Tips på Rulle till grim reaper 9fot 110g - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på Rulle till grim reaper 9fot 110g

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips på Rulle till grim reaper 9fot 110g

Tjena, jag hae nu kommit fram till att det blir ett spinnspö med multirulle som mitt nya gäddspö, efter att jag blev tipsad till detta i en annan tråd.

Jag blev rekomenderad ett grim reaper spö på 9fot 110g pitch black. Eller ett styvt daiwa spö. Dock så är jag helt ny till multirullar etc. Därav har jag ingen aning om vilka rullar som är bättre, vad en lågprofil är osv....

tänker att jag kan lägga runt 1000 på rullen, har ni några tips på rullar?

Lägg till någon hundralapp och köp en Ambassadeur C3 oerhört prisvärd.

Räkna dock med en stor omställning om du tidigare bara kasta med haspel, kräver bra mycket mer att kasta multiplikatorrulle men ger så mycket mera tillbaka.

Kommentera

Jag kör med Calcutta 301D till det spöt. Är mycket nöjd.

Kommentera

Lågprofil är som namnet säger en rulle med lägre profil än klassiska runda multirullar som typ Ambassadeur.
        Jag vägrar en smäcker plastrulle och fiskar bara med klassiska Ambassadeur.
        Lågprofil har blivit väldigt populärt senaste åren och många med mindre händer gillar dessa rullar, rullarna har dessutom magnetbroms och är lättare justera än rullar med centrufugalbroms som måste tas isär för att ändra och justera.
        En van kastare behöver dock aldrig ändra centrufugalbromsen under fiske.

Någon fiskare med lågprofil får väl argumentera mera, jag äger ingen. Har en klassisk Ambassadeur 522 men vet inte om den räknas som lågprofil idag gjorde det för 30 år sedan i alla fall.

Köper du en klassisk Ambassadeur kommer du få många fina år med den i alla fall, självklart måste den underhållas och smörjas.
        Också ta i beaktande bättre känsla och roligare fiske men måste vara noggrann med service osv kontra en haspelrulle.
        Jag har inte problem med det, bara roligt att pyssla och sköta om rullen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg
          Lågprofil är som namnet säger en rulle med lägre profil än klassiska runda multirullar som typ Ambassadeur.
          Jag vägrar en smäcker plastrulle och fiskar bara med klassiska Ambassadeur.
          Lågprofil har blivit väldigt populärt senaste åren och många med mindre händer gillar dessa rullar, rullarna har dessutom magnetbroms och är lättare justera än rullar med centrufugalbroms som måste tas isär för att ändra och justera.
          En van kastare behöver dock aldrig ändra centrufugalbromsen under fiske.

Någon fiskare med lågprofil får väl argumentera mera, jag äger ingen. Har en klassisk Ambassadeur 522 men vet inte om den räknas som lågprofil idag gjorde det för 30 år sedan i alla fall.

Köper du en klassisk Ambassadeur kommer du få många fina år med den i alla fall, självklart måste den underhållas och smörjas.
          Också ta i beaktande bättre känsla och roligare fiske men måste vara noggrann med service osv kontra en haspelrulle.
          Jag har inte problem med det, bara roligt att pyssla och sköta om rullen.
          Det kanske är en annan känsla med en traditionel multirulle.
          dock så känns det lite mer logiskt för mig med mindre händer och som är helt ny till multifiske att välja en lågprofil. Eller har jag fel?
          med tanke på lågprofilens bromstyp, lätare hantering? Eller måate man plocka isär och smörja en lågprofil på samma sätt och lika flitit?

Kommentera

Ursprungligen postat av Sajmen Visa inlägg

Det kanske är en annan känsla med en traditionel multirulle.
            dock så känns det lite mer logiskt för mig med mindre händer och som är helt ny till multifiske att välja en lågprofil. Eller har jag fel?
            med tanke på lågprofilens bromstyp, lätare hantering? Eller måate man plocka isär och smörja en lågprofil på samma sätt och lika flitit?
            Du tänker nog rätt angående lågprofil om du har mindre händer.
            Magnetbroms blir lättare justera när du är ny på multirulle.
            Känslan lågprofil eller klassisk är ingen direkt skillnad, menade att det blir en annan känsla kontra haspelrulle.

Dock har en klassisk ambassadeur ett oroligt arv och historia, byggda i Svängsta Blekinge. Oslagbar känsla och jag fiskar inte med något annat.

Flätlina suger upp väldigt mycket vatten kontra vad en nylonlina gör.
            Pga konstruktionen blir det vatten i rullen och smörja osv blir väldigt viktigt. En haspel har ju en annan konstruktion och vatten tränger inte in på samma sätt.

En multirulle kräver alltid mera underhåll oavsett det är lågprofil eller klassisk rund modell.

Kommentera

Tänker du lågprofil så har du Daiwas Tatula/Lexa, ABUs Beast 40/41, BFTs Instinct, Shimanos Tranx 2/300.

Bästa tipset är att ta dig till närmaste fiskebutik, klämma, känna, veva och kanske ta med ditt spö så du får känna hur det känns att ha rullen på.

Jag har så kallat små händer, men fiskar gärna med min Amba C3. Har även flera lågprofilare. Så det där att små händer gillar lågprofil är ren myt och osanning.

Runda Ambor är magiskt fina, men idag finns så många bra rullar som är både runda och lågprofiler.

Som sagt, närmaste fiskebutik kommer va busglada för att hjälpa dig välja en rulle! =)

Kommentera

Vevar du med höger så har jag en Daiwa Tatula Coastal 200 till salu för 1000 inklusive helt ny Berkley 9x 0,30mm. Eller en nästan ny revo Beast 40 högervev men den är dyrare.

Kommentera

Jag gick idag til söder sportfiske och ska förmodligen komma tillbaka imorgon och införskaffa mina nya grejer
                  Blev rekommenderad en kombo med en lågprofil multirulle (minns ej namnet, kostade 1799 är allt jag minns).
                  Spöt var ett Söder Tackle Perfection Heavy Cast upp till 100g på 8fot. Dem sa att det skulle vara ungefär lika bra som grim reaper spöt upp till 110g. Stämmer detta?
                  Har ni några erfarenheter av någon av dessa spön?
                  Grim reaper är lite längre och kostar egentligen 1000kr mer, borde inte denna prisskillnad vara av en anledning?
                  Senast ändrad av Sajmen; 2020-06-22, 22:12.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sajmen Visa inlägg
                    Jag gick idag til söder sportfiske och ska förmodligen komma tillbaka imorgon och införskaffa mina nya grejer
                    Blev rekommenderad en kombo med en lågprofil multirulle (minns ej namnet, kostade 1799 är allt jag minns).
                    Spöt var ett Söder Tackle Perfection Heavy Cast upp till 100g på 8fot. Dem sa att det skulle vara ungefär lika bra som grim reaper spöt upp till 110g. Stämmer detta?
                    Har ni några erfarenheter av någon av dessa spön?
                    Grim reaper är lite längre och kostar egentligen 1000kr mer, borde inte denna prisskillnad vara av en anledning?
                    Gissar att söder har bäst marginal på det spöt. Det är nog därför du fick det. Men vad vet jag.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 602 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57