Tips på bra kastnät - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på bra kastnät

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips på bra kastnät

Du som använder kastnät för att fånga betesfisk (löja mm) har du nåt tips vad man ska köpa?

Och kanske på vad man INTE ska köpa.

// Lars

Ursprungligen postat av Båtskär Visa inlägg
    Du som använder kastnät för att fånga betesfisk (löja mm) har du nåt tips vad man ska köpa?

Och kanske på vad man INTE ska köpa.

// Lars
    Jag har lärt mig under några år nu och kan dela med mig av att du inte skall köpa ”lek”näten som säljs i Sverige.
    Dom är för små. Bara 3-5 fot i radie.
    Jag bytte upp mig till en radie på 9fot dvs 18fot i diameter. Nästan det dubbla.

Först då är det ganska enkelt att fånga betesfisk.
    Även där det är ganska djupt upp till 3-6 m.

Visst det är lite tyngre och svårare att kasta, men inte för tungt eller svårt.

Jag letar nytt sen ett tag tillbaka för dom har en fallenhet för att få lite hål osv.
    Det jag fick tag i var ingen vidare kvalitet.
    Det är nog staterna eller eBay som gäller. Jag har inte lyckats hitta kvalitet från närmare håll i alla fall.
    Bara googla på bra kastnät och sätt en maxbudget för vad du kan tänka dig att lägga.
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Thanks mate!

Kommentera

Jag håller med Bowen att rätt diameter är viktigt. Bra förvaring av nätet ökar också livslängden. Skölja bort smuts och sånt och förvara svalt. Jag kommer inte ihåg märket på mitt kastnät men tror jag betalade 399:- för tio år sedan och det har hållit än. Kanske att det var ett wiggler? Visst det är lite hål här och där som kommit av att man river loss nätet när det fastnat på botten men i övrigt en riktigt bra grej att ha. En bra längd på snöret är också bra, gärna 7-8m inte för att man kastar så långt utan för att det behövs längd när nätet sjunker ner. Tacksam för att personalen på flyfisherman i Järfälla tog sig tid och visade kasttekniken.

http://www.lundgrensfiske.com/sv/oev...-kastnaet.html

Gå och prata med Lundgrens, en känsla säger mig att de kan en hel del om nät.

Edit. Mitt nät är ca 1.8meter i diameter och kan därför inte jämföras med ett större. Så länge jag har kunnat sikta löjorna så har det aldrig svikit mig. Kan tänka mig att ett större kastnät fungerar ännu bättre. Jag kastar när jag antingen ser löjorna simma strax under ytan eller när det bubblar på ytan. Får man en fullträff och löjstimmet är tjockt så är en 50-60 löjor inte ovanligt. Då tar det såpass lång tid att få loss löjorna att en del tom hinner dö. Jag vet en del som kollar på ekolodet och kastar efter stimmen där och står löjorna djupare är nog ett större nät oslagbart. Det jag vill säga är att det funkar bra med ett mindre nät, men dagar då löjan går djupare och inte kan ses då är det nästan hopplöst. Jag försöker hålla utkik efter platser där löjorna ofta står.

Senast ändrad av gabbu; 2020-08-15, 20:35.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
        2 svar
        2 602 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg TomHiddleston  
        Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40