Vad ska man göra med sin gamla utrustning - är den fortfarande användbar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad ska man göra med sin gamla utrustning - är den fortfarande användbar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tack igen för alla svar!
    Jag tror det är tryggt att utgå från att det inte är några värstingspön jag har liggande, men det verkar ändå som de fortfarande kan vara brukbara. Mina gamla rullar är både kantstötta och dåligt (aldrig) servade, så det känns inte värt att satsa på dem. Gold Max-rullen tror jag dessutom inte stoppen fungerar på när man vevar "baklänges"..

Men om spöna fortfarande är användbara kan man ju investera i någon haspelrulle som kunde passa. Ser att bägge mina gamla spön är märkta med "3", osäker på om det är en storleksbenämning eller någon annan slags klassifiering (och om det ens är relevant idag). Av det jag minns från mina unga år benämndes Abu-rullarna i storleksklasser som 2, 3, 4 osv.. och med en 6a framför om man hade en sån spexig "quickfire-trigger" som jag har på min gamla Black Max 64. Men så enkelt verkar man inte göra det längre.

Någon som har input på prisvärda rullar som kunde vara lämplig till dessa spön (utgår från att Bronco-spöt är bäst av dem så det blir väl till det då)? Kan vara både en billigare ny eller begagnad. Tänker mest så man får ett spö som kan användas till lite annat än mitt ultralätta. Exempelvis om man skulle försöka fiska gädda eller "pillemete" i sundet från båt, som föreslogs ovan

Bifogar bilder på mina gamla spön och rullar som kuriosa.

Leif: Tack för de uppmuntrande orden. Var ute och försökte med lite bottenmete efter plattfisk med min ultralätta utrustning igår, med en känning men inget napp. Har provat kasta lite från en pir på kusten och i Lödde-/Kävlinge ån med. Hittills utan framgång. Men har åtminstone varit fint väder
    Bifogade filer

Kommentera

Din Noir 30 finns i större modeller om du är nöjd med den (vilket jag är med företrädaren Safina Pro) Sedan pratar flera gott om Daiwas Ninja LT t ex i storlek 3000 eller 4000 beroende på linval, D spolen rymmer mer vilket kan vara bra om du kör nylon, annars kan en grundare spole (utan D) räcka. Shimanos instegsrullar t ex Sedona lär göra jobbet i samma storlekar, ABU och Penn har sina nöjda ägare med de har jag dålig koll på. Kolla på FS-säljes och Tradera.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
      2 svar
      2 602 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg TomHiddleston  
      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40