inlägg

....Jag föredrar Daiwa 2000 rullen! Tycker 2500 rulle känns klumpig med spöt.
              Smaken är som baken, delad! Föredrar den lite större (inte djupare) spolen som t ex Daiwa LT 2500-(XH) har. Shimano 2500 är aningen större och vanligen ngt tyngre vilket på marginalen kan balansera ett långt spö lite bättre...

Spön finns det ju en uppsjö av, heder åt Söder sportfiske som faktiskt anger aktionen och vad spöna primärt är gjorda till för slags fiske för just den serie det tipsas om i länken ovan. Mera sånt!

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

Smaken är som baken, delad! Föredrar den lite större (inte djupare) spolen som t ex Daiwa LT 2500-(XH) har. Shimano 2500 är aningen större och vanligen ngt tyngre vilket på marginalen kan balansera ett långt spö lite bättre...

Spön finns det ju en uppsjö av, heder åt Söder sportfiske som faktiskt anger aktionen och vad spöna primärt är gjorda till för slags fiske för just den serie det tipsas om i länken ovan. Mera sånt!
                kastade vibrationsbeten med jigg light. Inga problem alls.

Kommentera

Ursprungligen postat av Villespinn91 Visa inlägg

kastade vibrationsbeten med jigg light. Inga problem alls.
                  Ur led är tiden.. Kan man fiska vib lures med ett jiggspö?! (bara lite ironi)

Kommentera

Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg

Ur led är tiden.. Kan man fiska vib lures med ett jiggspö?! (bara lite ironi)
                    Ha, förstår dig, det är klart det nästan kan gå lite inflation i spötyper dedikerade till specifika fisketekniker. Köper jag spön via nätet så vill dock iaf jag gärna att de anger något om aktionen.

T ex om det är topp-, halv- eller nästan helaktion och gärna något om hur snabbt det är snarare en en massa om "X45, Nano, space-age, X-rap, high modulus, low resin, passar allt nordiskt fiske och olika tekniker lika bra"...

Hur "low resin" det är och vad det innebär konkret får man aldrig veta så alla spön kan sägas vara low resin i för hållande till spön med higher resin... "Nordiskt fiske"? Kan ens en sportfiskare komma på ett sånt udda begrepp?

Tyvärr får jag nästan säga så har "snabbt" varit på modet i flera år, så nu säljs nästan alla spön som sådana, som om snabbt och toppig aktion alltid är bättre, även med stum flätlina.

"Svampiga" spön hörde man inte så mycket om för tja drygt 10 år sen, idag tror jag nästan att spön med en djupare aktion ofta felaktigt uppfattas som svampiga när de helt enkelt böjer sig mer än en aning söder om spöholken när beten nära maxvikt kastas, man är ovan, nästan främmande för det...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 425 svar
                    239 416 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg SjonsBaever  
                    Startad av JontaK, 2019-03-28, 21:01