Snälla hjälp mig att välja haspelrulle & spö. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Snälla hjälp mig att välja haspelrulle & spö.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Snälla hjälp mig att välja haspelrulle & spö.

Jag önskar att få hjälp med att välja haspelrulle och spö. Mitt gäddfiskeset jag har idag med multirulle är inte så roligt längre då det är för kraftigt för fiskarna jag lyckas fånga.

- Budget för haspelrulle & spö ca. 1500-2000kr. Köper jag för dyr utrustning så kommer jag vara alldeles för rädd om prylarna vilket blir jobbigt.
    - Ska användas till regnbåge, öring, abborre samt lättare gäddfiske.
    - Spinnfiske.
    - Fiskar till 50% från land och 50% från båt.

Rulle:
    - Vill inte ha T-handtag på veven.
    - Storlek: kanske 2000-3000?

Spö:
    - Vill ha korkhandtag.
    - Spölängd: öppen för förslag.
    - Kastvikt: 7-28g, 10-30g eller kanske nåt annat?

Tacksam för alla tips och råd.

Ja du, det är verkligen en jungel med spö och rullserier från en rad olika tillverkare som Abu Garcia, BFT, D.A.M, Daiwa, Okuma, Penn, Shimano och så vidare... Låter väl i alla fall vettigt med 2000 - 3000 rulle och spö runt dryga 7 - 8 fot och runt en 30 g kastvikt.

Är mest än smaksak vad man föredrar, men med korkhandtag är de första lite billigare spön jag kommer tänka på Shimano Catana, Forcemaster och Daiwa Prorex s. Abu garcia har vad jag vet även lite dyrare spön med korkhandtag.

Rullar utan T-handtag i storlek 30/3000 och däröver är det vad jag vet Abu och Okuma som har. Shimano och Daiwa tror jag kör mycket med T-handtag på sina lite större rullar.

Okuma tycker jag själv gör både prisvärda spön och rullar under 1000-lappen, det lite krångliga där är väl att hitta nåt med korkhandtag dock. Rullar har dom exempelvis rätt bra runt 500-hundringen till kring 1000-lappen med lite tur på rea. Bland annat Altera, Jaw, Artics RTX, Inspira och Helios.

Hos Shimano tycker jag minst du ska satsa på en Nexave, Sahara eller Nasci rulle. Också de ligger under tusingen i pris. Annars är Stradic CI4+ en fin rulle, eller Super Gt 2500 RD om du föredrar bakbroms. 699 kr hos Xxl.se.

Daiwa har även en riktigt duglig "instegsrulle" runt 500 kr som fått fina recensioner vilken även jag äger en utav i storlek 2000 och med vanligt vevhandtag. - Ninja lt.

Hoppas att du fick något bra tips eller blev något klokare!

Skitfiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av FreddeForell Visa inlägg
      Ja du, det är verkligen en jungel med spö och rullserier från en rad olika tillverkare som Abu Garcia, BFT, D.A.M, Daiwa, Okuma, Penn, Shimano och så vidare... Låter väl i alla fall vettigt med 2000 - 3000 rulle och spö runt dryga 7 - 8 fot och runt en 30 g kastvikt.

Är mest än smaksak vad man föredrar, men med korkhandtag är de första lite billigare spön jag kommer tänka på Shimano Catana, Forcemaster och Daiwa Prorex s. Abu garcia har vad jag vet även lite dyrare spön med korkhandtag.

Rullar utan T-handtag i storlek 30/3000 och däröver är det vad jag vet Abu och Okuma som har. Shimano och Daiwa tror jag kör mycket med T-handtag på sina lite större rullar.

Okuma tycker jag själv gör både prisvärda spön och rullar under 1000-lappen, det lite krångliga där är väl att hitta nåt med korkhandtag dock. Rullar har dom exempelvis rätt bra runt 500-hundringen till kring 1000-lappen med lite tur på rea. Bland annat Altera, Jaw, Artics RTX, Inspira och Helios.

Hos Shimano tycker jag minst du ska satsa på en Nexave, Sahara eller Nasci rulle. Också de ligger under tusingen i pris. Annars är Stradic CI4+ en fin rulle, eller Super Gt 2500 RD om du föredrar bakbroms. 699 kr hos Xxl.se.

Daiwa har även en riktigt duglig "instegsrulle" runt 500 kr som fått fina recensioner vilken även jag äger en utav i storlek 2000 och med vanligt vevhandtag. - Ninja lt.

Hoppas att du fick något bra tips eller blev något klokare!

Skitfiske!
      Jag tackar för tipsen!

Ja "tyvärr" är det en extrem djungel så de bästa är att gå in till en handlare men jag vill inte göra det utan att ha fått lite att fundera över först.

Jag har tittat på Shimano Nasci som kostar 1000kr hos xxl och spö Abu Garcia Venturi 902 ML 7-28g 9ft för 750kr eller Venturi 802 M 10-30g som jag antar är 8ft för 700kr. Jag har läst en hel del positivt om Nasci men vet inget om Abu Venturi.

Shimano Catana säger du... jag googlade runt lite och hittade en combo hos Tajtlajn för 1100kr. Kanske är inte är så tokigt.

Kommentera

Med den budgeten hade jag nog köpt en Daiwa Ninja-rulle. 2000-storleken på nya black silver LT ska ha ett I-format handtag om jag inte missminner mig. Jag köpte en Daiwa Ninja som extrarulle så jag skulle slippa släpa med mig alla fiskesaker då jag ofta fiskar när jag besöker familj/vänner "hemma". Jag är supernöjd med rullen. Kan inte påstå att jag saknar min Shimano Stradic CI4+ trots att den kostade 3-4 gånger mer.

När det gäller spöt så tycker jag alltid om att känna på spöt innan. Personligen så föredrar jag 9-fotsspön när jag fiskar från land. Det är väl mest en vanesak för mig, men jag tycker jag får till de kastlängder jag vill ha utan att tappa känslan. Jag har en tidigare version av Westin W3 spin med kastvikt på 7-30 gram och tycker det är strålande som allround-spö. Jag kollade lite snabbt och det verkar finnas för runt tusenlappen online. Då har du råd med två flätlinor till spolarna (om man fortfarande får 2 spolar till Daiwa Ninja-rullen) inom ramen för din budget. Ett annat spö i ungefär samma prisklass som är trevlig är Shimano Beastmaster.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
        3 430 svar
        240 465 visningar
        12 gillar
        Senaste inlägg engqvist  
        Startad av JontaK, 2019-03-28, 21:01