Pris på trekrok - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pris på trekrok

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Pris på trekrok

Har tidigare haft rejält med trekrok i reserv men nu har förrådet börjat sina. Kör nästan uteslutande Gamakatsu TR13. Noterade att priset för ett 10-pack 2/0 ligger runt 140:-
    Spontant känns det dyrt att betala 14:- per krok och jag vill minnas att jag får några år sedan betalade typ 70-80:- för samma 10-pack. Minns jag helt fel eller har priserna dragit iväg så mycket?
    VMC 8650PS känns som ett "prisvärt" alternativ (~200:- för 25-pack). Jag tycker skaften ser lite långa ut på krokarna på bilderna jag kan se på nätet. Någon som använder 8650PS? Eller tips på annan prisvärd krok för gäddfiske.

Jag har tidigare kört Owner ST-36 men den är ju också jäkligt dyr. På t.e.x Söder får du 5 st 3/0 för 119:- vilket är lite väl saftigt för min del.

Gick förra året över till en krok från Mustad, TR78 tror jag modellen heter. Om jag inte minns fel betalade jag typ 150 spänn för ett 25-pack. Har varit nöjd med denna krok men storleken är lite mindre än Owner.

Edit: Hittade den nu när jag googlade, här får du 25 st 2/0 för 159:-, är ganska säker på att det är just denna jag kör. https://www.xxl.se/mustad-tr78-ultra...165558_1_style
    - 1a plats Fiskesnacks Gäddfemma 2020
    - 1a plats Fiskesnacks Gäddfemma 2019

Kommentera

Ursprungligen postat av hnkm Visa inlägg
      Jag har tidigare kört Owner ST-36 men den är ju också jäkligt dyr. På t.e.x Söder får du 5 st 3/0 för 119:- vilket är lite väl saftigt för min del.

Gick förra året över till en krok från Mustad, TR78 tror jag modellen heter. Om jag inte minns fel betalade jag typ 150 spänn för ett 25-pack. Har varit nöjd med denna krok men storleken är lite mindre än Owner.

Edit: Hittade den nu när jag googlade, här får du 25 st 2/0 för 159:-, är ganska säker på att det är just denna jag kör. https://www.xxl.se/mustad-tr78-ultra...165558_1_style

Tack för tipset!
      Var inne på XXL Bromma precis men fanns endast via webben. Kollade på andra Mustadkrokar och de ser små ut för sin storlek (precis som du skrev) (kollade på 2/0 av någon modell som såg ut som en 1 eller 1/0).

Måste vara sjuka marginaler på krok....EDIT: ... och lekande, och beteslås, och fjäderringar...
      Lika bra att acceptera att man är lurad

Kommentera

Har kört många år med vmc 8650 och den har aldrig svikit mig. Men nu senast så provade jag SZ nya krokar som känns vassa och rejäla

Kommentera

Har inte sz rätt bra priser på storpacken?

Kommentera

Ursprungligen postat av RichardR Visa inlägg
            Har tidigare haft rejält med trekrok i reserv men nu har förrådet börjat sina. Kör nästan uteslutande Gamakatsu TR13. Noterade att priset för ett 10-pack 2/0 ligger runt 140:-
            Spontant känns det dyrt att betala 14:- per krok och jag vill minnas att jag får några år sedan betalade typ 70-80:- för samma 10-pack. Minns jag helt fel eller har priserna dragit iväg så mycket?
            VMC 8650PS känns som ett "prisvärt" alternativ (~200:- för 25-pack). Jag tycker skaften ser lite långa ut på krokarna på bilderna jag kan se på nätet. Någon som använder 8650PS? Eller tips på annan prisvärd krok för gäddfiske.
            ----------------------------------------------

Hej Richard;

Jag har använt och använder VMC BZ7650 trekrokar i sötvatten och VMC PS7650 i saltvatten..

Förr köpte jag dem i 100-pack från VMC i Frankrike...

Old Firehand
            Leif Engström

Kommentera

Är också gamakatsu-nördig men har kört en del med Svartzonkers nya Horizon-hooks om dom har funkat bra. Ligger under hundralappen för ett tiopack iaf.
              2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
              2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
              2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
              8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
              2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023
              7:e plats i FIskesnacks Gäddfemma 2024

Kommentera

Apropå marginaler såg jag att en välkänd tillverkare släppte en ny Fluorocarbon-tafs. För 99 kronor styck. Galenskap.

Kommentera

Tråkigt att krok blivit så dyr om det stämmer, har dåligt koll... men ca 24kr/st för Owner ST-36 damn! Borde köpt på mig krok också när rulle från Japan nyligen inhandlades.... så får det bli framöver så ofta det går...

Å i annan tråd är sägs att spön nu blivit riktigt dyra att frakta inom riket... så pass att beg. köp blir mindre intressanta.

350-400kr för ett smalt rör max 120 cm och säg under 1 kg emballerat är jäkla dyrt!
                  Undrar varför extremt långsmala, lätta paket över 120cm är så logistiskt svåra och därmed dyra att hantera? Samarbetar fraktföretagen med de inom sportfiske bortom mängdavtal månne?

Är för övrigt Honkamaa numera hnkm? Isf why?
                  Senast ändrad av anteman; 2021-03-13, 17:45.

Kommentera

Var för kanske 10 år sedan ganska välkänt att fiskebutikerna tjänade mest på krokar. Och inte alls så mycket på plotter/ekolod. För ett lod på 22 000 låg vinsten på ca 2000 spänn om jag minns rätt.

Nu tycker jag att tillverkarna blivit något bättre på att sätta på bra krokar direkt. Jag brukar plocka av alla krokar och montera på när jag ska fiska. Byter jag drag flyttar jag även krokarna. På det sättet slipper man rostiga och dåliga krokar då det kanske kan ta några pass innan samma bete används igen. Så man klarar sig ganska bra och länge på kanske 10 krokar i varje storlek. Det är även lätt att hålla koll på att man hela tiden har schyssta krokar. Sen att det kan vara drygt att byta förstår nog alla, fördelen är att det ibland inte byts bete konstant.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                    24 svar
                    2 340 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13