Spö till abborrefiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö till abborrefiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Adde900 Visa inlägg
    Tja! Är ute efter ett nytt spö nu när det snart är dags att fiska abborre igen
    Jag använder för tillfället en daiwa tatula sv tws 103
    Letar efter ett spö där jag kommer använda till jiggfiske efter abborre.
    JIggar främst med joggar inkl tyngd över 10 gram och sällan mer än 25 gram. Främst runt 15-20 gram.
    Har ni några tips?
    Tack på förhand.​​​​​​
    ----------------------------------

Hej Adde 900;

Både Berkley och Daiwa har många bra 7 - 8 fots haspelspön att välja bland som passar perfekt vid jiggfiske efter Abborre...

Som haspelrullar använder jag själv fabrikaten Berkley, Daiwa och Mitchell..

Mitchell 308, 309, 300 och 330 har jag fiskat framgångsrikt efter Abborre och Öring med sedan 1960-talet.. Därför kan jag varmt rekommendera det franska fabrikatet Mitchell...

Old Firehand
    Leif Engström

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

Ok jag har tittat på dem, i mitt fall 7'7" spinn -24g som jag tänker mig som ett wobblerspö ("cranks") med sin förhoppningsvis djupa, lite långsammare aktion, halv- 3/4 - stämmer det? Vilket har du och vilka beten, vikter kör du?
      Precis det jag har, 7'7" upp till 24gram! Kanonspö till cranks bland annat. 3/4s aktion som du säger, långsam aktion. Fiskar en hel del med lipless cranks och bladed jigs/chatterbaits också, toppen med det spöet då man får minsta vibration en liten bit ner i spöblanken för bättre känsla. Matcha det spöt med en Tatula, Curado 201 så är du hemma. Sen att det är rätt snyggt och förvånansvärt lätt trots sin längd är en god fördel ;-)

Kommentera

Låter bra!

Å art. har du inget mer upplysande säga om din reklamation på Skillz?
        Senast ändrad av anteman; 2021-03-13, 17:35.

Kommentera

Ursprungligen postat av GbgRobin Visa inlägg

Precis det jag har, 7'7" upp till 24gram! Kanonspö till cranks bland annat. 3/4s aktion som du säger, långsam aktion. Fiskar en hel del med lipless cranks och bladed jigs/chatterbaits också, toppen med det spöet då man får minsta vibration en liten bit ner i spöblanken för bättre känsla. Matcha det spöt med en Tatula, Curado 201 så är du hemma. Sen att det är rätt snyggt och förvånansvärt lätt trots sin längd är en god fördel ;-)
          Slog till på ett sånt och ett Skillz BC 215 cm, 4-24g då jag inte kunde bestämma mig... Torrfiskat, d v s böjt, svingat, belastat de två och och den förra är ovanligt djup i aktionen iaf för mig, säg 3/4 som du sade, alltså ett bra wobblerspö för mig med flätlina medan Skillz är något toppigare, marginellt styvare i toppen och i botten samt känns rappare.

Vilket till del kan förklaras av längdsskillnaden 215/231 cm, så kanske mer för twitch-beten, mer allround men det senare inte ett heller dedikerat jiggspö för mig iaf även om det säkert funkar.

Lite lustigt att man gärna köper fler spön om man har båt men så är det för mig iaf, finns plats för dem alla och så inbillar man sig att man får mer fisk då eller så vill man bara att det ska "lira" mellan huggen... :-) För egentligen är ju rätt teknik, bete, fisketid och rätt vatten/del av vattnet långt viktigare än "optimalt" spö och rulle...
          Senast ändrad av anteman; 2021-03-19, 19:03.

Kommentera

Tjena,

Har ett Gunki Chooten 10-35g som gör sjukt bra ifrån sig med 7-20g skallar.
            ​​​​​
            Jag fiskar mycket på djupa vatten efter stor abborre och spöt är helt fantastiskt till just det ändamålet.
            En och annan gös kliver på ibland och då är det inga problem att nita gösens hårda käftar med ryggraden spöt har.

Har precis fått tag på ett begagnat Abu rocksweeper spö som jag alltid velat ha (slut i butik för längesedan) så Gunki spöt kommer bara damma i förrådet. Är du intresserad av att köpa så skicka PM.

Köpte Gunkit i november, kvitto och garanti finns.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

Slog till på ett sånt och ett Skillz BC 215 cm, 4-24g då jag inte kunde bestämma mig... Torrfiskat, d v s böjt, svingat, belastat de två och och den förra är ovanligt djup i aktionen iaf för mig, säg 3/4 som du sade, alltså ett bra wobblerspö för mig med flätlina medan Skillz är något toppigare, marginellt styvare i toppen och i botten samt känns rappare.

Vilket till del kan förklaras av längdsskillnaden 215/231 cm, så kanske mer för twitch-beten, mer allround men det senare inte ett heller dedikerat jiggspö för mig iaf även om det säkert funkar.

Lite lustigt att man gärna köper fler spön om man har båt men så är det för mig iaf, finns plats för dem alla och så inbillar man sig att man får mer fisk då eller så vill man bara att det ska "lira" mellan huggen... :-) För egentligen är ju rätt teknik, bete, fisketid och rätt vatten/del av vattnet långt viktigare än "optimalt" spö och rulle...
              Kul o höra! Flera spön är aldrig fel, skönt att du hittade något som satt rätt. Använder just nu kombon Okuma Psycho Perch och en ny jag ska prova till våren, 13 Fishing Fate Black casting, som ska bli för ytbeten och jerkbaits. Klockren toppig aktion till lättare beten, typ de mindre Rapala Shadow Rap 7-9cm. Nu är det bara lite varmare väder och mindre vind samt tummen som ska ur r*ven så blir det peta abborre snart! ;-)

Kommentera

Ursprungligen postat av GbgRobin Visa inlägg

Kul o höra! Flera spön är aldrig fel, skönt att du hittade något som satt rätt. Använder just nu kombon Okuma Psycho Perch och en ny jag ska prova till våren, 13 Fishing Fate Black casting, som ska bli för ytbeten och jerkbaits. Klockren toppig aktion till lättare beten, typ de mindre Rapala Shadow Rap 7-9cm. Nu är det bara lite varmare väder och mindre vind samt tummen som ska ur r*ven så blir det peta abborre snart! ;-)
                Blir nog bra och även om jag inte prövat mina så behåller jag nog båda... Skillz blir nog ett bra jerkspö för de beten du nämner och är toppigt nog. Vill inte ha ett styvt jiggspö till sånt utan ett lite djupare som både kastar wobbler mjukare och ger liv till betet, är sällan tyngre jerkbeten jag kör, den absolut tyngsta på 19g Storm Minnow D.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                3 427 svar
                239 608 visningar
                12 gillar
                Senaste inlägg emilone
                av emilone