Vilken är er bästa metod för bäcköring? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken är er bästa metod för bäcköring?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

En pinne max 2 m när inte bäcken är mycket mer än max 3 m bred. Tunn lina, lagom med sänke så att krok med mask sjunker genom det strömmande vattnet. Ibland så brukar man kunna se dom i det grunda vattnet och då släpper man ner kroken med masken försiktigt en liten bit framför bäcköringen och låt krok o mask följa med strömmen tills den kommer framför öringen o se om den är huggvillig. Jag hade en sådan bäck inte långt ifrån stugan när jag bodde i n delen av Jönköpings län. Kul fiske.
    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg

antagligen en dum fråga? men vad är BFS?

aha, du kör flöte? själv har jag nog aldrig använt mig av flöte vid bäckmetet utan alltid bara kört me lina, litet hagel å krok/fluga, men kan tänka mig det är en kanonmetod me känsligt flöte för att fiska effektivt!

mvh/peter
      BFS är ultralätt fiske med multirulle och multispö. Man fiskar med rullar speciellt tillverkade för att kasta extremt lätta beten (ner till under 1 g). Stefan1 länkade tråden om BFS som jag tycker du ska kolla igenom om du tycker detta låter intressant.

Kommentera

Ursprungligen postat av Veronni Visa inlägg
        Hej!

Sitter och planerar bäcköringsfisket med kastspö.

Hur gör ni, har ni utvecklat någon egen metod kanske?
        Funkar räka om man vill meta?

VIka ytbeten/ytdrag använder ni?

Hur kastar ni iväg en fluga smidigast med kastspö i en mindre bäck? (vanlig bombarda är inte helt idealt antar jag)
        ----------------------------------------------------------

Hej Veronni;

När jag var ung grabb metade jag tillsammans med min kusin Bert Smedberg i Kvarsätesbäcken nedanför min morfars, Erik Olov Lindgrens och mormors hus i Hov, Selånger....

Vi använde egensnickrade rönnmetspön, med nylonlina och enkelkrok. Som bete använde vi vanlig lövmask som vi grävde upp i morfars gödselstack bakom hans ladugård....

Vanlig vikt på bäcköringarna var 2-5 hekto och de allra största vägde drygt 8 hekto...

Med vänlig fiskehälsning,
        Old Firehand
        Leif Engström

Kommentera

Bäcköring metar man eller flugfiskar. Dom är så små att dom förmodligen inte hugger på drag alls. Om du inte har en bra bäck med stora fiskar i!

Bra bok om bäcköringsmete på rea just nu för 39kr
          https://www.settern.se/flugfiske-c-1...mmar-p-50.html
          Gör du ett konto på sidan så får du även vip/välkomstpaketet som är typ 5st fiske böcker för 1kr.

Kommentera

Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

BFS är ultralätt fiske med multirulle och multispö. Man fiskar med rullar speciellt tillverkade för att kasta extremt lätta beten (ner till under 1 g). Stefan1 länkade tråden om BFS som jag tycker du ska kolla igenom om du tycker detta låter intressant.
            Ja, det är det verkligen. På vissa vatten räcker det med ett kortare metspö/pinne och lina så brukar man kunna fiska rakt över bäcken.
            Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg

Gränsen går där du sätter den.
              Man kallar dom bara ”bäck ” för att dom är små och lever i bäcken.
              Det är samma art som ”sjö” ”havs” osv, dvs salmo trutta, man kan säga salmo trutta fario, fario för bäck tex.

Förr trodde man det var olika arter, men studier har visat att dom har samma genetik, bara olika liv.

va?
              så om man sätter ut en bäcköring på några år och ca 200gram så blir det en 2kg i havet?

Kommentera

Ursprungligen postat av abe Visa inlägg

va?
                så om man sätter ut en bäcköring på några år och ca 200gram så blir det en 2kg i havet?
                Precis. Men behöver inte vara havet. Insjööring funkar på samma sätt.
                Fast som jag förstår ska det helst vara gulsäcksyngel som ska sättas ut.

Kommentera

Ursprungligen postat av abe Visa inlägg

va?
                  I teorin ja.

Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                  &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                  ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                  Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Tack båda ovan!
                    Jag TRODDE att generna anpassade sig så att en bäcköring aldrig kan bli jättestor även om vattnet helt plötsligt blir typ hav.

Kommentera

BFS eller UL- fiske förefaller roligast om du frågar mig. Finns många filmer om det på YY, där vissa är rena kastvirutoser https://youtu.be/UFLL9HFAw7c
                      https://fishingdiscoveries.com/bait-finesse-system/ (flera filmer i länk)

Haspel är lite enklare och ffa billigare dock... Mete kan nog vara det effektivaste många gånger men ger ofta en krok i svalget, där har spinnfiske med haspel- eller spinnrulle en klar fördel i min bok.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 602 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40